Segla optimist är roligt
Optimisten är en liten enmansjolle. Den går att känna igen på att den är nästan fyrkantig, använder spristake och har en Q-liknande symbol i seglet om står för International (I) Optimist (O).
Man får tävla i Optimist till och med det år man fyller 15, men många har redan växt ur båten innan dess. Många börjar segla båten i åttaårsåldern. Optimisten är troligen världens största båtklass med upp emot 300 000 båtar i världen. I Sverige har över 24 000 Optimistjollar registrerats.
Optimistjollen används i stor utsträckning i seglarskolor för barn, vilket också var vad den ursprungligen konstruerades för.
Skrov
Skrovet beskrivs ofta som en fyrkantig låda. Fören är platt och svagt framåtlutad. Båten är tjockast på mitten och blir smalare längre förut och lite smalare akterut. Akterspegeln är helt plan. Alla sidor ansluter till botten i nästan helt räta vinklar. Allt detta är konstruktionsdetaljer som underlättar byggandet i plywood.
Båten bär på dessa egenskaper trots att de idag ytterst sällan tillverkas i trä utan i glasfiberarmerad härdplast.
Då båten är lätt i förhållande till seglaren påverkas den mycket av seglarens placering. Särskilt viktigt är att inte sitta för långt bak i båten då detta gör att vattnet inte släpper från aktern och turbulens bildas bakom båten. Detta utnyttjas även för att bromsa båten vid behov. Det är få båtar som kan bromsas så effektivt bara genom att använda seglarens vikt.
Optimistjollen saknar självläns. Detta gör att båten måste ösas när vatten seglas in eller efter att båten har vält upp efter en kappsejsning. I hårdvind är förmågan att ösa effektivt avgörande för att kunna placera sig på kappseglingar då hur bra båten än seglas så kommer det komma in vatten eftersom båten helt saknar däck och allt vatten som sköljs eller skvätter in måste ösas ur.
I skrovet sitter tre upplåsbara flyttkuddar för att hindra att båten sjunker om den vattenfylls. På en del äldre båtar, innan One-Design-reglerna kom satt de upplåsbara flyttkuddar inbyggda i skrovet och blåses upp genom inspektionsluckor.
Roder
Optimistjollens roder är, i förhållande till skrovlängden, mycket stort. Detta tillsammans med att det är bakåtlutat gör att det är lätt att vricka sig fram med båten. Under starter i trånga startfält utnyttjas detta frekvent trots att det bryter mot reglerna. Man vrickar sig upp mot vinden för att få fri vind inför starten. Vrickning utnyttjas även undantagsvis vid andra tillfällen under en kappsegling då man ska ta sig fram en kort sträcka rakt mot vinden. Till exempel kan det utnyttjas om det är lite vind och man inte kan komma upp den allra sista biten till ett märke eftersom det är andra båtar ivägen som hindrar en från att slå.
Centerbord
Centerbordet är i förhållande till båten varken stort eller litet. Det saknar nästan helt möjlighet att vinkla det fram och bakåt. Som på många andra båtar dras det upp vid undanvind och lite under hårdvindskryss.