Behärska på tävling 2024/2025
Vit
Allmänt
Åkaren förväntas att åka med ganska bra skär och hållning. Ingen stor teknisk förmåga förväntas. Åkaren ska vara redo för att för att börja tävla stjärntävling och behärska tillräckligt många element för att kunna sätta ihop ett tävlingsprogram. Det är viktigt att åkaren får möjlighet att lära känna tävlingsformatet, uppleva glädjen med att tävla och se utmaningen i att delta i tävlingen innan steget tas till nästa nivå.
- Saxning framåt och bakåt med grundläggande korsande teknik och god hållning
- Treavals åt båda hållen, ska utföras med rytm och fart.
- Flygskär framåt ytterskär; åkaren ska kunna utföra flygskär framåt ytterskär på valfri fot.
- Mohawksteg (C-steg): Åkaren ska kunna utföra öppna mohawks (C-steg) på innerskär framåt och bakåt åt båda håll
- Ståpiruett framåt på en fot i 4 varv. Inget krav på vandringsmån, men det ska finnas rotationskontroll. Valfri ingång till piruetten och den ska avslutas i landningsposition på bakåt ytterskär.
- Ståpiruett bakåt 3 varv, valfri ingång. Inget krav på vandringsmån, men det ska finnas rotationskontroll.
- Treahopp+treahopp
- Enkel Salchow (1S)
- Enkel Toeloop (1T)
- Enkel Ögel (1Lo)
Bedöms med StarFS, protokoll 3-stjänor
Gul
Allmänt
Åkaren ska vara redo för lite mer detaljerad bedömning och för rangordning. Det är viktigt att åkaren får positiv feedback och fortsatt upplever glädjen med att tävla.
- Saxning framåt och bakåt med hög fart samt god hållning och god teknik
- Flygskär framåt, ytterskär och innerskär
- Halvcirklar framåt, innerskär och ytterskär
- Halvcirklar bakåt ytterskär
- Treor framåt och bakåt
- Skärombyte framåt och bakåt.
- Ståpiruett (USp) 6 varv med korrekt ingång
- Liggpiruett (CSp) 3 varv
- Sittpiruett (SSp) 3 varv
- Enkel Flip (1F)
- Enkel Lutz (1Lz)
- Hoppkombination enkel+enkel, valfria hopp
Bedöms med StarFS, protokoll 5-stjänor
Grön
Allmänt
Samtliga element ska utföras med god kroppskontroll. Genomförandet ska ske med fart och god
hållning även mellan elementen. Stor vikt läggs vid kontrollerad och säker åkning och landningspositioner. I piruetter ska kriterierna för basposition (stå, sitt, ligg).
- Enkel Axel (1A)
- Hoppkombination som innehåller Flip eller Lutz + Ögel (1Lz+1Lo eller 1F+1Lo)
- Piruettkombination (CoSp) med tre positioner, minst tre varv per position
- Liggpiruett eller Sittpiruett (CSp eller SSp) 6varv i position
- Två olika sorters svåra vändningar*
- Stegsekvens (StSq) bestående av olika vändningar och steg med minst två olika svåra
vändningar. - Dubbeltreor framåt och bakåt på ytterskär och innerskär
- Mohawks (C-steg) ytterskär framåt
Bedöms med StarFS, IJS-förberedande protokoll
Blå
Allmänt
Samtliga element ska utföras med god kroppskontroll. Genomförandet ska ske med fart. Stor vikt ska läggas vid kontrollerad och säker åkning och landningspositioner. Åkaren ska generellt ha god kroppskontroll, rena skär och tryck i åkningen. Samtliga hopp ska vara färdigroterade och landas på bakåt ytterskär. Det ska vara fart in i hoppet och glid ut ur hoppet på ytterskär bakåt. Enkelhopp ska ha höjd och längd. Dubbelhoppen ska också ha höjd och längd, men kan betraktas som färdiga för nivån även om höjden och längden inte är helt uppnådd. I piruetter ska kriterierna för basposition (stå, sitt, ligg).
- Två valfria, olika dubbelhopp
- Hoppkombination enkel Axel + enkel Ögel (1A+1Lo)
- Hoppkombination enkel+dubbel (1X+2X)
- Piruettkombination med fotbyte (CCoSp), alla baspositioner, 5+5 varv
- Tre olika sorters svåra vändningar*
- Stegsekvens (StSq) med 3st olika sorters svåra vändningar
- Liggpiruett (CSp) 6 varv
- Sittpiruett (SSp) 6 varv
Bedöms med ISU Judging System
Röd
Allmänt
Samtliga element ska utföras med god kroppskontroll. Genomförandet ska ske med fart och god
hållning. Stor vikt ska läggas vid kontrollerad och säker åkning och landningspositioner. Åkaren ska generellt ha god kroppskontroll, rena skär och tryck i åkningen. Samtliga hopp ska vara färdigroterade och landas på bakåt ytterskär. Det ska vara fart in i hoppet och glid ut ur hoppet. Hoppen ska ha höjd och längd. Piruetter ska genomföras centrerat med säkerhet, god rotationsfart och godkända positioner. Variationer av baspositioner ska kunna utföras.
- Fyra olika sorters dubbelhopp
- Trehoppskombination med dubbel + enkel + dubbel, 2X+1X+2X
- Hoppkombination dubbel + dubbel, 2X+2X
- Piruettkombination med fotbyte (CCoSp), alla baspositioner, 5+5 varv
- Hopp i sittpiruett (FSSp) 6 varv
- Hopp i liggpiruett (FCSp) 6 varv
- Samtliga svåra vändningar* innerskär och ytterskär, bakåt och framåt, på båda fötter
Bedöms med ISU Judging System
Grå
- Trehoppskombination bestående av valfritt dubbelhopp + ett valfritt enkelhopp + ett valfritt
dubbelhopp (X2+X1+X2) - Fem olika sorters dubbelhopp
- Hoppkombination med dubbel Lutz eller dubbel Flip i kombination med valfritt dubbelhopp
(2Lz/2F+2X) - Piruettkombination med fotbyte (CCoSp), alla baspositioner, 6+6 varv
- Hopp i sittpiruett (FSSp) 8 varv
- Hopp i liggpiruett (FCSp) 8 varv
- Kombination av svåra vändningar*, 2 olika sorters kombinationer av 3 svåra vändningar
Bedöms med ISU Judging System
Svart
- Dubbel Axel (2A) eller valfritt trippelhopp (3X)
- Trehoppskombination bestående av valfria dubbelhopp, dubbel+dubbel+dubbel (2X+2X+2X)
- Piruettkombination med fotbyte (CCoSp), alla baspositioner, 6+6 varv
- Hopp i sittpiruett (FSSp) 8 varv
- Hopp i liggpiruett (FCSp) 8 varv
- Kombination av svåra vändningar* 2 olika sorters kombinationer av 3 svåra vändningar
Bedöms med ISU Judging System
Ungdom 13 A
- Fem olika sorters dubbelhopp
- Hoppkombination bestående av två dubbelhopp med dubbel Toeloop som andra hopp (2X+2T)
- Hoppkombination bestående av två dubbelhopp med dubbel Ögel som andra hopp (2X+2Lo)
- Hopp i sittpiruett (FSSp) 6 varv
- Hopp i liggpiruett (FCSp) 6 varv
- Kombinationspiruett (CCoSp2) med fotbyte bestående av minst två svåra positioner
Ungdom 16 A
- Fem olika sorters dubbelhopp
- Hoppkombination bestående av två dubbelhopp med dubbel Toeloop som andra hopp (2X+2T)
- Hoppkombination bestående av två dubbelhopp med dubbel Ögel som andra hopp (2X+2Lo)
- Hopp i sittpiruett (FSSp) 6 varv
- Hopp i liggpiruett (FCSp) 6 varv
- Kombinationspiruett (CCoSp2) med fotbyte bestående av minst tre svåra positioner
* Som svår vändning räknas rocker (växelvändning), counter (omvänd växelvändning), bracket
(omvänd trea), loop (ögla), twizzle, choctaw.