Dela nyhet
TV-pucken - Summering
23 sep 2024
Här kommer en kortare historia från föreningens sida om hur TV-pucken blev verklighet i NKT Arena Karlskrona. Vi väljer att inte fokusera på problemen eller musikvalen (som lokalmedia gjorde på andra ställen, inte i Karlskrona) utan vilket hårt ideellt arbete som låg bakom arrangemanget.
Förberedelser inför TV-puckshelgen
I februari blir vi tillfrågade om vi skulle vilja ha en möjlighet att arrangera TV-puckskvalet i NKT Arena Karlskrona 6-8 September. Problemet då var att vi redan hade bokat upp den helgen till Affärsverken Cup U14 2024. Efter lite samtal med Team 11’s lagledare så var det problem löst. Affärsverken Cup U14 2024 spelas helgen efter istället 13-15 September. Stort tack till Team 11 och KASK för att detta gick att lösa.
Den 20:e mars blir det officiellt att Blekinge anordnar TV-puckskval för killar och tjejer. Killarna i Karlskrona och tjejerna i Kallinge. En stor eloge till Blekinge Ishockeyförbund med Linda Blomqvist i spetsen som krigade för att få TV-pucken till Blekinge
Nu fick jag uppdraget av dåvarande ordförande Tobias Larsson möjligheten att sätta ihop en arbetsgrupp som skulle jobba med Tv-pucken som evenemang i NKT Arena Karlskrona. Efter några veckor var stommen i gruppen klar.
Valet från min sida var ganska enkelt då följande personer varit på ett antal TV-pucks arrangemang samt varit med och anordnat både camper och cuper. Jag visste även att dessa personer gillar ordning och reda samt att dom vågar säga vad dom tycker och tänker.
Den 6:e maj hade vi vårt uppstartsmöte i KHK där följande personer var med:
- Mats Blomgren
- Janne Nyberg
- Andreas Melkersson
- Fredrik Bjarkå
Då man ska arrangera TV-pucken så medföljer det en kravlista från Svenska Ishockeyförbundet med allt från ekonomi till boende samt reklam.
Efter att ha gått igenom hela kravlistan så insåg vi att vi behövde ha möte varann vecka för att lösa detta. Redan efter vårt andra möte så beslöt vi att ha möte varje måndag fram till TV-puckshelgen 6-8 September.
På varje möte gick vi igenom kravlistan uppifrån och ner och skötte information och småfrågor i chattgruppen vi skapat.
Vi såg två stora puckar att hantera och det var mat samt boende. Efter en massa tankar och idéer så började vi att kontakta olika personer för att lösa detta.
Efter två månader hade vi en bra lista med saker som skulle genomföras och det var tämligen lätt att se att hela klubben behövde hjälpa till med detta. Allt från anställda, volontärer, juniorer, dam samt ungdom.
Då ungdom är störst beslöt vi att plocka in person från ungdom i projektgruppen. Denna gången var det Johnny Boklund som fick hoppa med i gruppen för ungdoms räkning.
Vi behövde folk för att fylla upp följande:
- Matbespisningen
- Entrévärdar
- Lagvärdar/ledarfika
- Frukost/Mellanmål
- Kiosk
- Grill
- Sjuksystrar
- Boendevärdar
- Parkeringsvakter
- Lotteri
- Arenastäd
- Matchsekretariat
I slutet av Juni var SIF nere med två representanter för att kolla till arenan och godkänna omklädningsrum, diverse andra rum för olika funktioner under helgen. Vi fick godkänt på alla punkter så nu var det bara att köra på.
TV-puckshelgen
Huvudansvaret för arrangemanget låg på mig fram till själva tv-puckshelgen för då skulle Janne Nyberg ta över som huvudansvarig eftersom jag var på en planerad resa.
Själva arrangemanget blev en succé. Enligt rykten så slog vi försäljningsrekord i modern tid för ett tvpuckskval när det gäller entrébiljetter (Priset sätts av SIF)
För mig var det lite speciellt då jag befann mig utomlands men kunde ändå vara behjälplig över messenger som bollplank. Sen så kollade jag o grabbarna givetvis på Blekinges matcher via nätet.
Redan på fredagsmorgonen startade delar av arbetsgruppen upp och förberedde i Arenan. En hel del städarbete fick göras och förberedande i omklädningsrum, Wip, Puckat, restuarang, entrébar etc och redan på förmiddagen ramlade de första lagen in.
Arbetet med att förbereda jumbotron och ljusskyltar gjorde inramningen i Arenan väldigt proffsig och det märktes på killarna när de anlände att detta var stort för dem. Vår Arena är bra planerad och intim för denna typ av event.
Efter lunch anslöt arbetslagen i de respektive arbetsområdena och föräldrar och övriga volontärer ska ha en stor eloge för gott humör och väl utfört arbete. Det mesta var väl förberett med instruktioner och det som arbetsgruppen inte hade tänkt på löstes på plats utan problem. Vi upplever att publik, lagen och dess ledare också var nöjda med support och bemötande.
Som tidigare nämnt så var det stor tillströmning av publik och försäljningen i kiosker och parkering överskred förutom biljettintäkter också budget.
De tävlingsrelaterade delarna flöt också på bra och där vill vi tacka förbundsrepresentanter för gott samarbete och trevligt sällskap, liksom domarna som gjorde ett kanonjobb och synkade väl med övriga i Tävling. Trots en miss av hotellet och bokningen där domarna skulle bo så hölls humöret väl uppe och arbetsgruppen löste givetvis den situationen också.
Det som det fanns synpunkter från enskilda lag var boendet och det blev en utmaning för arbetsgruppen att lösa detta men även det blev bra till slut.
Det vi i arbetsgruppen är mest stolta över är samarbetet, mellan arbetsgrupperna men inte minst med vaktmästare, förbund och övriga externa involverade parter. Det finns alltid något man missat eller något som inte blev som tänkt, men med ett framåtlutat sinne och vilja att lösa situationer så löser man det. Detta är något vi alla tar med oss i det fortsatta arbetet i Karlskrona HK.
Efter TV-puckshelgen
Det finns många att tacka men jag kommer att nämna några.
Dom tre som var med från början och har dragit det allra tyngsta lasset från start till mål.
- Janne Nyberg
- Andreas Melkersson
- Fredrik Bjarkå
Jag tror inte man förstår hur många timmar dessa personer har lagt ner inför tv-puckshelgen. Det är mer timmar nerlagda innan denna helgen än under helgen.
Johnny Boklund kom in efter halva tiden som ungdoms representant
Sen under själva TV-puckshelgen så har vi alla som medverkat från ungdom, juniorer, dam, volontärer mm. Det gäller både ledare, spelare och dess föräldrar. Ni är guld värda. Utan er hade det inte varit möjligt.
Ett par stycken stack ut och var tillgängliga 24/7 under hela helgen och förtjänar lite extra ros. Det är Johanna Hjorth och Henrik Brander.
Ett plus till våra vaktmästare samt KFIC som dubblerade vaktmästarstyrkan under denna helgen. Betydde oerhört mycket för oss som klubb och detta arrangemang.
Helgen avslutas med att Tävlingschefen på SIF kommer fram till oss ansvariga i föreningen innan han går o säger:
”- Detta gjorde ni riktigt bra, ni är redo för att anordna ett finalspel”
Arrangemanget blev även en ekonomisk succé för hela föreningen där bla Ungdom inte någon gång innan dragit in så mycket pengar till sin budget på ett enskilt event!
Med detta vill jag egentligen bara säga en sak till alla som varit inblandade och gjort detta möjligt.
”Det är VI som är KHK”
Mats Blomgren
Karlskrona HK, Vice Ordförande Karlskrona HK