Träning
Spelform och utveckling
3v3 | 5v5 | 7v7 | 9v9 | 11v11 | ||||
Antal träningar | 1 | 2 | 2 | 2-3 | 3-4 | |||
Spela Mera | Nej | Nej | Ja | Ja | Nej | |||
Nivåindelning | Nej | Nej | Nej | Ja | Ja | |||
Indvidanpassning | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | |||
Fasta träningsgrupper | Nej | Nej | Nej | Nej | Ja | |||
Fasta matchlag | Nej | Nej | Nej | Nej | Ja | |||
Årskullslag | Nej | Nej | Nej | Ja | Ja | |||
Rotationsträning | Nej | Nej | Ja | Ja | Ja |
Skadeförebyggande och annan träning
Barn och ungdomar ska inte delta i träning och match vid sjukdom eller skada. Infektioner kan förvärras med risk för allvarliga komplikationer och följdsjukdomar. Skadan kan förvärras med stor risk för nya skador. Efter sjukdom eller skada – genomför åtminstone ett helt träningspass innan match.
Alla spelare i Ursvik IK måste få möjlighet att träna fler gånger än antalet matcher. Särskilt tidigt utvecklade spelare är i riskzonen om de får spela i flera lag, utan nödvändig vila och träning, mellan matcherna. Det innebär att matchplaneringen för lagen och enskilda spelare måste ta hänsyn till relationen mellan träningsmängd och matchspel.
”Knäkontroll” ska vara en del i träningen från 10-års ålder. Det är särskilt viktigt för flickor och bör vara 10 minuter vid två tillfällen per vecka.
En del av fotbollsutbildningen som ledarna ska ge spelarna handlar om tränings- och matchförberedelser. För att kunna prestera på träning och match krävs ett sunt leverne. Det innebär att ledarna också ska ge spelarna kunskap och praktisk hjälp för att skapa goda kostvanor, sömn och återhämtning samt att motverka drog- och tobaksanvändande.
Några tips till tränare
Här kommer några tips för barn och ungdomstränare.
- Planera träningen för att maximera antalet bollkontakter
- Håll genomgångar korta innan övningen börjar. Små barn klarar inte av längre genomgångar. Korta genomgångar underlättar dessutom möjligheten att se vart varje spelare befinner sig i utvecklingen när övningen På så sätt kan vi hjälpa varje spelare utifrån vart den befinner sig.
- Håll samma struktur kring samlingsplats, vattenflaskor etc.
- Instruera inte mer och oftare än nödvändigt
- Hitta rätt svårighetsnivå för spelarna
- Bryt inte omedelbart för att visa på en speciell situation. Låt spelet flyta på och se vad som händer.
- Lyft goda exempel istället för de som anses felaktiga då det bidrar till en positiv inlärningsmiljö.
- Använd olika inlärningsmetoder eftersom inlärningsprocessen är individuell hos varje spelare.
- Uppmuntra goda försök och inte bara de som ger ett gott resultat.