Stöd inför arrangemang av div-match
Informationen här är ett stöd, lagansvariga har själva ansvar att informera sig. Saknas något i informationen - bidra till att förbättra den såsom andra bidragit till att bygga det vi har idag - till slut blir det bra för alla :).
Vem gör vad?
Sektionsansvariga har inför säsongen anmält samtliga av föreningen divisionslag, dvs detta görs inte av enskilda lag. Undrar du över detta, fråga sektionsansvariga - anmäl inte egna lag.
Det krävs en organisation kring ett divisionslag, dels utifrån att det krävs längre resor än i ungdomstävlingar dels utifrån att de egna arrangemangen ställer vissa krav. Det ställs också krav på utbildade domare och funktionärer i sekretariat.
Ansvarig tränare/ledare/lagansvarig för respektive divisionslag ansvarar under säsongen för sitt lags matcher, från att anmäla spelare inför match (match roster) till att slutligenkontrollera att matchresultat rapporterats, näten tagits ner och att all utrustning återbördats till sina platser. Det inkluderar också att ta med den utrustning som krävs i form av tex matchbollar, poängtavlor mm (se utrustningslista) om detta inte redan finns i hallen. Tränaren/lagansvarig, eller den som denne delegerat till, skapar en egen organisation av föräldrar och hjälptränare för det som behöver arrangeras. Föreningen i övrigt har ingen personal som bistår med detta. Däremot finns erfarenhet i föreningen och en vilja att stötta och hjälpa till (därav att det fortlöpande byggs på med info på vår web)- fråga om du undrar något. Och hjälp själv till när det kommer nya in i seriespelet.
Innan match (lagets organisations ansvar)
Spelare läggs in i roster i web competitions manager under respektive lag. Inloggningsuppgifter får du av Klas.arnerdal@gmail.com. WIFI finns i Campushallarna, i Boo gård och i Sigfridsborgshallen att nyttja för escore (inloggning får du från Klas eller Henrik Haary, se nedan). Maila gärna info om spelplatsens förutsättningar till gästande lag (tex parkeringsförutsättningar, om det finns fik och annat relevant). Matchen laddas upp i EScore innan match (helst innan helgen så att TL kan hjälpa till om tex en match saknas) så att man ser att det fungerar. Det kommer ofta krav på uppdateringar av programmet, se till att ha öppnat och gjort uppdateringar innan matchstart.
Har du inte varit i hallen förut, kolla då upp förutsättningarna och var på plats i god tid för att kunna lösa problem om de uppstår.
Ta med till match - och kontrollera att det finns efter match:
Saknas något som ska finnas i matchväska - kontakta Henrik Haarby för komplettering, 0702 333303, Henrik.Haarby@gmail.com
Matchväska med:
Matchbollar (eller använd uppvärmningsbollar)
Pump och tryckmätare
Ev vev, beroende på hall (fråga eller kolla upp utrustning själv om det är en hall du inte varit i, det kan skilja)
Lathund och manual för Escore (i matchväska)
Lösenord för coach och lagkapten för signering i Escore (Inloggningsuppgifter får du av Klas.arnerdal@gmail.com) (i pärm i matchväska)
Uppvärmningsbollar
Antenner
Rotationslappar till sekretariatet - skrivs ut från hemsidan
Pennor
Dator med USB-minne och förlängningssladd - och Escore inlagt (Finns sektionsdator - men ok och bra om man har "egen" som an användas för laget - minskar logistik.
Möjlighet till internetdelning på någons telefon - om hallen inte har wifi
Sjukvårdsväska
På plats (lagets organisations ansvar)
Nät sätts upp och höjden kontrolleras. Domarna kontrollerar bolltryck. Sekretatiatet sätts upp och match laddas upp så att det är förberett för scorers (ska kontrolleras tidigare att matcher finns och går att ladda upp).
Sekretariatet och funktionärer
Funktionärsansvar innebär vid divisionsmatcher att bemanna sekretariatet. Sekretariatet ställs upp (tex plintar och bänkar - eller bord om tillgänglig, dator, med USB-minne och escore installerat och uppdaterat) av arrangerande lags organisation, funktionärerna i sekretariatet är där för att sköta poäng och EScore. All utrustning och förberedelse av dator görs av lagets organisation om inget annat överenskommits. Sekretariatet sköts av spelare från andra lag vilka funktionerar "åt varandra". Spelare har lätt att lära sig programmet EScore, då det liknar pappersprotokoll, och det är ett bra sätt att ta ansvar och vara engagerad i klubbens aktiviteter att hjälpa till på andras matcher. Sekretariatet bör vara uppe och fungerande 45 min innan matchstart.
Ansvarig funktionärstilldelare fördelar funktionärsansvaret mellan de olika divisionslagen på ett så rättvist sätt som möjligt. Inom funktionerande lag har ansvarig ledare, eller person som uppgiften delegerats till, ansvar för att laget har funktionärer på plats och sköter sina uppgifter - 2 personer per match. Generellt funktionerar laget på 9-10 matcher, dvs 1-2 matcher per säsong och spelare om uppgiften delas lika.
Flera sätt att lära sig och träna på ESCORE
Alla har olika sätt att lära sig, och det finns flera olika sätt att lära sig att sköta sekretariat och att öva på ESCORE (programmet som används). Att ladda upp matcher med mera är inte alls svårt, och att vara “scorer” – dvs att sätta poängen under matchen – är mycket lättare än att skriva pappersprotokoll. För nya lag är det att rekommendera att några vuxna lär sig ESCORE, till exempel genom att gå en kurs. Det lag som har hemmamatch ansvarar för att sätta upp sitt sekretariat och starta upp matcherna. Scorers som bemannar sekretariatet gör just detta, och laddar upp de slutförda matcherna. Dock är det spelare som sitter i sekretariatet så innan “laget” stänger ner datorn och packar ihop så kontrollerar man att matcherna blivit påskrivna (av lagkaptener och domare) och uppladdade.
I våra matchväskor ska det finnas en pärm eller mapp – se till att den kommer tillbaka – med lathund, lösenord med mera för ESCORE – denna är bra att ha i sekretariatet. Där finns också en “kom-ihåg”-lapp med saker som måste med till en match. Saknas något i matchväskan, kontakta materialansvarig Henrik Haarby så att till exempel en ny pump köps in om det saknas.
Alternativa utbildningssätt:
- Volleybollförbundet anordnar digitala kurser, med en presentation och tips och tricks OBS! Man kommer till RFs portal därifrån. Utbildningen är digital - men står under fysiska utbildningar. Välj "hela Sverige". Kurser finns tex 18/9 och 24/9. Föreningen betalar utbildningen - deltagare anmäler sig själva
- Man kan praktisera på vilken som helst av våra hemmamatcher, perfekt att testa bredvid någon som är van.
- Matchen man inte spelar – sitt en stund i sekretariatet för att öva och se. Hur startar man en match? Hur lägger man in laguppställningen? Och så vidare.
Domartillsättning
Görs av ansvarig för domartillsättning, dvs inte av laget/lagansvarig/ledare/tränare.