Dela nyhet
Information till medlemmar och vårdnadshavare i Sturefors IF
Igår, 10:37 0 kommentarer
Mycket information, ja vi vet. Men viktig information som vi hoppas du tar dig tid att läsa.
Vision & grunden för Sturefors IF
Föreningen har som vision att kunna erbjuda alla ”Stureforsbor” möjlighet att få träna och röra på sig. Fokus är på våra ungdomar och på gemenskap, kamratskap och trivsel.
Lokal rekrytering av spelare, ledare och funktionärer i samverkan med ett starkt föräldraengagemang är grundbultarna i verksamheten. I Stadgarna kan vi läsa: ”Erbjuda alla Stureforsbor möjlighet till ett livslångt idrottsintresse. Fokus ligger på breddverksamhet & rörelsehälsa, men med ambitionen att varje aktiv och ledare ska bli så bra som de vill och kan i SIF.
Att bli en bra människa, bra på sin idrott samt att utvecklas till rörliga, atletiska och skadefria individer med god kondition och uthållighet genom hela livet. Där så många som möjligt är aktiva så länge som möjligt. Vi ska aktivt arbeta för att skapa rätt förutsättningar för detta i SIF med prioritet på barn- och ungdomsidrott.”
Sturefors IF ska utveckla verksamheterna inom fotboll och innebandy både på bredd och topp samt öka gemenskapen i hela samhället. Samt möjliggöra för nya idrotter i förening.
Grundläggande idéer
Ledare inom Sturefors IF ska tillsammans med aktiva, vårdnadshavare och övriga medlemmar arbeta för att göra verksamheten till en rolig, fostrande och utvecklande fritidssysselsättning. Inom Barn & Ungdomsverksamheten skall alla få delta på samma villkor, erbjudas träning och få spela matcher i lika stor utsträckning.
SIF bedriver verksamhet enligt ”Fair Play”, se vidare s. 12 i ”Rödatråden”.
SIF värvar ledare och tränare för ungdomsverksamheten inom föräldraleden, och försöker att bemanna varje årskull med minst två ledare/tränare för respektive lag. SIFs verksamhet bygger på ideella insatser från aktiva, ledare, spelare, funktionärer och vårdnadshavare.
Årsmöte 2024
Från verksamhetsberättelsen för 2024, ser vi att innebandyn har blivit en stabil del av föreningen och att arbetsgrupper och sektioner har etablerats. Även en omfattande renoveringen av huvudbyggnaden på IP omnämns. Vi noterar en vinst på 328´SEK, vilket var betydligt över budget, tack vare ökade bidrag och intäkter från försäljning och kiosken. Årsmötet godkände både verksamhets- och förvaltningsberättelsen.
Nya och reviderade stadgar antogs, inklusive ändringar som att sänka rösträttsåldern till 12 år och att ändra verksamhetsåret till kalenderår. I stadgarna förtydligas också vad som gäller kring medlemskap och tävling i SIF. Medlemsavgifterna förblev oförändrade för 2025 och 2026, medan träningsavgifter beslutas separat av styrelsen. Även uppdaterat dokument ”Röda tråden” samt nya ”Uppdragsbeskrivning för idrott i Sturefors IF – 2025” & ” Policy för hantering av lagkassor” beslutades på mötet.
Verksamhetsplanen och budgeten för det kommande året godkändes, utbildningsinsatser för ledare och domare, långsiktigt utvecklingsarbete med IP, och att stärka kopplingen mellan barn-ungdomsverksamheten och seniorverksamheten är i fokus. Budgeten har brutits ner per sektion för bättre ekonomisk uppföljning. 2025 är budgeterat utan försäljningskrav på föreningsnivå. Detta är ett test och kan behöva reviders om budgeten inte håller.
Två motioner behandlades och bifölls: att aktivt arbeta för att bygga upp damverksamhet (fotboll och innebandy) och att planera för utveckling/utbyggnad av faciliteter på IP. Valberedningens förslag till ny styrelse godkändes, och inga övriga frågor ledde till beslut.
Beting i Sturefors IF
Efter årsmötet har föreningen en styrelse med god förankring i verksamheten och de olika delarna i verksamhetsplanen. Men för att arbetet ska fungera hela året och drivas mellan styrelsemöten behövs fler personer i arbetsgrupper. Det är obligatoriskt att bidra till arbetsgrupperna, en förutsättning för att SIF ska fungera.
Fotbollssektion, saknar 4 personer (5mot5 & 7mot7 repr. av äldsta laget pojk och flick)
Innebandysektion, bemannad, men gärna någon ytterligare person.
Möjlighet finns att under året införa ny sektion underställd styrelsen.
Föreningen ska för sin administrativa verksamhet ha följande fasta arbetsgrupper:
Föreningsservice, saknar 1 till 2 personer
Kioskgrupp, bemannad, men gärna någon ytterligare person.
Arrangemang, beting till respektive event.
Ekonomigrupp, saknar 1 till 2 personer
Sponsorgrupp, bemannad, men gärna någon ytterligare person
Fastighetsgrupp, bemannad, men gärna någon ytterligare person.
* En separat arbetsgrupp med fokus på framtida planer för IP, ska ta fram en plan för utveckling och kostnader.
Tack för att du scrollat hela vägen ner hit.
Intresse att delta i arbetsgrupp meddelas till styrelsen.
Tillsammans utvecklar vi SIF!
//Styrelsen