U-tråd
Ungdomstråden IFK Lammhult 
Grundidén är att nya ledare ska veta hur policyn ser ut för framtiden med spelare, ledare och laget. Vad är tanken med att spela och leda i IFK Lammhult? Hur ska utbildningen se ut?
Att skapa ett verktyg som ledare kan studera och använda sig av till sina träningar. Grunden är att ha många ledare, vilket inte är detsamma som många tränare.
Det vore bra att ha en plan där äldre lags ledare hjälper de yngre med råd och erfarenheter. Samtidigt som man själv gör detsamma till de yngre lagen.
Man måste tänka på orsak, handling och konsekvens. Om man vill träna 4 ggr i veckan, vart ska man hitta de träningstiderna på Norrvalla? Då måste man hitta nya platser att träna på, fler ledare och troligen kommer spelare sluta för att de inte tycker det är roligt längre.
Man bör, men det är svårt att få ihop, se till att alla ska få spela lika mycket och inte vara resultatinriktad. Men samtidigt som man står med klockan i hand vill man ju ändå att laget ska vinna.
Använda och utveckla IFK Lammhults ungdomstråd. Ha den som en bas, men sen göra den mer konkret. T.ex. poolspel, hur löser man det? Vad bör ledarna tänka på? Hur skapar man poolspel och hur långt bort ska andra lagen vara? Hur mycket hjälp behövs av föräldrar? Kiosk? Etc. etc.
Det är viktigt att man inser hur viktig roll en lagledare har för laget. Att inte belasta tränarna med det administrativa.
LAGLEDARE:
7-9 år:Uppstart av nya lag och utbildning av lagledare bör ske redan i slutet av mars/början av april.Lagledare kan sköta närvarokort, SISU o LOK-stöd. Erbjuds administrativ utbildning internt av IFK Lammhult. Hur sköter man närvarokort, poolspel, hemsidan och medlemsavgift(senast 1a april, vad händer om en spelare inte betalar medlemsavgift). Endast det som verkligen behövs, ca 1h utbildning, så det inte blir överflödig information som skrämmer bort. Utbildningen bör ske så snart efter upptaktsmötet som möjligt. Få med så många ledare som möjligt som delar på uppgifterna så man inte bränner ledarna på ett år.
Att man visar runt i lokalerna på Norrvalla och hallen till både tränare och lagledare. Vem vänder man sig till när saker inte funkar, saknas etc. Medlemsavgifter.
Trivselmätare. Att man är med på träningarna och hjälper till med spelare som behöver lite stöd. Så inte tränaren får avbryta träningen ifall någon är ledsen eller behöver hjälp med något.
Vara en resurs för tränaren, fördela uppgifter och snappa upp idéer från tränaren och förverkliga dom.
Sköta lagkassan.
Man kan anmäla till Smålands FF. För att komma med på kontaktlista som andra lag kan se och hjälper till för poolspel.
10-12 år:Seriespel. Kontaktperson, hur det fungerar. Kontaktpersonens skyldighet och att tänka på inför match (bjuda in bortalag & domare, resultrapportering). Markera som ledare ifall bestämd domare inte kan. Det är domarens uppgift att lösa ersättare. Hur det fungerar med matchställ. Hur man löser det med spelschema. Det finns olika varianter att ta del av och man väljer den variant man själv tycker passar bäst (tvättschema, bilar, laguttagning).
12 år, registrering av spelare i fogis. Ska ske innan 1:a april.
13-14 år:Regelverk för kombinerade lag, känna till vad det innebär.Att lagledaren känner till regler för 9-manna och 11-manna.
15-16år:Licensiering av spelare.DM, distriktsmästerskap.
LAGET:
7-9år:Grilla korv, föräldramatch och andra kringaktiviteter, viktiga för en bra sammanhållning.Regler och ramar, viktigt för att få ihop laget så det fungerar. Förslag på regler: Att man bara säger snälla saker till varandra. Bort med negativa tillrop, endast positiva kommentarer. Våga vara konsekvent och inte börja tumma på reglerna och blunda för problemen. Trygghet ger trivsel. TYDLIGA regler och bygga regelverk som spelare och föräldrar känner till. Så de vet att följs inte reglerna så kan man bli hemskickad eller får inte spela matcher. Främja gruppkänslan så alla känner sig välkomna och delaktiga i gruppen.
Killar och tjejer bör spela tillsammans. Endast vid speciella skäl kan man dela upp grupperna.
10-12år:Genomför förbundets FAIRPLAY-utbildningar.Här kommer konsekvensen in att man kan bli hemskickad från träningarna om man inte följer reglerna. Föreningen står bakom tränaren i dessa beslut. Ingen spelare är viktigare än gruppens väl.FAIR PLAY. Att man accepterar motståndare och domarens beslut. I detta innebär även ordningoch trivsel på och runt Norrvalla. Inför, under och efter match.
Cuper 2dagars. Kan också innebära kringaktiviteter, samkväm/ teambuilding. Fotbollsgolf, bowling, sova i vindskydd, titta på Öster. Utnyttja lagpengen. Kontakta gärna äldre lags ledare för positiva förslag.
Ombyte på Norrvalla. Mycket viktigt för bra laganda.
13-14år:Läger/temaläger. Träningsläger, gärna gå ihop med andra lag/föreningar. Uppstartsläger, inför seriestart. Behöver inte vara på Norrvalla. Det finns SISU-bidrag att ansöka om för att bjuda in andra lag. Detta bidrar också till FAIR PLAY.
15-16år:SCSC. Sister City Soccer Cup.”16år”, Besöka en elitmatch. Skola & idrott. Att man kan satsa på båda. Kost & hälsa. Rehab. Hur man gör för att lyckas.
Hur motverkar man att spelare slutar spela fotboll? Börja samarbeta med seniorfotbollen. Sett till individens behov och utveckling. Kunna tillfredställa både det fotbollsmässiga och skolan.
FÖRÄLDRAR:
7-9år:Att föräldrar ska känna till föräldravettsregler vid matcher.Föräldraengagemang. Att föräldrarna blir delaktiga, men inte tvinga på dem lotter och krav.Föräldramöte. Från 8 år. Gärna med olika teman t.ex. teamtalk. Ungdomssektionen hjälper till med teman. På föräldramötet kommer andra frågor också behandlas.
10-12år:Skapa en föräldraorganisation för laget. Föräldraråd. Som finns som en resurs. Som hjälper till att vara matchvärdar eller utser matchvärdar.Att solidariskt ställa upp med körning, kiosk, tvätta, bära undan bänkar efter match. Respektera tränarnas beslut, vid laguttagning och matchning.Projekt bör påbörjas, t.ex. åka till Gothia Cup. Senare så kommer Englandsresa och SCSC ta upp tid och engagemang.
13-16år:Ledarroll. Kolla av för hjälp som assisterande på träningar. Stötta på alternativa träningsformer.Att på matcher sköta linjeflaggan.Fortsatta föräldramöten med olika teman.Ansvar för att spelarna är förberedda inför match (mat & sömn).
SPELARE:
7-9år:”Spela, leka och lär”. ”Små lirare”.Träna koordination.Poolspel, positiv inställning till poolspel.En boll till varje spelare.Fotbollsskola erbjuds.Man skall ha spelat en match innan 7 års säsong slut. Att spelarna har fått spela med matchtröja är symboliskt viktigt.8-9 åringar bör spela poolspel eller endagarscuper. Uppmuntra till att spelarna får spela fler matcher.
10-12år:Prioritera teknikträning, funktionell teknik.Rättvänd spelare.1a-touch.Snabbhet, ”stegen” och stafetter.Uppmuntra till egenträning. Spontanfotboll.Seriespel, låta spelarna testa på olika positioner.Informera om sommarläger som man kan åka på.
13-14år:Fortsatt arbete med teknikträning.Fortsatt arbete med rättvänd spelare.Spelförståelse, teoretisk och praktiskt. Dvd-hjälpmedel.Anfall och försvarsspelsövningar.Nya regler som kommer med 11-mannaspel, t.ex. offside.Speldjup, spelbredd och spelavstånd.Smålagsspel, kvadratövningar.Laganda.Kondition, t.ex. uppvärmning utomhus innan man tränar inomhus.Passning-rörelse.Kost & hälsa. Hur man förbereder sig för match.
15-16år:Grundspel.Fysik, förbereda sig fysiskt för seniorfotbollen.Prova på seniornivå på träningar.Ledarutbildning.
TRÄNARE:
7-9år:Avspark bör genomföras. Så man får tips om struktur och hur man enklast sköter en träning.Bas 1 påbörjas och vidareutbildning ges möjlighet för den som vill.Göra det möjligt för kommande tränare att gå utbildning redan året innan man tar hand om 7årslaget.Uppmuntra spelarna när dom gör bra saker. Så man stärker deras självförtroende.
10-12år:Avsluta Bas1.Påbörjar Bas2. Och förbereds för 11-mannaspel med skillnaden som det innebär.Kursen spelförståelse, genomförs med bäst resultat under våren när fotbollen är i uppstart så man är mer mottaglig.Egna träffar? Efter behov och önskemål. Så det inte blir för träffandets skull utan man har ett tema.Regelkunskap. Både aktuella regler för 7-manna men även förbereda för 11-mannaspelets regler. Vad är det som skiljer etc.Fadderverksamhet, från seniorspelarna. Men vem ska ta den kontakten, borde ligga på tränaren själv? Förutsätter att spelarna och tränaren verkligen vill ha en fadder till laget. Faddern bör erbjudas avsparksutbildning.Mentorskap: Ta tillvara på tidigare ungdomstränare som har kunskap och utbildning så inte dessa glöms bort.www.ovningsbanken.se en bra sida med övningstips.
13-17år:Bas2 avslutas.Mentor. A-tränaren eller en tränare utifrån som kommer in 3-4 gånger per år. Som kan ge nya infallsvinklar och en ny röst på träningen.Ta upp att detta ska skrivas in i A-tränarens kontrakt att komma ner till de äldsta ungdomslagen 3-4 gånger per år.Vid 15-17 år är det viktigt att börja samverka med seniortränaren, så man individuellt möter spelarens behov.Spelare som ligger före i utveckling ska ges möjlighet att träna med äldre spelare. Detsamma gäller att låta spelare gå ner ett år för att träna. Och även låta yngre spelare ska ges plats för att komma in och träna i ens lag. Men ändå poängtera att spelaren till sitt lag i första hand.Vad gör vi med de tränare som gått igenom hela ungdomslagstiden när deras barn går in i seniorfotbollen.? Hur tar vi tillvara på deras kompetens så den behålls i föreningen?
Ha vision om åldersansvariga/blockansvarig mentorer, gärna tidigare ledare med erfarenhet och pondus som inte är direkt ansvarig för ett lag. Som kan gå in och klargöra eller ifrågasätta varför saker inte funkar i samarbetet mellan två årgångar. Detta ska inte vara den enskilda tränarens uppgift. Finns de idag?