Dela nyhet
Anteckningar från föräldramöte, sön 5 maj
12 maj, 16:32 0 kommentarer
Info från tränarna
Vi kommer i år vara mer noggranna att ha samling och genomgång inför varje träning, med viss möjlighet för spelarna att påverka träningens upplägg. Efter det förväntar vi oss fokus och lojalitet av spelarna, dvs att man inte gnäller över övningar eller lag/gruppindelning.
Förändringar i truppen
Slutat: Anton Eriksson, Thor Norbäck
Nya spelare jämfört ett år sedan: Hugo Kriga, Vidar Hedestad
Klädbeställning
För de som vill komplettera eller beställa nytt, kolla under rubriken "Beställa träningskläder" och meddela Kristian vad ni vill ha så beställer han.
Träningstider
Öna IP: Tis 18:30-20:00 och tors 17:00-18:30
Tanken är att skippa Vasaliden i år, då det är en rätt stor kostnad för klubben.
Seriespel
Två lag anmälda, de spelar båda i division 5 grupp 1. (Något vi inte fick välja och ej går att ändra.) Vi möter därmed inga lag från Borlängetrakten, däremot vissa lag 3-4 gånger. Några av våra "lokala" lag har kommit tillbaka: Idre/Särna och Orsa. Vi hoppas få till några bortamatchturnéer som de senaste två åren. Åtminstone kommer vi spela mot Idre i ett dubbelmöte lör 15 juni.
Positioner
Som tidigare år kommer barnen inte spela på fasta positioner, vi kommer rotera. Vi har märkt att över tid växlar intresset hos spelare att spela på olika positioner, när de får chansen (eller tvingas) till det. Hjälp gärna till att uppmuntra. Vi försöker uppfylla deras önskningar och man får alltid spela minst en period på den position man helst vill.
Ansvar tränare vs föräldrar
Grunden för tränarna är att hålla samman gruppen och försöka pedagogiskt göra dem till bättre människor och spelare. Det är väldigt uppskattat med föräldrar på plats både under träning och match. Det skapar bra stämning och trygghet. Tränarna håller dock ansvaret och kommunikationen med spelarna. Under match vill vi inte ha någon publik på samma långsida som avbytarbänken.
Vi försöker ge alla barn individuell uppmärksamhet vid träning och match. Det är ändå svårt att uppfatta alla sociala detaljer som händer. Om en förälder själv hör eller får höra från sitt barn att något negativt hänt: meddela en av oss tränare efteråt. Ju mer detaljer vi vet, desto lättare är det för oss att agera. Ex vem som sagt vad till någon annan. Det gäller självklart även när det är barn till någon ledare som utsätter. Det är upp till oss ledare att skapa det förtroendet hos er att ni känner er trygga att ge detaljer.
Vi utgår förstås från att den som berättar talar sanning. Men det är sällan fruktsamt att försöka "utreda" vad som hänt i efterhand. Dock kommer vi ledare ha ett extra öga både på den som utsatt och som blivit utsatt.
Kommunikation på veckobasis
Måndag: fråga ställs i Facebookgruppen: Vilka kan inte delta till helgen. Utgår från att alla kan tills vi hör något annat.
Onsdag: Laguppställningar per match på Facebook och Svenska Lag.
Om något händer efter onsdag som gör att man inte längre kan delta: Skicka direktmeddelande till den ledare som skrivit facebookinlägget och tacka nej på Svenska Lag.
Kioskvärd och matchvärd varje hemmamatch
Kioskvärd och matchvärd behövs varje hemmamatch på Öna IP. Innebär i praktiken att varje familj får 1-2 sådana pass under säsongen, beroende på omfattning av ytterligare ansvarsposter.
Schema och arbetsbeskrivning för kioskvärd och matchvärd finns på Svenska Lag.
- Byt med varandra om det inte fungerar.
- Matchvärd: Extra viktigt att ta hand om domarna.
Viktiga datum
Mån-tors 17-20 juni och mån-tis 24-25 juni: Öna SK fotbollsskola.
Glöm inte bort att anmäla.
Fre-sön 28-30 juni: Sunne Sommarland cup
Räknar med första match vid lunchtid i Sunne, dvs avresa på morgonen från Mora.
Sön 4 aug: Öna match camp
Utöver kiosk+bollkastartävling enda intäkten vi har till lagkassan. Försök vara tillgänglig denna dag. Om barnet själv sjukt/bortrest, behöver vi ändå stöd från föräldrar. (Om de flesta hjälper till behöver vi inte behöva göra detta obligatoriskt, som Vasaloppspassen.)
Vasaloppsarbete
På Öna SK är "vasaloppssäsongen" sommar+vinter. Det vill säga om man slutar i laget efter höstsäsongen förväntas man ändå jobba under kommande vintervecka.
Sommarveckan 2024: fre-lör 9-10 aug och fre-lör 16-17 aug
Vinterveckan 2025: fre 21 feb-sön 2 mars
Projektgrupp för nytt hus
Kiosken drabbades av vattenskada i vinter. Lånad kiosk finns på plats och kommer kunna användas hela säsongen. En projektgrupp ska sättas samman för att komma fram till om ordinarie kiosk borde återställas, eller om det är långsiktigt bättre att satsa på en ny byggnad och isf vad. Om du har intresse att hjälpa till, vänd dig till Kristian.
Kommentarer