Dela nyhet
Info inför säsongen
20 apr, 16:46 0 kommentarer
Hej lagkamrater och föräldrar,
Efter månader av väntan är vi 1 vecka ifrån seriepremiärerna. Här kommer lite info inför den kommande säsongen:
Träningar
- Sommarschema: Från och med vecka 17 drar sommarschemat igång. P12 har fått träningstider måndagar och onsdagar kl. 18:30-20:00, samt en extratid på torsdagar kl. 17:00-18:30 på en begränsad yta (D-plan). Vi får se hur mycket vi utnyttjar torsdagstiden. Att genomföra 3 träningar i veckan och 2-3 matcher på helgerna kräver en hel del engagemang.
- Duschgemenskap: Efter träningarna är det gott att duscha tillsammans med kompisarna. Omklädningsrummet blir en plats för snack och skratt, och det stärker vår lagkänsla. Kom ombytt till träningskläder och ha duschgrejerna redo i väskan – vi öppnar omklädningsrummet de flesta träningsdagarna.
- Nivåanpassning: Ibland kommer träningarna att anpassas efter olika nivåer. Detta är en metod som rekommenderas av fotbollsförbundet och tränarutbildningar. Målet är att alla ska känna sig framgångsrika – oavsett fotbollsmognad.
Kallelser till träning, match och aktivitet
För att svara på kallelser är det enklast att använda appen “Svenska lag”. Ni får också kallelsen via mejl, men appen ger er den bästa överblicken över kalendern och vilka aktiviteter som är besvarade eller ej.
Det är viktigt att svara på kallelserna eftersom deltagandet är bidragsgrundande för HAIF. Dessutom använder vi kallelsesvaren som ett verktyg för att planera träningen. Det gör skillnad om det kommer 15, 20, 25 eller 30 spelare – vi behöver anpassa träningsytan och upplägget därefter. Vi vill kunna lita på att besvarad kallelse stämmer överens med den faktiska närvaron, så vi slipper ändra planeringen i sista stund.
Om svarstiden för kallelsen har gått ut och ni behöver göra en ändring (till exempel om ni kommer fastän ni har missat att anmäla er, eller om ni inte kan komma trots att ni är anmälda), kontakta någon av de ledare som är anmälda till den aktuella träningen.
Seriematcher
I år spelar vi sista året i 7-manna-spelformen innan vi går över till 9-manna nästa år. Dessutom är det sista året utan poäng- och tabellräkning.
Vi har tre lag med drygt 40 spelare anmälda till seriespelet. Det blir hela 50 seriematcher! I år kommer vi inte att publicera några gruppindelningar och schema i förväg. I vår grundplanering har vi som tidigare en tanke om att alla initialt har rätt att spela lika många matcher. Detta förutsätter dock en viss träningsnärvaro. Matchkallelse kommer skickas ut veckan innan match och då kommer vi ta hänsyn till närvaron under de 1-2 föregående träningsveckorna. Minst en träning per vecka är ett måste. Det kommer säkert behöva göras undantag då det finns andra parametrar att ta hänsyn till, exempelvis positioner och ledarbemanning.
Precis som på träningarna kommer vi ibland anpassa laguttagningarna efter nivån på motståndarna. Vi har spelarnas bästa för ögonen och vill ge alla så mycket fotboll som möjligt.
Med tre lag och varierande ledarengagemang kommer vi någon gång säkerligen behöva föräldrahjälp. Med 2–3 träningar i veckan och ytterligare 2–3 matcher varje helg behöver vi ert stöd för att få snurr på det hela.
Ambitionen är att skicka ut matchkallelser ungefär en vecka innan match. Kallelsen stänger någon dag innan för att vi ledare ska kunna planera. Om ni får förhinder, meddela oss i god tid så vi kan fylla på med fler spelare eller ledare.
Samling sker 60 minuter innan match. Vi byter om tillsammans och duschar alltid efter match. Hemmamatch? Då ses vi på Hagavallen. Bortamatch? Då är det respektive bortaplan som gäller. Samåkning löser ni själva. Och om ni får akut återbud, kontakta den ledare som är anmäld till matchen.
Matchkläder
Matchkläder (strumpor, shorts och matchtröja) kan börja delas ut redan nu. Hämtas hos Lukas på Kapellvägen 4. Hör av er innan bara.
Matchstället är ert ansvar under hela säsongen. Använd det bara när ni är på match – ALDRIG på träning eller på fritiden. Tvätta det ut och in och låt det hängtorka. När säsongen är över samlar vi in kläderna igen så att de kan gå vidare till innebandyn. Om någon tappar bort sina kläder får man själv stå för kostnaden.
Det är upp till var och en att komma ihåg att ta med matchkläder till matchen. Ledarna har inget extra i reserv – så håll koll på era grejer!
Laguppdrag
P12:s laguppdrag 2024 är att ansvara för reservstället. Detta uppdrag har Leons mamma tagit på sig. Stort tack till henne! 🙌
Alla ungdomslag har även en eller två veckor då vi får sköta om kiosken. Schema och annan info har redan skickats ut (kolla nyheten från 2024-04-02). De som ska stå i kiosken har fått en särskild kallelse till sina pass. Så se till att svara på den om ni inte redan gjort detta än!
Om ni inte kan den tid ni har fått tilldelad i kiosken, är det upp till var och en att hitta en ersättare eller byta med någon. Ledarna har fullt upp med annat, så det är inte deras ansvar. Om ni gör ett byte, meddela Lukas så att kallelsen blir uppdaterad.
Alla laguppdrag är superviktiga för HAIF. De hjälper oss att hålla nere träningsavgifterna och ger oss möjlighet att träna och spela. Så tack för ert engagemang, laget! 💪⚽️
Klubbhuset (HAIF-kläder)
Vill ni köpa HAIF-kläder gör ni det på Klubbhuset.com > Föreningar (välj Hovshaga AIF. Fotboll eller Innebandy spelar ingen roll då det är samma kläder).
Om man beställer artiklar från Klubbhusets hemsida som inte tillhör Hovshaga AIF klubbprofil så kan man ange rabattkod ”HOVSHAGA15” och på så sätt erhålla 15% rabatt på sitt köp. Detta gäller alltså endast artiklar som inte ingår i HAIFs klubbprofilsortiment.
Vi har inget krav på att man ska träna eller komma till match i HAIF-kläder. Det ser snyggt ut om man kommer till match i föreningskläder men absolut inget vi lägger någon vikt vid. Däremot är det lämpligt att träna i funktionsvänliga träningskläder. Vinterjacka på när det är kallt hämmar spelarnas rörlighet. Keps i soligt väder är inte heller något vi vill se på planen.
Hoppas era barn är taggade på den kommande säsongen!
Kommentarer