Krisberedskapsplan Skällinge SKF (2022)
Syfte:
- Att skapa en mental beredskap inför oväntade allvarliga händelser där klubben/klubbmedlem är involverad i.
- Att omhänderta de som drabbats av olyckor eller annan allvarlig händelse (kallat kris fortsättningsvis).
- Att underlätta för klubben genom ett snabbt och tydligt agerande minimera risken för spekulationer kring krisen.
- Att meddela personer som är nära anhöriga till de drabbade i krisen.
Krisgrupp:
Vid en kris är det viktigt att besluta åtgärder i samråd med de närmast berörda.
Kontakterna med anhöriga, omvärlden och massmedia bör dirigeras av en person utsedd av krisgruppen (kallad informatör). Detta för att minimera risken för vilseledande uppgifter.
Informatörens uppgift:
- Sammanställa aktuellt händelseförlopp. Gärna skriftlig, stöd för detta finns i slutet på dokumentet.
- Meddela anhöriga.
- Meddela styrelsen.
- Sammanställ en pressinformation som förberedande för media.
- Hålla kontakt med massmedia, vid behov.
Förberedelser, vid träning, tävling eller annat klubbevenemang:
- Utse en ansvarig ledare som vid kris olycka fördelar arbetet. Detta är lämpligtvis den som är utsedd ledare för träning eller tävlingsledare vid tävling.
- Utse en ställföreträdare ledare om ordinarie inte kan fullfölja sina åtaganden.
- Se till att möjlighet att kontakta sjukvård finns.
Vid kris:
- Säkra området. Försök att se till att ytterligare olyckor inte kan ske. Ta hand om den/de skadade. Kontakta sjukvård
- Ordna transport av personer och material om det behövs.
- Informera krisgruppen och börja med att fastställa vad som säkert kan konstateras har hänt. Som i sin tur utser informatören.
- Besluta vad som skall göras, av vem och tid för uppföljning. Skriv protokoll/noteringar/logg över alla händelser och insatser.
- Samla ledare och andra närvarande så snart som möjligt efter händelsen. Detta bör göras max några dagar efter krisen. Informera öppet, sakligt och tydligt om vad som hänt, vad som gjordes och hur läget är idag.
- Utvärdera och följ kontinuerligt upp insatserna.
- Informera styrelsen och övriga ledare
Generella råd vid kontakt med massmedia:
- Informera – propagera inte.
- Spekulera aldrig – tala bara om fakta.
- Erkänn det uppenbara, erkänn det negativa – det skapar förtroende.
- Berätta vad ni gör för att lösa problemet.
- Berätta övriga åtgärder.
- Fatta dig kort.
- Säg aldrig "inga kommentarer" Utan svara alltid. Ex. Detta är allvarligt och en sällsynt olycka. Men med tanke på hur många skyttar vi är, så är vår klubb ändå förskonade från olyckor.
Övrigt:
- Diskutera med jämna mellanrum tänkbara kriser ur ett massmediaperspektiv med våra ledare.
- Identifiera tänkbara frågor och kom överens om svaren. På så sätt skapas en god beredskap när krisen slår till.
Dokumentation under krisen:
- Datum och tidpunkt.
- Vad hände? Kortfattat.
- Vilka var inblandade? Namn och kontaktuppgifter för involverade.
- Skador, andra konsekvenser?
- Vilka åtgärder har redan vidtagits?
- Har media visat intresse? Om ja, vilka?
- Övriga kommentarer?
Dokumentation/utvärdering efter krisen:
- Vad orsakade krisen?
- Hur reagerade de inblandade på krisen?
- Hur påverkas verksamheten av krisen?
- Hur rapporterades krisen i media?
- Hur fungerade krisorganisationen?
- Vilka delar i krisberedskapsplanen fungerade mycket bra eller bra?
- Vad kunde ha gjorts bättre, vad fungerade mindre bra?
- Vilka förändringar behövs för att undvika liknande situationer i framtiden?
- Ytterligare värdefulla kommentarer eller tankar?
Viktiga telefonnummer
Larmnummer = 112
Polis ej brådskande = 114 14
Krisgruppen 2022 =
- Inge Johansson 0705275245
- Henrik Andersson 0705625381
- Daniel Lindblad 0706358563
- Stefan Ingemarsson 0705370826
POSOM-grupp i kommunen = Räddningstjänsten i Väst 010–219 30 00. Det är inte vi som aktiverar denna grupp utan det sköts av räddningstjänsten om de anser det nödvändigt