Gislaveds IS - Värdegrund
Inledning
Gislaveds IS värdegrund är vårt gemensamma fundament som all verksamhet i föreningen vilar på. Värdegrunden ska vara vägledande för våra medlemmar. Det är essentiellt att alla vi inom föreningen är medvetna om, accepterar och följer föreningens värdegrund. Gislaveds IS värdegrund skall kontinuerligt tas upp på årsmöten och andra samlingar för att aktualiseras och medvetengöra alla medlemmar.
Målsättning
Gislaveds IS har som mål att bedriva en fotbollsverksamhet där alla människor känner sig välkomna i gemenskapen. Detta gäller såväl spelare, motståndare, domare, medlemmar, supportrar och andra människor som vistas på Ryttarvallen.
Beteende
Som spelare, ledare och medlemmar i Gislaveds IS uppträder trevligt mot alla människor vi möter. Under träning och match uppträder vi respektfullt och empatiskt mot lagkamrater, motståndare, ledare och domare och supportrar. Det gäller såväl språk som beteende.
Som ledare har man ansvaret att säkerställa att verksamheten bedrivs enligt de av föreningen beslutade riktlinjerna i denna Gislaveds IS värdegrund.
Diskriminering/mobbing
I Gislaveds IS accepteras inte mobbing, respektlöst beteende mot andra människor eller någon form av sexuella trakasserier. Ingen ska känna sig kränkt, diskriminerad eller otrygg. Pojkar och flickor ska kunna utöva sin fotboll på lika villkor inom Gislaveds IS ungdomsfotboll.
Alkohol/droger/doping
Gislaveds IS ungdomssektion har antagit en policy som slår fast att all idrottsverksamhet bedrivs utan tobak, alkohol, narkotika eller doping, med särskilt ansvar för medlemmar upp till 18 år. Naturligtvis är hela vår anläggning alkohol, drog -och tobaksfri.
Som medlem, spelare, supporter och ledare uppträder jag alltid som en god ambassadör för Gislaveds IS, enligt ovan nämnda riktlinjer!
Gislaveds IS ungdomssektion 2024
Gislaveds IS ungdomssektions mål är att så många barn och ungdomar som möjligt skall vilja spela fotboll så långt upp i åldrarna som möjligt. Vi vet att vår ambition är nyckeln till att få fram duktiga seniorspelare. Gislaveds IS vill vara en tydlig motbild mot de krafter i ungdomsfotbollen som strävar efter att välja ut de starka och sortera bort de svaga. Gislaveds IS ska fokusera på laganda och kamratskap, inte på konkurrens. Gislaveds IS ska visa att en långsiktig och metodisk fotbollsutbildning leder långt mycket längre än hets och konkurrenstänkande.
Idrottsforskning visar att en uttalad breddsatsning med tydliga utbildningsmål inte står i motsats till att ge de allra mest talangfulla spelarna utrymme att växa. Nyckeln är att många är med och tycker det är roligt att träna.
Nedan vill vi presentera några av de tankegångar som ligger bakom våra riktlinjer och det långsiktiga perspektiv som vi vill ska genomsyra hela vår verksamhet.
Kamratskap och lusten att lära
När barn börjar spela fotboll är fotboll en lek bland många andra. Den lekfulla glädjen och gemenskapen med kompisarna är själva förutsättningen för att vilja delta. Ur lek och kamratskap vill vi i Gislaveds IS locka fram ett idrottstänkande och ett långsiktigt engagemang för fotbollen.
Gislaveds IS idé om ungdomsfotboll tar därmed sin början i en social dimension. Vår grundläggande tanke är kamratskap och laganda i ordets rätta bemärkelse. Det är de sociala nätverken i och kring ett lag som är den allra viktigaste faktorn för att barn och ungdomar skall vilja satsa långsiktigt på fotboll.
Bortom bollglädje och drömmar om triumfer ute på fotbollsplan är det kompisarna som får en spelare att gå till träningen även då det tar emot. Därför är det alltid viktigare att få alla spelare att känna sig delaktiga och värdefulla än att vinna enskilda matcher. Toppning i syfte att vinna, där spelare rangordnas och några spelare ställs åt sidan för ”lagets bästa”, bryter ned förutsättningarna för en långsiktig idrottsutbildning. Så jobbar vi inte i Gislaveds IS. Långsiktig framgång bygger på en bred gemenskap i en trupp där spelarna inspirerats att steg för steg lära sig mer och mer.
Gislaveds IS ungdomsfotboll prioriterar utveckling. Inte resultat.
Utmaningen: Att stimulera alla barns fotbollsintresse
I Gislaveds IS vill vi ta vara på idrottsdrömmar och uppmuntra våra spelare att bli så duktiga det bara går. Vår uppgift är att visa på glädjen i att idrotta och att odla intresset hos alla barn trots deras olika förutsättningar. Varje enskild spelare skall se möjligheten att utveckla sitt kunnande.
Vår uppgift är däremot inte att välja ut vilka vi tror kan bli elitspelare och sortera bort de vi finner svaga. I slutändan kan det bara vara ungdomarna själva som kan fatta beslutet om hur hårt de vill satsa, inte vi vuxna. Vi skall bara göra allt för att så många som möjligt fortsätter med fotbollen.
Kraften i Gislaveds IS skall komma av att alla får chansen.
Laganda och klubbgemenskap
Gislaveds IS U tror på kraften i lagandan. Vi tror att ett lag med spelare som just nu kommit olika långt fotbollsmässigt i längden är en mycket bättre utbildningsmiljö än homogena och nivågrupperade lag. Det är viktigt att förstå att fotbollslag inte är som en orkester där alla medlemmar helst skall befinna sig på samma nivå för att fungera. I lagspelet fotboll kan det till och med vara en pedagogisk fördel om spelarna inte befinner sig på exakt samma kunskapsnivå. Fotboll är ett lagspel där en väsentlig dimension handlar om problemlösning: Våra spelare skall lära sig att utnyttja lagets starka sidor och att kompensera för lagets brister och tillsammans försöka vinna matchen. I GIS är därför ingen spelare för bra för sitt lag och ingen spelare för dålig. Någon i laget måste kanske slita som två, någon annan måste överträffa sig själv, alla kan bidra med något. Om segrarna inte kommer lätt lär man sig att ta ansvar. Uppmuntran till ödmjukhet, ansvarstagande, kreativitet och kampanda är en stimulans alla spelare behöver. Det är så vi i Gislaveds IS vill fostra våra spelare.
Våra äldre ungdomar
När spelarna blir 14-16 år och äldre blir det dock viktigt att erbjuda en flexibel tränings- och tävlingsstruktur där ungdomarna kan hitta utmaningar utifrån sin egen ambitionsnivå och kunnande. Därför arbetar vi med åldersgruppintegrering, just för att kunna erbjuda träningsmiljöer och matchspel med olika svårighetsgrad. Vi vill skapa förutsättningar för våra spelare att vandra fram och tillbaka mellan olika utbildningsmiljöer där den enskilde spelaren får möta olika hårt motstånd och inta olika roller i laget. Den som är stjärna i ett sammanhang är en svag eller medelgod spelare i ett annat, och vice versa. Samarbetet över åldersgränser stärker klubbkänslan och vi tror att det på så sätt blir ännu roligare att vara med i Gislaveds IS. Träningsgruppen i den egna åldersgruppen är den trygga plattformen att utgå ifrån. Genom att ibland låta tidigt utvecklade spelare få spela med äldre – för att möta motståndare på samma eller högre mognadsmässiga nivå – hamnar fokuseringen rätt: på lusten att lära sig mer. Den enskilde spelaren får på så vis en tydlig signal att se framåt och sätta mål för sin egen utveckling, inte genom lätta segrar i ”toppade” lag utan genom motstånd.
På så vis bildar varje åldersgrupp i Gislaveds IS en länk i en kedja som slutar i våra seniorlag. En ung ambitiös spelare kan således erbjudas spel hela vägen upp till seniorlaget samtidigt som tryggheten med det gamla kompisgänget finns kvar.
Vår syn på talangutveckling
Tvärt emot vad många tror går vägen till landslaget sällan via ”elitförberedande” utvecklingslag i barn och ungdomsår. I själva verket visar det sig att breddföreningar som Gislaveds IS har mycket goda förutsättningar att fostra talanger. Kontinuitet i en trygg miljö, spel med kompisar, välutbildade ledare, samt möjligheter att få känna på seniorspel tidigt är vanliga kännetecken på uppväxtmiljöer för de som verkligen når den yppersta eliten. Gislaveds IS erbjuder unika möjligheter även för de mest ambitiösa ungdomarna.
Det råder ingen motsättning mellan att vara en klubb som satsar på breddutveckling och att ge utrymme för mycket ambitiösa och talangfulla spelares utveckling – tvärtom. I GIS modell blir därför bredd och topp ömsesidigt beroende. Utmaningen ligger i att få så många som möjligt intresserade av att satsa på idrotten fotboll. Då kommer framgångarna, både för lagen och för individen.
Den gängse föreställningen är en annan: Det talas ganska ofta om att ”talanger” i knatteåldrarna måste stimuleras genom att slippa spela med svagare kompisar. Den tanken tror vi i Gislaveds IS inte alls på. Vi tror att den viktigaste komponenten för en långsiktig utveckling är kompisarna, inte kompisarnas spelstyrka. I vår modell stimuleras ”talanger” på samma sätt som alla andra barn, genom spännande matcher och kvalificerad individanpassad träning med Supercoach, i en trygg och rolig social miljö.
Det vi vänder oss mot är den ack så vanliga föreställningen att unga spelare måste träna ”vinnarskallen” och spela i starka lag för att utvecklas. Föreställningen gör att starka spelare söker sig till ”talanglag”, det vill säga lag som dominerar i kraft av överlägsen sammanlagd spelstyrka. De utvalda spelarna vinner match efter match utan att egentligen behöva anstränga sig.
Gislaveds IS vill absolut inte se att tidigt utvecklade knattespelare plockas ut till fasta nivågrupperade lag och serveras enkla segrar. En sådan enkelspårig resultatfixering är av ondo på mer än ett sätt. Först och främst: vår erfarenhet visar att en sådan uppdelning både leder till att spelartrupperna tunnas ut och att de upphöjda knattestjärnorna får en helt felaktig bild av hur man når framgång som fotbollsspelare.
Gislaveds IS ungdomstränare förväntas förstå att skilja på segrar för toppade knattelag och långsiktig utveckling. I grund och botten är det därför den talangfulle spelarens intresse att lära sig mer som ska stimuleras, inte högmodet. Det är viktigt att vi i Gislaveds IS ger barnen rätt signal om vad som krävs för att bli bra i fotboll.
Det är också nödvändigt att påpeka: När en spelare i barnfotboll beskrivs som en ”talang” betyder det oftast att spelaren ifråga har en tidig fysisk mognad. Förvånansvärt ofta hänger barns ”stjärnstatus” på vilken sida om nyårsafton barnet är född. Överhuvudtaget visar erfarenheten och forskning att tidig fysisk mognad är en dålig indikator på hur bra spelaren blir som senior. Individuella skillnader i unga år skall därför inte fungera som rangordnings- och uteslutningsmekanismer där bra och dåliga självförtroenden skapas på helt felaktiga grunder.
I Gislaveds IS återkommer vi till en samstämmig idrottsforskning: Konkurrenspräglade miljöer, resultatfixering och uppstyrd drill av noga utvalda barn är kontraproduktiv. Gislaveds IS jobbar evidensbaserat och stödjer ovanstående uppfattning om hur verksamheten ska skötas på den senaste forskningen och rönen när det gäller så väl barn -och ungdomsidrott men också när det gäller talangutveckling inom fotboll.
Gislaveds IS ungdomsavdelning utbildar sina ledare genom att erbjuda tränarutbildning enligt UEFA och Svenska Fotbollsförbundets utbildningskoncept samtidigt som vi jobbar enligt vår digitala spelarutbildningsplan Supercoach. Vi är mycket glada och stolta över detta koncept, då framförallt Supercoach möjliggör för våra ungdomstränare att bli skickliga instruktörer som individanpassar träningen med individuella instruktioner beroende på var spelaren befinner sig.
//Gislaveds IS Styrelse 2024