Dela nyhet
Kaptenens Krönikor: ”Volleybollen är en av Sveriges hetaste..."
22 jan, 09:00 1 kommentar
Krönika 5 - ”Volleybollen är en av Sveriges hetaste..."
Målet: Att sälja in en sport
Frågan: Vilka är nycklarna som behövs att på riktigt låsa upp den potential sporten volleyboll har?
Mitt svar just nu:
Skapa fler förebilder, Smartare marknadsföring och användning av sociala medier, tänka mer utifrån och in än tvärtom, utbilda fler ledare, skapa fler ambassadörer.
För om vi ska vara ärliga. Volleybollen har aldrig varit hetare än den är just nu.
Det går inte att förneka längre: Volleybollen är en av Sveriges hetaste och mest expansiva idrotter just nu. Från Åhman & Hellvig, Isabella Haak till ett nationellt självförtroende som inte varit så här stark på flera decennier.
För oss närmaste sörjande som följt sporten på planen, från läktarna och på TV:n har det länge funnits en känsla av att volleybollen borde få mer plats i rampljuset. Men just nu – i detta ögonblick – ser vi nu resultat som ger sporten ett momentum den inte haft på årtionden.
Vi är numera ett stående inslag på idrottsgalan med flertalet nomineringar. Vi har världens bästa spelare i Isabella Haak. Vi har gjort revolt på beachvolleybollscenen. Damlandslaget ska spela VM. Till och med herrlandslaget har återuppstått från askan och pulveriserade Spanien på bortaplan i EM-kvalet. Detta med en massa VVK-anknytningar på planen. Volleybollivet leker just nu. Men om volleybollens resa ska gå från bra till fantastisk måste alla delar av sporten vara redo att möta upp. Vi pratar om alla nivåer – från bredd till elit, från föreningar till förbund.
Jag har ett jobb där jag ibland för möjligheten att utbilda och utveckla säljare och säljorganisationer. Det kan handla om att inspirera, träna, coacha eller helt enkelt prata om försäljning och hur just den organisationen behöver jobba för att öka sin försäljning.
Mitt sätt att se på försäljning brukar jag förklara på följande sätt:
Du ska påverka andra människor att tycka/göra det du/vi vill.
Det vi vill är att fler ungdomar ska prova på volleyboll.
Det vi vill är att fler människor ska gå och titta på våra volleybollmatcher.
Det vi vill är att fler ungdomar ska få förebilder inom vår sport att se upp till.
Då är det upp till oss att påverka dessa barn, ungdomar och åskådare.
Jag tror inte att svaret är lätt och det finns givetvis en massa olika förutsättningar där ute hos alla klubbar. Men jag har sagt det förut och skriver det igen. Jobba med det du har i stället för att ”skylla” på det du inte har.
Vi vill till exempel påverka ungdomar så pass mycket att de släpper mobilen för en stund och kommer till hallen och provar på den underbara sporten volleyboll. När de väl är där så kommer nästa fas av införsäljningen. Påverka ungdomarna så att det tycker det är kul och vill fortsätta. Genom energi, genom glädje, genom ledarskapet, genom gemenskapen, genom att få lära sig vinna och förlora, genom att få lära sig om hur det är att vara i lag och vara en lagkamrat, genom att känna tillhörighet. Det är många delar som behöver klaffa för att ett barn ska fatta tycke för sporten volleyboll. För min del var mitt val enkelt att välja att spela volleyboll när jag var 10 år. Jag hade inspirerats av landslaget och framför allt Bengt Gustavsson när de tränade på somrarna i Vingåkers sporthall. Min bror spelade volleyboll och vem vill inte göra det en storebror gör. Sedan hade vi i VVK förmånen att ha så många bra och kompetenta ledare som tog hand om alla ungdomar. Jag fick höra under helgen i Uppsala att en ny plattform för ett ledarskap- & tränarprogram är på gång centralt från volleybollförbundet. Det är helt rätt tänkt.
Vill vi till exempel öka publiksnittet till våra hallar så behöver vi se till att våra arrangemang så att de är genomtänkta att en person ska tycka det är värt att ta sig till hallen och se ”sitt” lag spela en volleybollmatch. När de väl är där så kommer nästa fas i införsäljningen. Påverkar personen så hon eller han bli ett fan och kommer till nästa hemmamatch. Det ska finnas bra förtäringsmöjligheter. Om du inte kan volleyboll men ändå går och tittar så måste möjligheten finnas på plats att lära sig om reglerna eller spelarna. Vi har inte råd att lämna ödet åt slumpen eller ta saker och ting för givet. Vi behöver tänka på allt för att på så sätt skapa ambassadörer som alltid kommer komma och se ”sitt” lag. Idag är vi för slarviga och jobbar inte tillräckligt hårt eller så är vi inte tillräckligt kreativa. Vissa lag gör det bättre än andra. Jag tror att vi behöver tänka mycket mer utifrån och in.
Jag sitter just nu och skriver detta med jordens träningsvärk efter en underbar helg med veteran-SM i Uppsala. Grattis Örkelljunga till guldet, väl värda.
Om vi zoomar ut lite och tittar på arrangemanget till GP:et. Är vi inkluderande? Tänker vi på resten av befolkningen som inte är lika inbitna som oss andra? Eller är det endast evenemang där vi får samlas, klappa oss på ryggen, prata nostalgi och minnen? Eller skulle vi kunna utveckla och bli ett evenemang för alla oss och alla andra som inte idag vet att volleybollen är världens bästa sport.
Det är inte vi som redan är inbitna som kommer göra denna sport större än vad den är. Det är alla andra och det är dem vi behöver nå ut till.
Missförstå mig rätt. Jag älskar den där helgen varje år. Äntligen få tävla och träffa vänner och gamla ”fiender”. Skratta och prata gamla minnen. Jag känner ju mig för fan ung igen, även om spelet i helgen inte visade det. Med det sagt så behöver vi tänka utifrån och in och inte tvärtom för att få fler att bli inbitna.
**
Jag har skrivit det förut i någon krönika om vikten med förebilder. Alla människor, unga som gamla mår bra av förebilder. Någon att se upp till, någon som inspirerar dig till att våga göra saker som du inte trodde du ville eller vågade. Inom mitt yrke så är Johannes Hansen en av mina största förebilder. En av hans mantran är ”Mod är en muskel”. Vi behöver vara tillräckligt modiga att våga testa nya saker för att få ungdomar till oss och få dem att stanna. Vi behöver testa nya saker för att få mer publiken till våra matchevenemang. Jag har aldrig hört en åskådare som har varit på volleyboll för första gången som inte tyckte spelet var häftigt att titta på. Men de blev inte ambassadörer och kom varje match eller inte ens varannan hemmamatch efter det. För att någonting saknades. Vi påverkade inte dem tillräckligt mycket för att de vill komma varje gång.
Varje gång vi är modiga och testar nya saker så växer den muskeln och nästa gång kommer vi göra det ännu bättre. Vi reflekterar över utfallet och testar en gång för att skapa ett ännu bättre resultat.
En fallgrop är att upprepa sig och tror att något kommer ändra sig. Då blir det som det berömda Einstein citat ”Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat”
Trygghet, nostalgi eller det som hände igår kommer inte göra oss till en större sport eller skapa en fullsatt idrottshall. Vi behöver utmana varandra. Vi behöver skapa förutsättningar för att fler människor vågar kommer med konstiga, utmanande, inspirerande, drömmande idéer.
Hur gör vi det då?
Jag kan tipsa om en modell som är bra att ha som utgångspunkt och diskussionsunderlag. Den kallas för Disneymodellen, ibland kallad Disney Creative Strategy. Den är en struktur för att utveckla idéer och ta dem från vision till verklighet genom att använda tre olika perspektiv: Drömmaren, Realisten, och Kritikern. Googla det och ni får bra instruktioner hur ni kan använda modellen och jag lovar att det mest utmanande med hela modellen är att orka stanna kvar i drömrummet.
*
Ett nyförvärv landade i Vingåker strax efter nyår och plockade 26 poäng i sin premiärmatch för VVK mot serieledarna. Imponerande.
Nu är det upp till oss att göra våren till en volleybollvår i Vingåker. Vi har gjort vår reflektion och utvärdering av hösten. Vi tar med oss det bästa och vi har varit ärliga och sagt vad vi behöver ändra på för att vi ska bli bättre under våren. Målet är att skapa sig så bra förutsättningar som möjligt inför slutspelet och bara fokusera på det vi kan påverka.
Nu återstår det verkliga jobbet;
Sälja in det till dig själv, varje träning, varje match och varje poäng.
Du ska påverka dig själv att tycka/göra det du vill, nämligen vinna så många volleybollpoäng som möjligt.
Gott nytt 2025 på er.
/Kapten #8
Jonas Bjuhr
Kommentarer
Leo 22 jan, 15:40
Så bra formulerat, nu kör vi 👏🏻👍🏻😃