1. Avgifter
Startavgift
I kalendern markeras tävlingar med en till fyra stjärnor. Dessa anger för vilka tävlingar klubben betalar startavgift och reseersättning.
- En stjärna (*) klubben står för alla startavgifter inom distriktet och dessutom ett antal tävlingar som Tränings- och tävlingskommittén valt ut. För dessa finns möjlighet att få reseersättning om man kör från den gemensamma samlingen vid Vasaloppets hus.
-
Två stjärnor (**) klubben betalar startavgift men inte reseersättning.
-
Tre stjärnor (***) klubben betalar bara startavgifter för ungdomar och juniorer (gäller i första hand inomhusorientering). Elit, ungdom, skid-o och mtb-o kan ha särskilda regler.
-
Fyra stjärnor (****) klubben betalar startavgift för ungdom och elit.
-
Semestertävlingar
Vid semestertävlingar (vanligen vecka 27-30) betalar klubben endast startavgift för ungdomar (till och med 16 år) och löpare i elitklass. Exempel är O-ringen, Hallands 3-dagars och liknande. Kansliet skickar faktura till den som ska betala in avgifter för semestertävlingar till klubben. -
Utländska tävlingar
Klubben betalar endast i undantagsfall startavgifter för utländska tävlingar. Kansliet skickar faktura till den som ska betala in sådana avgifter till klubben. -
Ej start
Vid sjukdom ska sjukanmälan göras skriftligt till kansliet senast en vecka efter tävlingen. Ange ditt namn, tävlingens namn och datum. Om sjukanmälan görs betalar klubben avgifter vid Ej start. Vid Ej start av annan orsak betalar medlemmen själv. Kansliet skickar faktura till den som ska betala in sådana avgifter till klubben. Du kan göra en sjukanmälan via denna länk: https://www.svenskalag.se/ifkmora-ok/formular/sjukanmalan-ej-start-tavling/19144 - Efteranmälan
Den som efteranmäler sig till en tävling ska själv betala efteranmälningstillägget. Kansliet skickar faktura till den som ska betala in sådana avgifter till klubben. - Direktanmälan
Klubben betalar startavgiften om arrangerande klubb skickar faktura till IFK Mora OK. - Hyrbricka
Medlemmar som tävlar förväntas ha en egen Sportident-bricka. Eventuell kostnad för hyra av bricka betalas av den tävlande själv. Respektive kommitté kan besluta om undantag i vissa fall. Kansliet skickar faktura till den som ska betala in sådana avgifter till klubben. - Förskottsbetalning
Vissa tävlingsarrangörer tillämpar förskottsbetalning. I dessa fall betalar du som deltagare själv in alla avgifter vid anmälan. I de fall där IFK Mora OK står för startavgiften (enligt ovan) kan du sedan lämna in omkostnadsräkning med kvitto till kansliet, och få tillbaka pengarna från klubben. Gäller avgiften en tävling kommande år, görs denna återbetalning det år som startavgiften avser.
Egenavgifter
Egenavgifter i samband med till exempel läger, tävlingsresor med övernattning, och årsfest, ska betalas inom en vecka efter aktiviteten. Betalning görs till IFK Mora OK:s bankgiro eller swish. Ange aktivitetens och deltagarens namn. Ansvarig ledare meddelar deltagarna vilken avgift som ska betalas.
Medlemsavgift
Från och med det år då du fyller 18 år, betalar du 100 kronor i medlemsavgift. Yngre betalar 40 kronor. Avgiften betalas årligen i januari till klubbens bankgiro för medlemsavgifter eller swish. Faktura skickas ut, företrädesvis via mejl. Se till att du har rätt mejladress registrerad på Mina sidor på Svenska lag. Nya medlemmar betalar i samband med att de blir medlemmar.
Rankingavgift
Elitaktiva ska själva betala rankingavgifter. Information om detta finns på Svenska Orienteringsförbundets webbplats, www.svenskorientering.se.
2. Ersättningar
Blanketterna Reseräkning och Omkostnadsräkning kan laddas ner från klubbens webbplats, www.ifkmora.se/ok, eller hämtas på kansliet. Ifyllda blanketter, och kvitton vid omkostnader, mejlas till orientering@ifkmora.se, eller lämnas till kansliet senast två månader efter utgiftstillfället (en månad vid årsskifte).
Here you find the expenses form in english.
Resa med egen bil
Klubbens medlemmar kan få ut reseersättning när de kört med egen bil till tävlingar godkända av respektive kommitté. Man ska åka till samlingsplatsen, och fylla bilen med så många klubbkamrater som möjligt.
Belopp för reseersättning:
Ensam | 19 kr/mil |
1 medresenär | 21 kr/mil |
2 medresenärer | 23 kr/mil |
3 medresenärer | 25 kr/mil |
Vid funktionärs- och förtroendeuppdrag ersätts endast resor längre än totalt 20 kilometer. Ersättningen är då 25 kronor per mil.
Omkostnader
Omkostnader för mat, logi, material eller övrigt ersätts efter godkännande av styrelse eller kommitté. Bifoga alltid kvitton.
3. Läger och tävlingsresor med övernattning
Ansvarig ledare ordnar gemensam resa med klubbens minibuss, hyrda minibussar eller med privata bilar. För resor med privata bilar utgår ersättning.
Ansvarig ledare ordnar gemensamt boende av självhushållskaraktär, anpassat så att gemensamma måltider kan tillagas: vandrarhem, klubbstuga eller mindre stugor.
Ansvarig ledare ansvarar för matinköp, och bestämmer vad som ska lagas, men maten lagas gemensamt av ledare och deltagare.
Egenavgift ska normalt betalas av varje deltagare med 200 kronor per dygn. Ungdomar (till och med det år då de fyller 16 år) betalar endast 100 kronor per dygn. Undantagsvis kan egenavgiften ändras om klubbens kostnader för boende eller mat skiljer sig från det normala. Aktuell egenavgift anges i inbjudan till lägret eller tävlingsresan.
Medföljande klubbmedlem, som varken är tävlande eller på förhand utsedd ledare, betalar dels egenavgiften om 200 kronor respektive 100 kronor för måltiderna, och dels självkostnadspris för boendet.
Småbarn som inte behöver egen säng betalar inte egenavgift.
Avgifter ska betalas till klubbens bankgiro eller swish senast en vecka efter aktiviteten.
4. Särskilda villkor för ungdom och elit
En grundläggande princip, i IFK Mora OK, är att alla medlemmar ska kunna delta i föreningens verksamhet utifrån sina förutsättningar. De allra flesta av klubbens aktiviteter är öppna för, och anpassade för, alla medlemmar. Ungdom och elit är dock två grupper som kan behöva särskilt stöd.
Ungdomar från och med gul-orange-röd grupp kan delta i nästan alla klubbens aktiviteter. Yngre behöver oftast extra stöd vid aktiviteter utöver den särskilda ungdomsverksamheten.
För elitaktiva passar de flesta av klubbens aktiviteter. Vissa träningar, läger och tävlingar har särskild elitinriktning.
Ungdom (till och med H/D 16)
Den särskilda ungdomsverksamheten är främst inriktad på orientering, och stommen är tisdagsträningarna. Klubbens anställde tränare och erfarna ungdomsledare finns på plats. Några gånger per år tränas mountainbikeorientering och skidorientering.
Ett antal särskilda ungdomsläger ordnas varje år – dels av IFK Mora OK, och dels av Dalarnas Orienteringsförbund.
Ofta ger klubben extra subventioner till ungdom vid avgiftsbelagda aktiviteter som till exempel tävlingsresor och läger.
Ungdomsgrupperna indelas efter kunskapsnivå enligt utvecklingstrappan. Samling och uppvärmning sker gemensamt, om inte övningarna kräver annat.
Ungdomstränare
Klubben har en anställd ungdomstränare på 50 procent som främst ansvarar för att organisera tisdagsträningarna, ett antal läger och tävlingsresor. Ungdomstränaren deltar aktivt i ungdomskommitténs planering.
Elit
IFK Mora OK är en av de ledande orienteringsklubbarna i Sverige på både dam- och herrsidan, med elitaktiva inom orientering, skidorientering och mountainbikeorientering. Den som vill elitsatsa kan ansöka om att få ingå i någon av klubbens elitgrupper, för att få optimala möjligheter att utvecklas inom klubbens budgetramar. Ansökan görs via elitansvarig för respektive gren.
Träning
Tränare erbjuder råd och tips för personlig utveckling, och hjälper till med analyser och förberedelser inför viktiga tävlingar. Elitaktiva, på särskilt hög nivå, kan få tillgång till personlig tränare.
IFK Mora OK:s träningsläger med elitinriktning subventioneras. I särskilda fall kan föreningen ge bidrag till träningsläger i annan regi, för avgifter vid idrottsgymnasium eller högskola med idrottsinriktning. Ansökan om detta görs via elitansvarig för respektive gren.
Tävlingar
IFK Mora OK ordnar resa och boende vid SM, elitstafetter med flera tävlingar. Elitaktiva förväntas delta i prioriterade tävlingar, som bestäms av elitansvarig för respektive gren. Godtagbara skäl för att inte delta i dessa tävlingar är skada, sjukdom, landslagsuppdrag, viktigt prov som inte går att skjuta upp, och dylikt.
Elitaktiva förväntas hålla kontakt med uttagningskommitté, och meddela sina aktuella resultat, eventuella skador och sjukdomar.
Landslagstester
Svenska landslagstester kan subventioneras för elitaktiva som har realistisk chans att bli uttagna i svenska landslaget. Ansökan görs via elitansvarig för respektive gren.
Representation
Elitaktiva ska vara goda representanter för IFK Mora OK, och uppträda så att klubben inte riskerar att drabbas av negativ publicitet.
Elitaktiva, som tävlar för IFK Mora OK i någon av grenarna orientering, skidorientering eller mountainbikeorientering, bör inte representera annan förening i någon av dessa grenar.
Fotografering
IFK Mora har rätt att använda elitaktivas namn och bild vid marknadsföring av klubbens olika arrangemang och aktiviteter. Elitaktiva förbinder sig att ställa upp på fotografering som klubben anordnar.
Kläder
Vid tävlingar, där elitaktiva representerar IFK Mora OK, ska de vara klädda i klubbens aktuella kläder.
Sponsorer
IFK Mora OK har rätt att förse klubbkläderna med reklam. Elitaktiva har rätt att skaffa egna sponsorer, men innan några avtal skrivs ska sponsorkommittén kontaktas för att godkänna avtalet.
Resor
Elitaktiva, som inte bor i Mora, har möjlighet att söka resebidrag till tävlingar och läger via elitansvarig för respektive gren. Föreningens trafik- och miljöpolicy ska beaktas inför val av resa.
Rankingavgift
Aktiva ska själva betala rankingavgifter. Information om detta finns på Svenska Orienteringsförbundets webbplats, www.svenskorientering.se.
Dopning
Dopning är strängt förbjuden. Elitaktiva ska följa SOFT:s antidopningsregler. IFK Mora OK har rätt att återkräva vad föreningen bekostat under det aktuella året för den som fälls för dopning.
5. Arbeta som funktionär i Vasaloppet
Hur mycket ska jag arbeta?
Detta är en rekommendation:
-
Tävlingsaktiva – 3 arbetspass
-
Nybörjare, föräldrar, stödmedlemmar med flera – 1-2 arbetspass
-
Elitaktiva och tävlingsaktiva boende på annan ort hjälper till i den mån man kan. Det är önskvärt att man under någon av Vasaloppets tävlingsveckor kommer till Mora och tar några arbetspass.
Klubben största inkomster kommer från Vasaloppet genom vårt arbete och som delägare. Är du mycket tävlingsaktiv eller nyttjar mycket av klubbens resurser som t ex läger och resor så hoppas vi att du kan ta mer än 3 arbetspass. Det finns ingen övre gräns. Tänk på att vi har flest pass att fylla under vinterveckan. Sommarveckan är det färre pass och de har ofta fyllts på snabbt. Vi litar på att du känner ditt ansvar och ser Vasaloppets betydelse för orienteringsklubben och bygdens utveckling.