Enkel Bilsport
Målsättningen med Enkel Bilsport är att möjliggöra deltagande för alla med intresse för bilsport samt vara ett insteg till Svensk Bilsports övriga sportgrenar. Det ska möjliggöra tävlande med befintliga standardfordon. Tävlingsregler och tekniska regler ska vara enkla och skapa möjlighet att tävla med en rimlig ekonomisk insats. Enkel Bilsport får inte arrangera någon form av distrikts- eller rikstäckande mästerskap. Det finns olika tävlingsformer inom Enkel Bilsport.
Enkel Bilsport - Uthållighet
- Uthållighet handlar om att åka så många varv som möjligt under en viss tid, eller med en viss mängd bränsle.
- Man kan köra ensam eller i team.
- Man turas om genom att köra en stund vardera på banan.
- Banan får vara antingen en permanent tävlingsbana, en åker, en grusgrop, grusväg eller liknande.
- För varje team ska teamchef utses som även ska vara kontaktman med tävlingsledningen och ansvarig för teamet.
- Teamchefen behöver inte ingå i besättningen för tävlingsfordonet.
- Under körning tillåts det att vara två personer i tävlingsfordonet (arrangören anger om co-pilot krävs), varvid co-pilot antecknar passertider vid varvningen i protokollet.
- Vid förare med körkortstillstånd skall godkänd handledare eller annan vuxen med tävlingslicens alltid vara co-pilot.
Enkel Bilsport - Sprintlopp
- Sprintlopp är en låghastighetstävling på sluten tävlingsbana, is, flygfält trafikövningsplats eller liknande.
- Medelhastighet får inte överstiga 60 eller 80 km/h beroende på tävlingsfordonets säkerhetsklassning.
- Banan ska vara besiktad av godkänd banbesiktningsperson för Enkel Bilsport.
- Varje tävling består av träning, tidskvalificering och tävlingsheat.
Enkel Bilsport - Drivers Open
- Man kör en förutbestämd sträcka/bana enligt en upprättad banskiss.
- Den ska vara konstruerad så att högsta hastighet som ska gå att uppnå är 80 km/h eller lägre genom anpassade kurvor och chikaner/fartdämpande åtgärder.
Tävlingsregler för Enkel Bilsport tillhandahålls av Svensk Bilsport.