Dela nyhet
Föräldramötet 250205
9 feb, 21:55 4 kommentarer
![](https://images.svenskalag.se/0b7fa178-fbda-43ba-bd2d-0c130b3a3800/VIKTIG%20INFO.jpg?1)
Här kommer en sammanfattning av vad som togs upp på föräldramötet 250205;
Vi började med att utvärdera fjolåret och det kändes generellt bra för alla som var på plats, både bland föräldrar och ledare.
Laget har i dagsläget 35 spelare och det är samma tränare/ledare som förra året;
Peter ”Hellas” Hällström
Lars Modig
Erik Dahlgren
Anna Enered
Josefine ”Jossan” Båsk
Niklas Fahlman
Valentin ”Valle” Shala
Fredrik Larsson
Lagledare och fikaansvarig; Veronica Johansson
Kassör; Helena Modig
Nya ansvar för i år är att vi måste ha en ungdomsansvarig och det tog Jonas Einberg (Albin) på sig att vara och Mikael Norberg (Noa) är reserv. Den andra posten som tillsattes är markansvarig och det tog Bosses pappa Rickard Berglund på sig att vara.
Träningar;
Så fort konstgräset öppnar kommer vi att ha 3 träningar varav två av dessa på just konstgräset; Tisdagar 18:00-19:00 och söndagar 16:00-17:00. Sedan fortsätter vi på Vibacke på fredagar 18:00-19:30.
Vi kommer att ha samling 15 minuter innan själva träningstiden börjar för att tränarna ska kunna gå igenom vad som ska göras på träningen, påminna om regler och för att grabbarna ska kunna ”prata av sig” innan så att de kan ha fullt fokus under träningen.
Vi kommer fortsätta att nivåindela vissa träningar, detta tyckte både tränarna och föräldrarna varit utvecklande och bra för spelarna.
Under Juli månad är det generellt uppehåll på fotbollen men i år kommer det finnas möjlighet för de spelare som är hemma att komma ner till konstgräset och träna på måndagar 17:00-18:30.
Förra året började vi med gula kort på träningar, dessa kan man få om man på något sätt förstör träningen tex flamsar och tramsar, missköter sig verbalt, är nedvärderande mot spelare/tränare osv.
2 gula kort på samma träning omvandlas till att man får ett rött vilket innebär att man får man kliva av träningen.
En VIKTIG påminnelse; snälla SVARA på kallelser till både träningar, matcher och intresseanmälningar.
Tränarna förbereder träningarna innan och tar av sin egna fritid till att planera dessa. Och sedan får de ibland lägga onödig tid på att omorganisera träningarna på plats för att många inte svarat eller man sagt att man ska komma o inte kommer, utan att meddela.
Så snälla visa respekt mot våra tränare och kom ihåg att svara på de kallelser som kommer och gärna i så god tid innan som möjligt.
Vi har även glädjen att berätta att vi med stor sannolikhet kommer att börja samarbeta med både P16 som är året yngre och P14 som är året äldre. Hur detta kommer att gå till fullt ut är inte klart än, vi återkommer med mera information om detta när det är klart.
Seriespel
Vi har anmält 3 lag (lätt, medel och medel) till Division 7 och även ett lag i Division 6 (lätt)
NYTT för i år är att ALLA spelare och målsmän måste skriva på ett intyg vilket gör att spelarna registreras, de spelarna som vi inte får in påskrivna intyg på kommer inte att få delta på några matcher. Detta intyg kommer Veronica att ha med på träningarna på Vibacke (fredagar 18-19:30) Dessa måste tillbaka senast 1 mars så att vi hinner registrera alla spelarna innan 11 mars. Säg till om ni vill hämta detta på annan tid så löser vi det.
För att bli kallad till matcher så kommer det att kollas på närvaron och spelaren ska ha minst 50% träningsnärvaro senaste 2 veckorna för att bli kallad till matcher.
Vintern 25/26 kommer vi eventuellt testa på att köra seriespel i Timrå Fotbollshall för de som kör vinterträning. Mera info om detta kommer framåt hösten.
En fråga som kom upp; Kommer vi testa att ha samma lag ett tag på matcher?
- NEJ, det kommer vi inte att ha utan det kommer att rullas. Alla ska kunna spela med alla.
I dagsläget ringer Hellas alla motståndarna och kollar vilken typ av lag de kommer med. Detta då vi värnar om att få jämna matcher vilket ger bäst utveckling för alla spelare.
Det viktigaste är att spelarna får bollen i rullning, inga soloartister utan laget före jaget.
Cuper
De cuper vi tänker anmäla till i år är följande;
- Gifcupen (3 lag) färdigspelad
- Mid Nordic indoor, 2 lag (hoppas och håller tummarna för att vi kan få med 3 lag) 20-23 mars
- Vårcupen, 3 lag, 2-4 maj
- Lilla VM, 3 lag, 28-30 juni
- Mid Nordic, 3 lag, 1-3 augusti
- Härnösands fotbollsfestival, 3 lag, övernattning 22-24 augusti
Om vi mot förmodan skulle hamna i situationen att vi endast får med 2 lag till någon cup så kallas de med 50% närvaro under året.
Ekonomi
I dagsläget har vi en lagkassa på 117000:- i lagkassan.
Då lagkassan lätt töms fort med cuper (framförallt de med övernattning) så är vårt (ledarnas) förslag att på de lokala cuperna kommer spelarna få betala 150:- och detta gick alla som var på plats med på.
Vad gäller Härnösands fotbollsfestival så kommer vi att subventionera priset, inte klart med hur mycket osv utan det återkommer vi med framöver.
Medlems och träningsavgiften är på 1600:-
Betinget är även i år 1800:- (900:- vår och 900:- höst)
Vi lyfte och kollade om det var någon som hade något förslag på tex lagjobb.
Det kommer att kollas upp om vi kan få pass på Bogrundet som ger 110:-/timme.
Är det någon annan som har något förslag så hör gärna av er men mera information om betinget och vad det blir osv kommer inom kort.
Vi pratade även om att eventuellt arrangera en höstcup på Äppellunda nästa år för att genom den få in pengar till både lagkassa och som täcker betinget.
Isf kanske vi kör ett föräldramöte nu i höst för att diskutera och besluta vidare på det. Men som sagt ingenting är beslutat utan vi tar det med oss och funderar på och återkommer även i det.
Vi avslutade kvällen med om det fanns några övriga frågor och de som kom upp då var;
Nya matchkläder då många behöver nya?
Vi uppmanade alla som kanske har någon kontakt att kolla om man kunde hitta någon som vill gå in med lite sponsorpengar. Vi gav det en tidsram på två veckor och får man tag i någon sponsor hör man av sig till Hellas.
Och under tiden vi pratade om detta så gick det fort och vips så hade vi fått sponsring genom två företag på nya matchtröjor till grabbarna! Ett stort tack till dessa som möjliggör att spelarna får nya matchtröjor.
Därav så vill vi att alla så snart som möjligt åker till Stadium och provar ut rätt storlek på matchtröja
dessa finns även i herrstorlekarna XS-XL och senast 21 februari så vill vi att ni lägger till storlek i dokumentet som är länkat nedan, detta så att vi kan beställa så fort som möjligt så vi får tröjorna innan seriespelet börjar. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1x791SFp8n3cxIEGWkWiTDA2etmyY-I0E/edit?gid=1905266981#gid=1905266981
Vad gäller shorts
och strumpor så får man i dagsläget betala detta själva. Vi hoppas ha tur så vi kanske får in lite mera sponsorpengar så att vi även kan bekosta detta genom sponsorer. Så jag vill att ni även skriver storlek på detta så att vi kan beställa även detta på samma order. Och skulle det visa sig att vi inte fått sponsorer till detta hör jag av mig innan jag beställer om det är någon som kanske vill avstå.
Nya målvaktströjor och målvaktshandskar är redan beställda och har betalats av lagkassan.
Nu ser vi fram emot en ny fantastisk säsong!
/ Ledarna
Kommentarer
Inga Munther 9 feb, 22:31
Hej! Från när räknas närvaron? Det står 50% närvaro under året för att få åka på cup om endast två lag får plats. Jag antar att vi räknar vintersäsongen för sig och sommar för sig?
Maria Edwall 14 feb, 18:59
Hej!
Vad gäller för byxorna? Finns en kolumn att fylla i stl på byxor, antar att man betalar dom själva om man fyller i där?
Josefine Båsk 14 feb, 19:01
Stämmer Maria! Vi har ingen sponsor som täcker byxor, så just nu får man bekosta det själv.
Veronica Johansson 14 feb, 19:03
Hej Maria!
Ja, precis. Fick frågan från en som behövde långbyxor o då la jag in en kolumn för det o kan beställa dessa oxå på samma beställning men att man får bekosta de själva.
Ber om ursäkt för den otydligheten.