Nu är vi äntligen igång!
Att spela handboll ska vara kul, utvecklande, socialt, lärorikt och mycket mer .
För att det ska vara det behöver vi lite gemensamma ramar att utgå ifrån.
Så här kommer lite information från oss ledare som vi tycker är viktigt att veta och tänka på. Detta kan givetvis revideras.
Träning & Info
Vi tränar måndagar kl18.30 och torsdagar kl16.30. Då en del barn har fler sporter så är vi positiva till det, dock vill vi gärna att ni meddelar vilken dag de kommer till oss på handbollen.
Vi vill att ni meddelar oss på den gemensamma facebooksidan eller via sms till oss tränare då ert barn inte kommer. På facebooksidan kommer all information om matcher ev ändrade tävlingstider osv. Kom i till träning. De får gärna klä om i lugn och ro tillsammans med våra andra spelare och vara klar innan träningsstart.
Mobiltelefoner används enbart för att ringa med i omklädningsrummen – ej bilder! Tänk på att vara förbered från topp till tå.
Långt hår bör vara uppsatt med tofs el. liknande, klippta naglar, inga smycken, eller tuggummin, enkla träningskläder som t-shirt och kortbyxor.
Träningsskor ska vara på så att man inte glider runt på golvet eller stukar fötterna. En bra vattenflaska som inte läcker, tyvärr blir det väldigt halt på golvet när det kommer vatten på det.
Matcher
Vi har i år anmält ett lag, alla kommer inte kunna vara med på alla matcher, men vi spelar många matcher. NI behöver i god tid säga till om ert barn inte kan vara med på en match, svarar man inte om ens barn kan vara med på match innan torsdagens träning går platsen vidare.
Körning kommer fördelas till alla föräldrar – vi tränare kommer givetvis köra men inte varje match.
Matcher kan ni hitta till vänster i spalten.
Att det blir diskussioner och osämja på träningarna är vid medvetna om att det kan ske. När våra barn går in i omklädningsrummet är träningen igång och då agerar vi som ett lag. Eventuella bästa kompis/ovän lämnar vi utanför träning, vi är ett lag! (detta pratar vi med barna om, gärna ni också)
Kan man inte det så måste vi tränare informeras så vi kan ta i situationen. Vi spelar/passar/springer osv med alla i laget. Vi ska ha roligt och kämpa tillsammans.
I handboll är alla spelare lika viktiga i anfallsspel och försvarsspel. Alla måste hjälpas åt båda håll för att laget ska lyckas.
Det är mycket kroppskontakt i handboll, man får ALDRIG dra någon i en arm bakifrån eller knuffas bakifrån. Då är det farligt spel och man blir utvisad. Är man "överspelad" får man hoppas att målvakten tar skottet och fundera på hur man ska göra det bättre nästa gång för att inte bli bortfintad.
Fråga gärna ert barn varför det är roligt att spela handboll och vad kan hon göra för att det ska bli ändå bättre på träningarna. Vad kan vi tränare göra för att göra träningarna bättre/roligare?
Ideella krafter
Vi tränare tycker handboll är kul och vi lägger många ideella timmar för att det ska bli så bra som möjligt utifrån våra förutsättningar. Vi behöver alla hjälpa våra barn för att detta ska bli bra.
Därför är det också viktigt att ni/vi pratar med era barn om inställning till träningar och att detta är något vi gör för att det ska finnas handboll i Mellerud och att vi alla måste hjälpas åt med att få så bra och kul träningar som möjligt.
I våra lag har vi förmånen att ha många som hjälper till och det är vi som tränare tacksamma för. Dock blir det ändå en del utöver träningar och matcher som hamnar på oss då vi inte varit tillräckligt duktiga på att fråga om hjälp.
Så nu frågar vi.
Kioskansvarig: ( fixar så att det finns folk som sköter kiosken och att det finns varor på plats/bakat) Det som bakas oc säljs i kiosken går bara till vårt lag. Schemaansvarig: ( skapa ett schema där alla föräldrar turas om att köra, sitta i sekretariat, stå i kiosk, hjälpa till inför match (mall finns) )
Säljansvarig: (vad säljer vi och när för att få in pengar till våra lag? kakor, kryddor )
Vårt viktigaste mål är att alla ska ha kul och lära sig massor handboll!
Hoppas vi får många trevliga och spännande stunder i diverse sporthallar under denna säsong.
Återkom om ni har någon fundering och nu kör vi!
Emilia, Ann, Susanna & Linn