Dela nyhet
Föräldramöte - säsongen 24/25 - Sammanfattning
13 nov, 22:20 0 kommentarer
Hej!
Till att börja med ett stort tack till alla föräldrar som kunde delta på kvällens föräldramöte, lyssnade intresserat och ställde frågor. Ni som inte kunde vara med får gärna skicka frågor om det vi avhandlade till mig (mejl eller sms) eller skriva fråga som kommentar här nedan.
Här följer en sammanfattning av vad vi gick igenom:
1) Presentation av ledargänget
Kalle: ledare med på träning och ansvarig tränare med handbollstränarutbildning TU1 och TU2 (för att träna barn 10-12 år)
Louise: ledare med på träning och match, spelat handboll
Jerker: ledare med på träning och match, utbildad ledare inom fotboll
Nova: ledare med på träning och match, utbildad domare och fram till förra säsongen spelare i Falu HK
Johan (inte närvarande idag): ledare med på träning och match när han kan, arbetat som löpcoach och PT – kommer att specifikt bidra med löpteknikträning och snabbhetsträning framåt.
Stina: ledare med ansvar för att fördela ut arbetspass på Kopparcupen 2025, och stöd där det behövs
Lotta (tränade våra spelare under mötet): ansvarig tränare för F11 (som vi samarbetar med), men också inhoppare under säsongen i F10, handbollstränarutbildning TU1 och TU2.
2) Snabbt om svenskalag.se och att använda appen, samt vikten av att svara på kallelser (för planering av träning/rätt antal spelare till match)
3) Önskan om att några föräldrar hjälper till att ta fram stora mål, samt eventuella små mål och ta bort dessa efter träningens slut. Det är stor hjälp. Fråga mer än gärna vad som behöver göras!
Seriespel och vad som förväntas av er föräldrar
Hemmamatcher:
A) Plocka fram/plocka undan – stolar till avbytare och mål med tillhörande sänkribba (Vi ledare vill hinna ta emot spelare och peppa inför match.)
B) Sekretariat – finnas på plats under sammandragets tre matcher, slå på och av tiden – Gabriella och Jesper kan berätta kort om vad det innebär
C) Matchvärd (en del av Schysstmatch) – finnas på plats innan match och visa motståndarlag till omklädningsrum och ta emot domare – femton minuter innan matchstart för match 1 och 2 vid sammandrag hålla i matchmöte med domare, en ledare, en spelare från varje lag: Vi beter oss schysst och domaren dömer. #Schysstmatch - Matchvärdar | Svenskhandboll
Lathund för Matchmöte: Schysstmatch-möte HF Mitt ver.1.pdf
Uppgifterna vid hemmamatch kommer att behöva tillsättas i god tid innan våra hemmamatcher så att vi inte står utan när det väl är dags. Till att börja med är det de som ställer upp självmant, men vi kommer att behöva dela upp det mellan föräldrar. Om alla gör lite så blir det inte så mycket för var och en,
Bortamatcher:
A) Föräldrar behöver ställa upp och köra. Det bästa om det kan fördelas jämnt.
B) Milersättning på förslag 15 kr/mil (baserat på hur F11 har gjort) som swishas till ledare som fördelar ut på de som kör andra spelare än eget barn och/eller ledare. Vi kommer att behöva tre till fyra bilar beroende på hur många spelare som följer med. Förslag att vi räknar på ersättning på resor som är tio mil eller mer tur och retur, vilket det hölls med om på mötet.
C) Mat - tänk på att barnen har ätit ordentligt till frukost och har med sig något energirikt som de står sig på. INTE sötsaker. Energin behöver fyllas på om man ska orka. (Gäller förresten även hemmamatcher.)
Kopparcupen 2025 – årets stora händelse för Falu HK och vikten av att alla hjälps åt
A) Datum: 3–5 januari – premiär för F2014 på planen – jättespännande – mat till alla under dagarna (ej frukost) och massor med handboll och häng med laget.
B) Det är Kopparcupen som får klubben att gå runt och gör att vi kan hålla låga avgifter både för träning och cup, samt köpa in matchtröjor, bollar och allt annat material som vi behöver. Under denna helg måste alla hjälpas åt!
B) F10 har två lag anmälda – innebär åtta matcher så alla kommer att få spela ordentligt – två jämna lag kommer att skapas
C) Arbetspass för föräldrar kommer att delas ut och grunden är två arbetspass/spelare – Stina kommer att ha ansvar för att fördela i år – det kommer inte vara så att man själv väljer som tidigare år utan man tilldelas och får byta sinsemellan om det inte passar. Detta för att förenkla det hela för oss ledare och att vi ska slippa att lägga en massa tid på att fylla våra pass. Det cupansvariga i klubben som lägger ut pass på respektive lag och sedan får lagen fördela sina pass internt.
D) Arbetspassen består av arbete i köket på Lugnetgymnasiet där alla måltider serveras, städning, kioskarbete, bygga inför och riva efteråt, ansvara för gästande lags bagage mm.
Sundsvall Cup 2025 - årets andra stora händelse för Falu HK
A) 14-16 mars, ca 1300 kr/spelare – två nätter boende på skola – frukost, lunch och middag.
B) Hela klubben i gemensamma bussar och boende – preliminärt följer Nova, Louise, Kalle och Johan med och bor. Jerker är med som ledare men har flaggat för snarkningsproblematik och fixar eget boende.
C) 20 spelare har anmält intresse. Vi har preliminärt anmält ett lag i F11-klassen (storplan) och två lag i F10-klassen (minihandboll)
D) Tanken är att vi skapar minst ett minihandbollslag för de som är lite nyare, med påfyllnad av mera rutinerade. De som spelat i flera år spelar primärt i F11-klassen där motståndet kommer att blir betydligt hårdare. Ledordet och ambitionen är att alla ska få utmaning utifrån där man är just nu i sin utveckling.
E) Föräldrar får gärna vara med och bo på eget boende och stötta laget på dagarna och finnas till hands.
F) Om det är någon spelare som känner att de vill ha förälder med på boende så utgår en kostnad även för förälder. Laget har fyra betalda plaster vigda åt ledare.
G) Bindande anmälan kommer att komma i god tid innan årskiftet då anmälningsavgiften för lagen måste in och vi måste veta exakt hur många som faktiskt kommer att följa med.
Tankar kring träning, laget och vad vi som ledare tycker är viktigt
Inledning: Det är mycket god stämning i laget och spelarna är schyssta mot varandra. Så vill vi att det ska fortsätta.
A) Utveckling och prestation utifrån var individen och laget befinner sig är allt. INTE resultatet på match. Vi vill utbilda spelare och se dom växa på alla plan. Därför kommer också alla som spelar match att ges samma speltid.
B) Nolltolerans mot gnäll på medspelare, tränare, domare, motståndare – när vi är på träning och match så gör vi vårt bästa och ställer upp på det och visar respekt för alla inom handbollen (Om det inte passar så får man gå och sätta sig vid sidan tills man ställer upp på det.)
C) En av de viktigaste sakerna med att träna och spela handboll är att det kan vara tufft ute på planen med ge och ta, MEN när matchen eller träningen är slut så tackar vi motståndarna, domaren och varandra oavsett resultat.
D) Mycket kul med alla nya spelare. Det gör att vi gått från 14 spelare vid början av säsongen till 21 spelare. Det medför angenäma problem med att avgöra vilka som ska kallas till match. Det vi ser nu inledningsvis är att vi kommer att kalla de spelare som har spelat ett längre tag till att börja med och så sakteliga slussa in nya spelare när de kommit in i det lite mer. Vi ska verkligen försöka lösa detta så bra som möjligt.
Vad är det då vi tränar på just nu?
A) Grunderna: Teknik att passa, skjuta dribbla, finta, bollkontroll, greppa, röra sig med/utan boll
B) Tävla på olika sätt – motivationen i att vilja vara först till en boll sporrar utveckling - stafetter, lekar osv.
C) Samarbeta på olika sätt.
D) Försvar: Zonförsvar 3-2 (bara börjat introducera) att jämföra med man-man. individuellt försvar (parallellställning, diagonalställning), försvarspositioner VB,VF, (MB), MF, HF, HB
E) Anfall: Kontring - Gå i luckan/ta läget – finta – kullager/stegisättning – tre steg, studs, tre steg, positioner: V6,V9, M9 (M6), H6, H9
F) Skadeförebyggande: Knäkontroll (systematiska knäövningar för att minimera risken för knäskador, särskilt bland tjejer)
Mvh
Ledarna genom Kalle
p.s. ni får ha överseende med eventuella fel eller sånt jag missat i denna sammanfattning, man kan ju inte komma ihåg allt man säger d.s.
Kommentarer