Ledarhandbok
Välkommen som ledare i IBK Sala, vi är mycket glada för ditt engagemang! Utan din insats blir det inte någon verksamhet för våra barn och ungdomar.
Här finns en del matnyttig information för dig. Vissa delar är uppgifter som du åtar dig i och med att du är ledare. Andra delar är information som vi bedömer att du har nytta av i din roll som ledare.
Varje stycke är relativt kortfattat och innehåller sedan en länk till mer utförlig information.
Organisation kring laget.
Kring varje lag behövs en organisation, som minst ska bestå av Lagledare, Tränare. Dessa ansvarsområden beskrivs här.
Lagledare:
- Max två personer.
- Administrerar lagets medlemmar i medlemsregistret.
- Ansvarar för att lagets alla aktiviteter redovisas i tid (senast januari och juli.
- Ansvarar för att upprätta kiosk och sekretariat schema.
Tränare:
- Leder och planerar träningar. Följer våra sportsliga riktlinjer.
- Gärna flera personer, lättare fokusera på spelare ju fler man är.
Värdegrundskontakt:
- Som ett led i IBK Sala:s arbete med Tryggare förening och värdegrund, ska det i varje grupp finnas en person som tar extra ansvar för att värdegrundsarbetet i gruppen genomförs
- Som värdegrundskontakt väljer du tillsammans med gruppens övriga ledare hur du/ni vill lägga upp arbetet med IBK Sala:s värdegrund.
- Ansvarar för att idrottare och ledare tar fram en överenskommelse om hur alla i gruppen ska vara mot varandra och vilka regler som gruppen ska följa för att det ska bli en trygg stämning i gruppen.
- Ansvarar för att alla idrottare och föräldrar vet var de hittar våra policyn.
- Som värdegrundskontakt kan du under några träningar ha mer överblick på hur idrottarna uppför sig mot varandra eftersom tränarna ofta måste vara koncentrerade på övningarna och kunna ge feedback på det idrottsliga.
Hallarna
Vi tränar och spelar våra matcher i Lärkans Sporcenter. Där har vi Sporthallen som är den nya hallen och matcharena samt Lärkhallen som är den äldre hallen. Alla ledare som behöver komma in i Sporthallen behöver en tagg. Den beställs genom att kontakta info@ibksala.se. Vi har även förråd där och 2-4 lag får dela på ett förråd. Så det viktigt att man har respekt för varandras utrustning. Mer om mtrl hittar ni under det menyvalet.
Möten
Ibland så vill man samla laget eller föräldrar för möten. Då finns det två lokaler som går att boka, det är Konferensen och Cafet, för vanliga möten så kostar dessa två pengar att boka, och det sker genom att ni mailar info@ibksala.se om dag och tid. För att komma in i konferensen så fungerar er tagg om det inte är så att ni får en kod.
Om laget vill ha en genomgång efter senaste match med tex video genomgång och dylikt så går det med att boka och det går då som spelarutbildning och är kostnadsfritt. Kom ihåg att rapportera det som Sisu tid.
Medlemsregistret/hemsidan:
IBK Sala har både medlemsregister och hemsida i Svenskalag, www.ibksala.se.se. Funktionerna är sammankopplade, dvs de uppgifter som finns i fliken ”Personuppgifter” för en medlem i ett lag är samma för alla ag där personen är med.
Föreningens medlemsregister består alltså av de medlemmar som finns i föreningens samtliga lag. Det är därför viktigt att alla uppgifter om respektive medlem fylls i korrekt. Särskilt viktigt är personnummer (12 siffror) för både deltagare och ledare. (Detta för att vi ska kunna ansöka om aktivitetsbidrag).
För att få rätt uppgifter så hänvisa alltid vårdnadshavaren att använda formuläret för att ansöka för medlemskap.
Lagledare (eller utsedd administratör) ser till att lagets medlemslista är uppdaterad. När en medlem slutar tas denna bort från medlemslistan. Borttagna medlemmar kan lätt återtas.
Det finns 4 olika behörighetsnivåer för hemsidan/medlemsregistret:
Eget konto: Lägsta nivån. Får endast administrera sina egna kontouppgifter
Skribent: Kan skriva nyheter/texter på hemsidan. Kan också ladda upp filer i ”Dokument” och i ”Bildgalleri”. Kan ses som en journalist. T ex en förälder som ska lägga upp bilder och text från ett läger.
Redaktör: Kan, utöver skribentens behörigheter, även lägga upp och ändra aktiviteter i kalendern, skicka kallelser och registrera närvaro. De flesta i ledarstaben bör ha denna behörighet.
Administratör: Samma som för redaktör
Registrering av närvaro
Två gånger per år ansöker IBK Sala om bidrag från staten (Riksidrottsförbundet) och en gång per året från kommunen. Underlaget för ansökan är information om vilka aktiviteter föreningen har arrangerat för våra medlemmar samt hur många som deltagit i dessa aktiviteter.
Därför är det mycket viktigt att alla föreningens ledare noggrant registrerar alla aktiviteter som respektive lag/grupp deltar i.
Aktiviteterna ska registreras på lagets hemsida (Svenskalag.se) eller i appen och detta ska göras löpande under terminen. Efter sista juni och efter sista december skickas registreringarna iväg elektroniskt och blir då underlag för IBK Sala ansökan om aktivitets bidrag.
IBIS
När lagen börjar spela matcher så ska IBIS börja användas, det är där som spelare registreras och där alla matcher hanteras.
Från IBIS skickas tex en inbjudan ut ca en veckan innan matchstart, man lägger in vilka som ska spela match samt vilka tröjnr och även vilka ledare som är med på på sidan, osv. Det är där händelser och resultat rapporteras in under och efter match.
Ledarna i laget ansöker om konto i ibis via den här länken
iBIS föreningsklient - Ansök om inloggningskonto (innebandy.se)
Träningsmatcher
Om laget vill spela en träningsmatch hemma så finns det några steg som måste tas.
Börja med att titta efter en tid att spela matchen, lediga tider ser ni på kommunens sida för lokalbokning https://lokalbokning.sala.se när ni hittat en tid så ska matchen även in i ibis, ni kan antingen kontakta Västmanlands innebandyförbund direkt eller gå via info@ibksala.se så hjälper föreningen till, den info som behövs är vilket lag som ska spela träningsmatchen samt vilket lag som är motståndare, trupperna och rapportering ska ske på samma sätt i ibis för en träningsmatch som en tävlingsmatch. Att matchen med ska finnas i ibis är pga att kunna tillsätta domare samt försäkring.
Det går bra att spela träningsmatcher på träningstider , då får ni troligen prata med lagen innan och efter er träning om de kan tänka sig att ha en kortare träning, det är även bra om man ger tebax den tid man "lånat".
Om träningsmatchen är mot ett internt lag och är på träningstid så går det med att få in i ibis, det underlättar mycket om tanken är att ha riktiga domare på matchen med. Men tar man den utanför Ibis så är det bra att påminna domare så att de inte missar matchen.
När allt är registrerat på alla ställen så skicka gärna en kallelse som vid tävlingsmatch, det ger ett bra intryck.
Medlemsavgifter och träningsavgifter
För att få delta i sektionernas aktiviteter måste man först vara medlem i IBK Sala.
Medlemsavgiften täcker utgifter som rör föreningen centralt. T ex försäkringar, årsmöte. och övrigt
Träningsavgifterna täcker de mer idrotts specifika kostnaderna. T ex plan-/hall hyror, ledarutbildningar, material, domare, Serieanmälan, cuper osv. Innebandyns träningsavgift är differentierad beroende på spelares ålder.
Fakturor för träningsavgifterna skickas ut av kassör, med e-post, under september med förfallodatum sista oktober.
Fakturor för medlemsavgifter skickas ut av kassör, med e-post, under smajmed förfallodatum sista juni.
Lagledare håller koll på att alla lagets deltagare har betalat. Föreningens policy är ”No pay, No play”. Spelare som inte har möjlighet att betala enligt faktura kan dela upp betalningen.
Lagkassa
Lagkassan tillhör laget och därmed IBK Sala Lagkassan får inte finnas på ett separat bankkonto. Pengarna ska finnas på IBK Sala bankkonto och bokförs på respektive lags bokförings konto.
När laget ordnar aktiviteter för att tjäna pengar till lagkassan ska det tydligt framgå att man representerar IBK Sala Ex: förenings overall eller förenings jacka på.
Anmälan och betalning till cuper och turneringar
Ledare gör anmälan till cup eller turnering och lagledare eller kassör skickar betalnings uppgifter till info@ibksala.se som gör betalningen från lagkassan.
När betalningen är genomförd meddelar kassör detta via mejl.
Registrering och licensiering
Samtliga spelare, oavsett ålder, måste registreras i Svenska Innebandyförbundets register. Kansliet registrerar de spelare som finns på respektive lagsida.
Övergångar
Om spelare vill byta förening krävs godkännande av både nya och gamla föreningen. Övergången görs elektroniskt i Svenska Innebandyförbundets system. Kontakta info@ibksala.se i god tid om en övergång ska initieras.
Försäkringar
Alla spelare som är registrerade hos Svenska Innebandyförbundet är automatiskt försäkrade hos Folksam. Även ledare är försäkrade genom Folksam. Skadeanmälan görs på telefon: 0771-960 960.
Försäkringen gäller vid träning och match samt resor till och från dessa.
Försäkringen täcker inte medlemmars tillhörigheter. Kontrollera att alla som åker med har en hemförsäkring som täcker detta.