1. Arrangör av träningsorientering
De flesta torsdagar under sommarhalvåret arrangeras träningsorientering av klubbens arbetsgrupper. Det innebär inte att hela gruppen måste vara på plats, utan det är fritt fram för gruppen att fördela arbetet på det sätt som passar medlemmarna bäst.
Som arrangör kan du ibland behöva instruera och hjälpa deltagarna.
Kartor
Kontakta kansliet för utskrift, i god tid innan du vill ha kartorna. Tänk på att det inte är bemannat dagligen. Det är inga krav på att banorna ska vara tryckta på kartorna.
Banor vid träningsorientering
- 6–7 km, några sträckor av minst blå svårighetsgrad.
- 4–5 km, gul-orange-röd svårighetsgrad.
- 3 km, gul-orange-röd svårighetsgrad.
- 2 km nybörjarbana, grön-vit svårighetsgrad (bör erbjudas om det är möjligt i det aktuella området).
Gör gärna en lång och lätt bana också, som kan nyttjas både av dem som hellre kör mountainbikeorientering, och av dem som är mindre vana orienterare, men som gärna springer långt.
Skärmar med mera
I Hemusgården finns kontrollskärmar och annat nödvändigt för att arrangera. Notera på listan vad du har lånat. Meddela huvudansvarig för träningsorientering om materiel saknas.
Kartlåda
Häng gärna upp en låda med kartor på samlingsplatsen, och låt låda och kontrollskärmar hänga kvar under en vecka.
Sportident
Om du vill använda Sportident för tidtagning och stämpelkontroll, kan du välja att antingen använda enbart sträcktidsskrivare, eller att ha en dator på plats.
GPS-uppföljning
För analys av genomförd övning kan även verktyget Livelox erbjudas. Kontakta huvudansvarig för träningsorientering för mer information.
Information
Det är viktigt att information om träningsorienteringen läggs in i Kalendern på klubbens webbplats, www.ifkmora.se/ok. Det går även bra att komplettera med information under Nyheter, eller på klubbens sida IFK Mora Medlemmar på Facebook Vill du ha hjälp med detta kan du kontakta kansliet eller huvudansvarig för träningsorientering. Kom ihåg att informera i god tid.
Resultat
Resultat ska läggas in som PDF-fil i Resultatbanken på klubbens webbplats, www.ifkmora.se/ok. Detta är viktigt för aktivitetsstöd. Kan du inte lägga in resultaten själv går det bra att mejla dem, eller lämna in dem i pappersform, till kansliet.
2. Arrangör av klubbmästerskap
Kartor
Kontakta kansliet för utskrift, i god tid innan du vill ha kartorna. Tänk på att det inte är bemannat dagligen.
Klasser
KM arrangeras i följande klasser:
D10, H10, D12, H12, D14, H14, D16, H16, D17, H17, D35, H35, D45, H45, D55, H55, D65, H65, D75, H75
Dessutom ska det finnas en lättare motionsbana för vuxna. Den räknas inte in i Mästarnas Mästare.
OL-distansernas särarter
- Sprintdistans – Lätta kontroller, lätt terräng, ofta park- eller stadsmiljö, 12–15 minuter. Profil: Hög fart.
- Medeldistans – Svåra kontroller, 2–5 km. Profil: Tekniskt svårt.
- Långdistans – Långa banor och masstart. Profil: Vägval och uthållighet. Jämna år individuell start, och ojämna år masstart.
Åkteknik vid skid-KM
Skid-KM avgörs jämna år i klassisk teknik, och ojämna år i fri teknik.
Skärmar med mera
I Hemusgården finns kontrollskärmar och annat nödvändigt för att arrangera. Notera på listan vad du har lånat. Meddela huvudansvarig för Mästarnas Mästare om material saknas.
Inbjudan och anmälan
Inbjudan till KM ska i god tid presenteras på klubbens webbplats, www.ifkmora.se/ok. För anmälan registrerar du klubbmästerskapet som en närtävling i Eventor. KM i skidor och terränglöpning måste inte registreras i Eventor, eftersom det är enklare att erbjuda anmälan på plats. Behöver du hjälp kan du kontakta kansliet.
Resultat
Resultat ska läggas in som PDF-fil i Resultatbanken på klubbens webbplats, www.ifkmora.se/ok. Kom ihåg att även ange vilka som har arrangerat, eftersom även ni får poäng i Mästarnas Mästare. Kan du inte lägga in resultaten själv går det bra att mejla dem, eller lämna in dem i pappersform, till kansliet.
Sportident
Om du vill använda Sportident och MeOS för tidtagning och stämpelkontroll kan du följa dessa handledningar:
GPS-uppföljning
För analys av genomförd övning kan även verktyget Livelox erbjudas. Kontakta huvudansvarig för Mästarnas Mästare för mer information.
3. Tävlingsvärd vid endagstävling
I värdskapet ingår:
Anmäl till stafetter
Anmälan till stafetter görs i samarbete med uttagningskommittén.
Planera och meddela avresetid
Meddela tid för avresa i god tid på klubbens webbplats, www.ifkmora.se/ok.
Tankkort
Ta i god tid kontakt med kansliet, för att göra upp om hur du ska komma åt tankkort. Tänk på att kansliet inte är bemannat dagligen.
Andra medåkande
Den som inte är medlem i IFK Mora OK, får åka med i mån av plats. Resekostnaden för den personen blir fem kronor per mil. Informera den medåkande om att betala omgående till IFK Mora OK:s bankgiro eller swish. Meddela kansliet vilka som åkt med och vad de ska betala.
Bilersättning
Vid tävlingar som markerats för reseersättning i Kalendern har de som behöver ta egen bil rätt till ersättning.
Övernattning
Vid tävlingar som ligger långt från Mora kan det vara aktuellt att rekommendera ett övernattningsalternativ, till exempel en camping som kan erbjuda både husvagnsplatser och stugor. Det är roligt om de som övernattar bor på ett och samma ställe. Om inget särskilt beslut fattats om bidrag för detta, så bekostas det och betalas direkt av deltagarna.
Förhinder
Om du inte själv har möjlighet att delta i tävlingen, som du är värd för, kanske du kan byta med någon annan värd, eller göra de förberedelser som ingår och sedan överlämna det hela till någon av dem som anmält sig.
4. Ledare vid läger och tävlingsresor med övernattning
Ansvarig ledare för läger eller tävlingsresor med övernattning har ansvar för information, resa, mat och logi. Under tävling kan deltagare även behöva hjälp med överdragskläder vid start och växling. På förhand utsedd ledare ska inte betala någon egenavgift.
Boka logi
Boendet bör vara av självhushållskaraktär, och anpassat så att gemensamma måltider kan tillagas. Till exempel vandrarhem, klubbstugor och mindre stugor kan vara lämpliga. Kontakta kansliet för information om eventuella rabatter.
Boka resa
Kontakta kansliet för information om eventuella rabatter vid olika resealternativ.
Förbered anmälan
Registrera tävlingsresan eller lägret i Klubbaktiviteter i Eventor. Namnge aktiviteten och använd sedan samma namn till allt som rör aktiviteten. Ange vilken egenavgift som ska betalas och hur den ska betalas. Ange anmälningsstopp och kontaktperson.
Anmälan bör innehålla följande:
- Resa (eventuellt olika alternativ)
- Boende (eventuellt olika alternativ)
- Allergier eller annan information
Anmälan till stafetter görs i samarbete med uttagningskommittén.
Informera
Skriv inbjudan till tävlingsresan eller lägret, och publicera på startsidan, minst en månad före avresa. Inbjudan bör innehålla följande:
- Aktivitetens namn
- Datum
- Avresa (plats och tid)
- Belopp för egenavgift. Egenavgifter ska betalas till klubbens bankgiro eller swish senast en vecka efter aktiviteten.
- Länk till anmälan
- Upplys deltagarna om att de själva ska anmäla sig till individuella tävlingar via Eventor.
Betalkort, klubbvimpel och vindskydd
Ta i god tid kontakt med kansliet, för att bestämma hur du ska komma åt tankkort och kort för matinköp. Tänk på att kansliet inte är bemannat dagligen. Klubbvimpel och vindskydd finns i Hemusgården.
Mat
Du ansvarar för matinköp. Kort för matinköp lånas på kansliet. Du bestämmer vad som ska lagas, men maten lagas gemensamt av ledare och deltagare. Ta hänsyn till eventuella allergier. Här är några riktlinjer att följa:
- Frukost: Gröt, sylt och mjölk. Fil eller yoghurt och müsli. Bröd och pålägg. Juice och kaffe/te.
- Lunch: Snabbt efter tävlingen. Kolhydratrik, lättlagad och lättäten mat, till exempel pasta och pastasås. Måltidsdryck.
- Middag: Ris eller pasta med något till. Något som är lättlagat. Det behöver inte vara något komplicerat. Gärna sallad och hårt bröd. Måltidsdryck.
- Övrig mat: Extra matsäcksmackor att ha med till tävlingen och äta direkt efter målgång. Bananer eller annan frukt. Mat under resan till och från tävlingen, eller lägret, ordnas av deltagarna.
Deltagarlista
Lämna deltagarlista till kansliet.
Deltagarlistan bör innehålla följande:
- Aktivitetens namn
- Deltagarnas namn och avgifter
Andra medåkande
Den som inte är medlem i IFK Mora OK, får åka med i mån av plats. Resekostnaden för den personen blir fem kronor per mil. För övrigt betalar den självkostnadspris. Informera den medåkande om att betala omgående till IFK Mora OK:s bankgiro eller swish. Meddela kansliet vilka som åkt med och vad de ska betala.