Nyheter från våra sektioner
Glöm inte att anmäla dig för jobb på Skogsvallen!
Skogsvallen - 3 mar
Skogsvallen har ny hemsida
Skogsvallen - 9 feb
Öppet sprint-DM
Skidor - 2 jan
Gott nytt år!
Ishockey - 31 dec 2024
Friåkning med musik 21/12
Ishockey - 19 dec 2024
I gästboken
Anders
https://www.svenskalag.se/osterv...
Staffan Boman - 2 apr 2024
Vart hittar man fotbollens kalender ?
Anders Elvingsson - 2 apr 2024
Hej och välkomna till Östervåla IF

Våra öppettider vecka 11 2025:
Måndag 08.00-16.00
Tisdag 08.00-16.00
Onsdag 08.00-11.30
Torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-16.00
Telefon: 0730-28 29 02
Mail: info@ostervalaif.se Lunda Sportvägen 8, 740 46 ÖSTERVÅLA Hemsida: www.ostervalaidrottsforening.se BG: 771-1062 OrgNr: 879500-1679
I Östervåla IF har vi verksamhet inom fotboll, ishockey, skidor och gymnastik. Vi hjälper även till med Zoezi appen, medlemskap för ÖKK.
Med vänlig hälsning
Östervåla IF
Kansli
I morgon är det Årsmöte med fokus på den ekonomiska situationen!
Idag, 07:42 0 kommentarer
Vi syns kl 19.00 i morgon i Café Hållén för Årsmöte med fokus på den ekonomiska situationen, och självklart alla andra punkter på agendan som val av ny organisation, prisutdelningar osv.
Vi har tyvärr inte Revisorerna på plats men vi har möjlighet att ringa upp under mötet om Ni har frågor. Ännu bättre är om Ni framställer eventuella frågor innan mötet så kan styrelsen och revisorer vara ännu bättre förberedda inför mötet.
Det kan ske som kommentarer på detta inlägg eller Facebook, maila staffan@boramacken.se eller sms 0730921896.
Välkomna!
//Staffan
Ett mycket viktig event som särskilt berör föreningar med många idrotter!
8 mar, 09:07 2 kommentarer
Denna föreläsning som sker i Heby har arrangerats av Heby AIF och Jan-Erik Grattback och finansierats av Leader berör ett mycket viktigt ämne.
Det berör särskilt ÖIF som har många olika idrotter och därför måste ta ett extra ansvar för hur vi driver verksamheten och hur vi driver på ungdomar.
Därför är det obligatoriskt närvaro för alla ledare i föreningen, som kan..
Anmälan sker via mail till anmalan.heby@gmail.com och medverkan är gratis.
//Staffan
Handlingarna inför Årsmötet är publicerade.
4 mar, 20:09 0 kommentarer
Nu har vi handlingarna på plats inför Årsmötet den 12/3 kl 19.00 i Café Hållén. Vi bjuder på fika under mötet och avslutar som vanligt med utmärkelser till dom som gjort något extra under året.
- Årets ÖIF:are
- Årets Prestation
- Årets Ungdomsledare
- Årets Eldsjäl
Missa inte årets viktigaste möte!
Årsredovisning och Revisionsrapport
25 B1 Årsredovisning för verksamhetsåret 2024
25 B2 Revisionsberättelse för verksamhetsåret 2024
Resultatrapporter
25 C1 Resultaträkning Verksamhetsåret 2024
25 C2 Balansrapport per 241231
25 C3 Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 100 Gemensamt 2024
25 C4 Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 200 Skogsvallen Period 2024
25 C5 Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 300 Fotboll gem. Period 2024
25 C6 Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 400 Hockey Period 2024
25 C7 Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 500 Skidor Period 2024
25 C8 Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 600 Gymnastik Period 2024
Verksamhetsberättelser
25 D1 Styrelsens Verksamhetsberättelse
25 D2 Festsektionens Verksamhetsberättelse
25 D3 Fotbollssektionens Verksamhetsberättelse
25 D4 Hockeysektionens Verksamhetsberättelse
25 D5 Skidsektionens Verksamhetsberättelse
25 D6 Gymnstikens Verksamhetsrapport
Styrelsens verksamhetsplan, budgetförutsättningar, budget, inventarier och medlemsavgifter
25 F1 Styrelsens Verksamhetsplan
25 F1A Budgetförutsättningar 2025
25 F1C Budget Verksamhetsåret 2025
25 F1E Inventarier bokfört värde 241231
25 F1F Direktiv om bokföring av el och fördelning av kostnader 2025
25 F1G Förslag tak medlemsavgifter inför budget 2026
Sektionernas verksamhetsplaner
25 F2 Festsektionens Verksamhetsplan
25 F3 Fotbollssektionens Verksamhetsplan
25 F4 Hockeysektionens Verksamhetsplan
25 F5 Skidsektionens Verksamhetsplan
25 F6 Gymnastikens Verksamhetsplan
Valberedningen
25 G1 Valberdningens förslag till Årsmöte 2025
För styrelsen
//Staffan
Nu är det två veckor till Årsmöte, här kommer ett sista utrop!
26 feb, 20:41 0 kommentarer
Våra stadgar §15 säger att kallelse ska gå ut senast två veckor innan Årsmötet och det är idag. Nu har vi kört digitalt ett antal år och det verkar fungera, hemsidan har otroligt bra trafik med 1 160 unika besökare de senaste 30 dagarna vilket i sig är obegripligt med ca 800 medlemmar. Uppenbarligen fungerar hemsidan ihop med sociala media som "inropare" bra.
MEN: alla har inte denna koll på hemsidor och sociala media så vi uppmanar Er som har bekanta o släktingar som inte har denna koll att informera dom om Årsmötet den 12/3 kl 19.00 i Ishallens Café Hållén.
I morgon beslutar vi vilka som får de fina utmärkelserna och styrelsen är ödmjuk och påverkningsbar för nomineringar ända in i kaklet!
Om en vecka är alla handlingar som hör till Årsmötet som agenda, Årsredovisning, Revisionsrapport, ev motioner, verksamhetsberättelser, verksamhetsplaner budget samt Valberedningens förslag publicerade här och kommer finnas på kansliet för Er som vill ha dom på papper. Allt i enlighet med §15.
//Staffan
Årsmöte på gång, nomineringar diskuteras, och handlingar produceras!
20 feb, 16:06 0 kommentarer
Vi närmar oss Årsmötet och vi håller på och lägger "sista handen" på Årsredovisningen så den är ordentligt genomlyst och reviderad inför publiceringen som ska ske senast en vecka före Årsmötet, alltså 5/3. Samma sak gäller övriga handlingar som ekonomiska rapporter, inventeringar, budget, verksamhetsberättelser och verksamhetsplaner. Och det viktigaste av allt, Valberedningens förslag till ny organisation.
De av Er som följer oss på hemsidan vet att vi inte haft samma frekvens och momentum i den ekonomiska uppföljningen under hösten som vilket inneburit en extra insats nu för att komma ifatt. Det tar jag på mig helt och förklaringen sitter i arbetssituationen, vi är i vart fall ikapp nu och har koll på ekonomin även om den är kraftigt ansträngd med kostnader som ökar. Vi ser nu också tydligt värdet av månatliga avstämningar så sektionerna får bättre underlag i sin styrning, och egentligen är det inga konstigheter utan självklart att vi behöver det. Mer om allt detta på Årsmötet 12/3 kl 19.00 i Café Hållen, Ishallen.
Jag har tidigare gått ut med att vi redan på februari-mötet beslutar vilka vi ska utnämna till :
- Årets ÖIFare
- Årets Eldsjäl
- Årets Ungdomsledare
- Årets prestation
Styrelsen har nu en lista vilka vi avser utse, men vi har ett möte till den 27/2 för att signa Årsredovisningen bland annat. Där kommer vi lyfta upp den listan ännu en gång och ompröva den, nomineringar kan alltså fortfarande påverka oss i besluten.
//Staffan
Bemanning på Skogsvallen sommaren 2025 - gå in och anmäl dig!
20 feb, 13:24 0 kommentarer
Vi i festsektionen vill uppmärksamma er på att sommaren snart är här och att Skogsvallen firar 90 år i år! I år kommer vi att pröva ett nytt sätt för att få till bemanningen på Skogsvallen. Vi kommer att be er som är medlemmar anmäla er de dagar ni har möjlighet att hjälpa till via ÖIFs Svenskalag-sida/app.
Vilka förväntas jobba pass på Skogsvallen?
Som ni vet så är överenskommelsen att alla ÖIF-medlemmar förväntas göra ett arbetspass per familj under en sommarsäsong, oavsett hur många familjemedlemmar som är aktiva i föreningen. Det är upp till er i familjen att bestämma vem som arbetar, det kan också vara en familjemedlem som inte är aktiv i föreningen. Åldersgräns för arbetspassen är 15 år för parkering, entré, korvkiosk och städ och 18 år för alla andra arbetspass.
Säsongen 2025 förväntas familjer som har barn födda 2017 och äldre och som deltar i någon av föreningens aktiviteter att delta i bemanningen. Ni som har barn födda 2018 eller senare behöver alltså inte arbeta i år förutsatt att ni inte också har äldre barn eller själva deltar i ÖIFs aktiviteter.
Vilka datum som ska bemannas?
De datum som vi behöver bemanning till 2025 är:
- 13 juni konsertkväll med familjeinriktning då vi kommer att ha 11 års åldersgräns till parken.
- 14 juni (städning)
- 28 juni 90-års jubileum med dans och konsert samt partyband
- 29 juni (städning)
- 2 augusti – Emil Assergård och Northlake shivers (se hemsidan)
- 3 augusti (städning)
Gör så här:
Gå in på denna länk, Anmälningaformulär , och anmäl dig på de dagar som du/familjen kan arbeta.
Anmäl dig gärna till samtliga dagar då ni har möjlighet. När du ställer muspekaren på Skogsvallen i listen med sektionen på ÖIFs svenskalagsida ser du samtliga datum med evenemang om du väljer ett datum finns lite mer information om varje evenemang. OBS, du kan inte räkna med att få de datum som du väljer eftersom vi måste bemanna samtliga tillfällen men vi tar hänsyn till den ordning som ni anmäler er - så gå in redan nu och anmäl dig. Du kommer att få ett bekräftelsemeddelande när vi tilldelat dig/familjen ett datum du ska jobba, det kan ta drygt en vecka innan bekräftelsemejlet dyker upp i din inkorg.
Om det inte längre går att anmäla sig till ett datum så innebär det att tillräckligt många personer redan har anmält sig till detta datum, dvs. det är fullt.
När alla anmält sig kommer vi att göra ett schema för samtliga arbetspass. Detta kommer skickas ut till er när vi är klara med bemanningspusslet. Om det är så att ni får förhinder från att arbeta på ert arbetspass så ska ni försöka byta med andra familjer i första hand.
Om ni har frågor, hör av er till Anna Björkman på anna@annabjorkman.com eller 0739281885.
Ni har väl sätt att Skogsvallen har en ny hemsida: www.skogsvallen.se
Länk till Hemsidan:
www.ostervalaidrottsforening.se
Turbulent i kommunen avseende tjänsten chef KoF, men vi har en bra dialog.
22 jan, 02:53 0 kommentarer
Ni som följer pressen vet att det är fortsatt turbulent i Heby Kommun avseende tjänsten som chef för Kultur och Fritidsförvaltningen, som är en viktig kontakt för ÖIF i det fina samarbetet vi har.
Per Lithammer avgår från rollen men blir kvar i kommunen i rollen som kvalificerad handläggare fram till Valborg vilket är bra för alla parter.
Åsa Johansson med lång erfarenhet från arbete i kommunen tillträder från idag onsdag som tillförordnad så jag räknar med stabilitet och obrutet samarbete under rekryteringen. Hennes förordnande sträcker sig till 31 augusti.
Så trots att detta är olyckligt för kommunen och skapar frågor kring vårt samarbete räknar jag med att det inte ska påverka det alltför negativt och när tid medges kommer vi säkra att det som pågår inte störs.
I vårt pågående budgetarbete har vi i budgetförutsättningarna räknat med samma stöttning avseende driften av ishallen vilket är en förutsättning för att vi ska klara av att driva den.
//Staffan
Vad kostade den tidigare isläggningen 2024?
19 jan, 11:54 0 kommentarer
I inlägget i fredags om elförbrukningen skrev jag att förbrukningen 2024 jämfört med 2023 är en bra lärdom om vad den tidigare isläggningen kostar. Jag skrev dock inte svaret i klartext på vad det har kostat oss 2024 vilket var ett klantigt förbiseende för det är ju en naturlig följdfråga.
För att göra den analysen måste man slå ihop månaderna augusti och september under 2023 och ställa det mot förbrukningen 2024.
Under 2023 förbrukade vi 81 382 kWh och under 2024 landade vi på 113 850 kWh. Skillnaden var alltså mindre än vad vi beräknade när vi beslutade etablera isen tidigare.
Priset på el har under 2024 varit oerhört lågt, vi betalade exempelvis under dessa månader endast 125 öre för elen inklusive allt som skatt och moms.
Om man i analysen tar det priset har vi haft en ökad kostnad på 40 526 kr, jag har alltså inte tagit hänsyn till varken annat pris 2023 eller yttre omständigheter som temperaturen men vi kan väl anse att hösten var tuff med höga temperaturer 2024.
När vi beslutade tidigare isläggning hade vi kalkylerat med upp mot 100 000 kr i ökad kostnad vilket alltså var en alldeles för negativ analys. Beslutet att etablera is kan därför anses vara klokare än vi då trodde då vi haft mer än det i intäkter från läger och aktiviteter.
Dessa fakta kan vara bra grund för diskussioner inför hösten 2025 och i det pågående budgetarbetet, men den svåraste frågan vad vi kommer betala för elen har vi inget tvärsäkert svar på.
//Staffan
Elförbrukningen för 2024 summerad, vi gjorde av med 460 715 kWh.
17 jan, 16:17 0 kommentarer
Nu har vi fått räkningen för december och kan summera årets förbrukning av el.
Året börja tufft när det gäller främst förbrukningen i ishallen, och augusti hade hög förbrukning vilket var helt enligt plan med tidigareläggning av isen kopplat till planerade läger, där fick vi tillbaka lite i september med betydligt mindre förbrukning mot 2023 då man la isen i september. Det ger oss en bra lärdom vad tidigareläggning kostar inför framtiden.
September-november visade en en minskning och det kan definitivt kopplas till det idoga arbete hockeysektionen gjort för att spara el. December sköt iväg lite mer än föregående år.
Omklädningsrummen och belysningen på fotbollsplanen har minskat riktigt mycket, och då ska vi ha med i beräkningen att vi hade ingen belysning på fotbollsplan i fjol.
Vi har inte fått fakturorna för jan-febr enligt överenskommelsen med kommunen men de uppgifter jag kommit åt visar att elen har kostat totalt 667 434 kr, varav vi har betalat 501 351 kr. Bidraget som vi erhållit om 590 000 kr har alltså räckt till den verkliga kostnaden detta år.
//Staffan
Oönskad verksamhet i ishallen, vi behöver se över tillgänglighet o rutiner!
14 jan, 11:12 0 kommentarer
I samband med uthyrningen av ishallen för vaccinering för pandemin byttes hela låssystemet ut och alla fick kvittera ut nya nycklar som är markerade för att ej vara kopieringsbara. Det ledde till en förbättring med färre obehöriga i ishallen, men nu går den effekten tyvärr över.
Efter träningen igår kväll stängdes hallen och lyset släcktes, idag var lyset tänt, puckar på isen, isen ej spolad och dörren till Café Hållén sönderslagen. Polisanmälan är på plats och vi utreder nu hur mycket som är stulet och förstört. Uppenbarligen har några ungdomar med nyckel och tillgång till hallen varit inne i natt och spelat hockey, och blivit sugna på godis eller dricka.
Detta innebär nu att den generösa hållning vi haft avseende tillgång till hallen måste strypas och de ungdomar som sköter sig drabbas negativt. Ishallen har fungerat som ett substitut för en ungdomsgård som Östervåla saknar och med detta spolieras den möjligheten genom att föräldrar/ledare lånar ut nycklar till ungdomar så dom kommer in i ishallen utan övervakning!
Hockeysektionen har nu fått uppdraget att se över hur rutinerna behöver förändras och sannolikt behöver vi investera i digitala lås, investeringar som annars kunde ha gått till något mer utvecklande för ungdomarnas verksamheter.
Ni som vet att Era ungdomar varit i ishallen igår kväll efter sista träningen rapporterar det till undertecknad.
//Staffan
0730921896
staffan@boramacken.se
Fler nyheter
Kommande matcher
Fre 14/3
19:00 |
Team 2010-2011 Ishockey | Lundahallen |
Lör 15/3
00:00 |
Morgongåva SK Fotboll | Tegelvallen Konstgräs |
Lör 15/3
10:00 |
Team 2016-2017 U9 Ishockey | PEK hallen |
Lör 15/3
10:30 |
Östhammars SK Ishockey | PEK hallen |
Lör 15/3
11:00 |
SHK Hockey Club Svart Ishockey | PEK hallen |
Lör 15/3
11:30 |
Almtuna IS Röd Ishockey | PEK hallen |
Lör 15/3
12:00 |
Team 2016-2017 U9 Ishockey | PEK hallen |
Lör 15/3
13:00 |
SigtunaMärsta United FK F14 Fotboll | Råbergsvallen Konstgräs |
Lör 15/3
13:00 |
SigtunaMärsta United FK F14 Fotboll | Råbergsvallen Konstgräs |
Lör 15/3
13:00 |
Team 2014 U11 Ishockey | Lundahallen |
Senaste resultat
Sön 9/3
15:15 |
Herrlaget/Herrjuniorer Fotboll | Tegelvallen Konstgräs |
2-3 |
Sön 9/3
14:30 |
Team 2010-2013 Ishockey | Lundahallen |
5-4 |
Sön 9/3
11:00 |
Damlaget Fotboll | Tegelvallen Konstgräs |
3-1 |
Fre 7/3
19:15 |
Almtuna IS Ishockey | Gränby ishall |
15-2 |
Sön 2/3
17:00 |
Rimbo IF Ishockey | Arkadienhallen |
6-4 |
Sön 2/3
13:00 |
Heby AIF Fotboll | Tegelvallen Konstgräs |
8-2 |
Lör 1/3
15:30 |
F 2010-2011 Fotboll | Tegelvallen Konstgräs |
1-4 |
Lör 1/3
15:30 |
F 2012-2013 Fotboll | Tegelvallen Konstgräs |
1-4 |
Mån 24/2
19:00 |
Team 2010-2013 Ishockey | Lundahallen |
4-3 |
Sön 23/2
15:00 |
Norrtälje IK Ishockey | Heidelberghallen |
4-6 |
Fre 21/2
18:30 |
Team 2010-2013 Ishockey | Lundahallen |
1-18 |
Fre 14/2
19:30 |
Rimbo IF Ishockey | Arkadienhallen |
0-9 |
Tis 11/2
19:00 |
Bålsta HC Ishockey | Bålsta Ishall |
1-8 |
Sön 9/2
14:00 |
A-laget Ishockey | Lundahallen |
4-3 |
Lör 8/2
17:45 |
Almtuna IS Ishockey | Gränby ishall |
7-2 |
Lör 8/2
17:30 |
Sundborns GOIF Envikens IF/Svärdsjö IF F07-08 Fotboll | Östervåla Sporthall |
3-5 |
Lör 8/2
17:00 |
Alsike IF F12 Gul Fotboll | Adolfsbergshallen |
0-1 |
Lör 8/2
13:50 |
Dam Juniorer Fotboll | Östervåla Sporthall |
1-5 |
Lör 8/2
12:25 |
F 2010-2011 Fotboll | Adolfsbergshallen |
2-1 |
Lör 8/2
12:00 |
IK Sirius FK Fotboll | Östervåla Sporthall |
0-5 |
Kommande aktiviteter
Ons 12/3
14:00-16:45 |
Friåkning
Ishockey | Lundahallen |
Ons 12/3
17:15-18:15 |
Team 2014 »
Träning Grupp 3
Ishockey | Lundahallen |
Ons 12/3
18:30-19:30 |
Tre kronor hockeyskola 2017- »
Träning
Ishockey | Ishallen |
Ons 12/3
19:15-20:30 |
F 2010-2011 »
Träning
Fotboll | Östervåla Sporthall |
Ons 12/3
19:30-21:00 |
Dam Juniorer »
Heby konstgräs
Fotboll | Heby |
Ons 12/3
19:30-21:00 |
Damlaget »
Träning Heby Konstgräsplan
Fotboll | Tegelvallen Konstgräs |
Tor 13/3
14:00-16:45 |
Friåkning
Ishockey | Lundahallen |
Tor 13/3
17:15-18:15 |
Team 2014 »
Träning Grupp3
Ishockey | Lundahallen |
Tor 13/3
18:00-19:00 |
F 2010-2011 »
Löpträning
Fotboll | Östervåla |
Tor 13/3
18:00-19:00 |
F 2012-2013 »
Löpträning
Fotboll | Utomhus |