Hur går en orienteringstävling till?
Anmäla
Oftast är sista ordinarie anmälningsdag till orienteringstävlingar knappt en vecka före tävlingen. Är du nybörjare så kan du oftast anmäla dig direkt till din ungdomsledare.
Elektronisk stämpling – Sportident
På de flesta större orienteringstävlingarna används elektronisk stämpling, vanligast är Sportident (förkortas ofta SI). Du kan köpa en egen bricka – eller ”pinne” som vi brukar kalla den - för ca 400:-, om du tävlar ofta, annars kan du hyra av arrangören eller låna av klubben.
Eventor - anmälan online
Du kan anmäla dig själv direkt via Eventor (http://eventor.orientering.se/Events). Där du kan se alla tävlingar som äger rum. För att kunna anmäla dig själv behöver du logga in i Eventor eller be en klubbmedlem som är inloggad. Inloggningsuppgifter får du när du finns inlagd i klubbens medlemsregister och har en giltig e-postadress registrerad i medlemsregistret.
När du har inloggningsuppgifterna klickar du på ”Logga in” uppe till vänster på sidan. Du kan kryssa i ”Kom ihåg mig” på Eventors inloggningssida om du är på en dator som du har kontroll på så blir du automatiskt inloggad nästa gång du klickar på
Tävlingar/Anmälan
När du väl blivit inloggad i Eventor så klickar du på Tävlingskalender i vänstermenyn (om den inte genast dyker upp). Där kan du leta upp den eller de tävlingar du är intresserad av att anmäla dig till. Kryssa i rutan längst till höger på aktuell tävling och klicka sedan på rutan längst ner med texten ”Anmäl till förbockade tävlingar”. Ibland måste du trycka på knappen ”Tävlingstyp” och inkludera närtävlingar eller klubbtävlingar för att hitta din tävling.
Du kan behöva komplettera med uppgifter om Sportidentbricka och vilken klass du ska springa i. Har du egen Sportidentbricka finns den vanligtvis redan inlagd. Din klass ska också normalt vara vald men du kan ändra klass om du vill till de klasserna du får springa i.
Om du inte har en egen Sportidentbricka kommer du automatiskt tilldelas en hyrbricka. Det kostar vanligtvis 30 kronor extra. Observera att klubben har ett antal brickor som du kan få låna till en tävling. Innan du anmäler dig, kolla med någon ledare om du kan få låna en sådan bricka.
Har du mer frågor kring anmälan och vad du kan göra i Eventor så hittar du det under ”Frågor & Svar” i Eventors vänstermeny.
Vill du ha mer information om tävlingen innan du anmäler dig kan du klicka på namnet till tävlingen. Då får du upp mer information om tävlingen och du hittar vanligtvis inbjudan till tävlingen. Här kan du också anmäla dig genom att klicka på texten ”Anmäl” i rutan längst upp till höger. Där kan du också se alla anmälda från klubben, alla i den klass som du ska springa i och alla anmälda till hela tävlingen.
Strax före tävlingen brukar du också hitta startlistan och PM här. PM:et innehåller oftast viktig information om avstånd och terräng.
Efter tävlingen hittar du vanligtvis också resultatlistan här.
Det är också här som du kan avanmäla dig till tävlingen om du av någon anledning inte kan delta. Du måste då göra det innan ordinarie anmälningstid har gått ut. Anmälan som inte utnyttjas får du alltid betala själv.
Missar du sista ordinarie anmälningsdatum kan du efteranmäla dig. Det sker på samma sätt som en vanlig anmälan. I Eventor framgår vilka datum som gäller, du ser det i näst sista kolumnen (alldeles före kryssrutan).
Så länge datumet står i grönt är det ordinarie anmälan som gäller. Är datumet rött är det efteranmälan som gäller. När efteranmälningstiden gått ut är det inte längre möjligt att anmäla sig via Eventor.
Anmäler du dig i ordinarie tid står klubben för hela anmälningsavgiften för ungdomar, efteranmäler du dig får du betala de 50 % extra (ca 30 kr) som det brukar kosta att anmäla sig sent.
Till U-klasserna och Öppna Motionsklasser kan du oftast anmäla dig ute på tävlingscentrum (TC) på tävlingsdagen. Det tas då inte ut någon extra efteranmälningsavgift och fakturan skickas till klubben som betalar för ungdomarna.
På tävlingsdagen
Samling
På tävlingscentrum (TC) samlas vi vid Attundas flagga. I regel finns någon ledare som för närvarolista. Det är viktigt att du anmäler dig här liksom när du lämnar tävlingen så att vi kan vara säkra på att ingen är kvar i skogen. Om du bryter tävlingen är det mycket viktigt att du ändå stämplar ut i mål.
Om du är febrig, förkyld eller sjuk på annat sätt, får du inte springa. Meddela gärna någon av ledarna som ska vara med på tävlingen att du inte kommer. För hjälp med bedömning om när du får springa, se Infektion i kroppen. (Länk)
Passagerare
Om du har passagerare med i bilen ut till en tävling, har du naturligtvis ansvar för att den/de också får skjuts hem. Det behöver såklart inte vara i samma bil utan kan vara med någon annan. På samma sätt ska naturligtvis passageraren meddela om han/hon åker med någon annan hem.
Parkering finns normalt i anslutning till tävlingsplatsen till en avgift på ca 20 kronor. Ha detta i beredskap. Tänk på att avståndet från parkering till tävlingscentrum (TC) kan variera mellan 200 meter och 1000 meter. Detta framgår av PM som du hittar på Eventor.
Start
Det första du gör när du kommer till TC är att ta reda på vilken starttid du har (om du inte redan vet det från startlistan på Eventor), vilken startplats du ska starta ifrån och hur långt det är dit (står också i PM). På vissa tävlingar ska du också hämta upp nummerlappar och då är det bra att du har med dig fyra säkerhetsnålar. Vägen till startplatsen är snitslad. Avståndet kan vara mellan 100 meter och 2 km (se PM). Det kan finnas flera startplatser. Oftast startar ungdomsklasserna från de närmaste startplatserna. Tider och platser tillsammans med eventuellt annan aktuell information finns anslagna.
Vid startplatsen bör du titta efter en "Kartkomplettering". Det är en karta där de har ritat in viktig information som tillkommit efter det att kartan trycktes.
På väg till eller vid startplatsen ska du nollställa din Sportidentbricka – TÖM och CHECK före start!
Klockan vid startplatsen visar "starttider" (gå-fram-tider) och går två eller tre minuter före verklig tid. När klockan visar den egna starttiden går du i in första fållan där du oftast hittar lösa kontrolldefinitioner.
Efter en minut hörs pip-pip-pip-pip-piiiip från startklockan, och du får gå in i nästa fålla. Där får du gå fram till kartan och titta på den om du är ungdom. Vuxna i tävlingsklass får kartan i startögonblicket.
Efter ytterligare en minut ljuder pip-pip-pip-pip-piiiip, det långa pipet är startsignalen. Det är då dags att springa iväg. Om det är fri starttid måste du komma ihåg att startstämpla! Den första lilla biten till startpunkten är snitslad. Startpunkten är i terrängen markerad med en kontrollskärm som på kartan är ritad som en röd triangel. Här behöver du inte stämpla men du måste alltid passera startpunkten!
Om du avbryter ditt lopp utan att ha besökt alla kontroller på banan, är det mycket viktigt att du ändå stämplar ut vid målet. Annars tror tävlingsarrangörerna att du är kvar i skogen och kan börja ge sig ut för att leta.
Ute på banan
När du väl är ute på din bana är det viktigaste att vid varje kontroll kolla att det är rätt kodsiffra vid kontrollen. När du stämplar ska det pipa och blinka. Skulle du råka stämpla vid fel kontroll gör det inget, men du måste hitta den rätta sedan för att inte bli underkänd. Du måste ta dina kontroller i rätt ordning men om du sedan råkar stämpla några andra kontroller så gör det inget.
Mål
Var noga att springa till rätt mål om det finns flera. Ibland kan det vara utbrutet mål en bit från TC och ibland kan det finnas två mål för olika klasser men du ser ”ditt” mål på din karta. När du kommer i mål är det oftast så att du ska målstämpla på mållinjen. Sedan brukar funktionärer lotsa fram löparna till avläsningen av Sportidentbrickan.
Visa hur du har sprungit!
Tävlingen är inte slut i och med att du har kommit i mål. Före eller efter duschen så är det viktigt att få visa hur du har sprungit. Du lär dig mycket på att visa någon mer erfaren hur du har sprungit. Kanske kan du se andra vägval få tips på hur du kan tänka när du planerar din orientering i skogen samt uppmuntran förstås!
Tävlingscentrum (TC)
På TC finns oftast duschar så att du kan duscha efter tävlingen. Ofta sker duschningen utomhus, men vattnet är varmt (oftast).
På TC finns oftast försäljning av kaffe, mackor, korv och hamburgare i en mer eller mindre välförsedd ”marka”, men många har med sig egen matsäck. Det är inte bra att äta godis eller dricka söt saft/läsk timmen före start, det försämrar orken, men det är bra om du dricker vatten före start, särskilt när vädret är varmt.
Vid de större tävlingarna finns också försäljning av orienteringsutrustning, som annars kan vara svår att få tag på i vanliga sportaffärer. Det kan också finnas barnpassning för de yngsta medan föräldrarna tävlar, samt "miniknat" - en lekfull snitslad minibana för barn 4-7 år. Sjukvårdare ska alltid finnas för att ta hand om småskador och stukningar.
Tävlingsresultat
Tävlingsresultaten sätts efterhand upp på TC. På resultattavlan anges också hur många priser som delas ut i varje klass. För de yngsta kan det ofta bli priser till alla löpare.
För de yngsta som springer Inskolningsbana ska ingen tidtagning ske. Samma åldersgrupp som vill tävla och få ett resultat kan då välja att springa i en U-klass som är en nybörjarbana med tidtagning.
Resultaten publiceras inom något dygn på Eventor eller arrangörsklubbens hemsida.
Vad behöver du ha med dig när du tävlar?
Det är lämpligt att du redan hemma sätter på dig de kläder du ska springa i under tävlingen. Det ska vara tåliga kläder som täcker armar och ben, till exempel långärmad underställströja och långa träningsbyxor. Om det är kallt behövs det flera tröjor, underställ, tunn mössa, tunna vantar och något om halsen. Löpskorna stoppar du ned i väskan i en plastpåse.
Sedan sätter du på dig varma ytterplagg, stövlar eller grova skor. Mössa, vantar och regnkläder behövs oftare än du tror. I väskan med löpskorna packar du också ned en hel omgång byteskläder. Du måste räkna med att allt du sprungit i blir svettigt och blött. Stoppa också ned handduk, tvål, schampo, kam/borsten och några tomma plastkassar för leriga kläder. Glöm inte kompassen och Sportidentbrickan!
När du sprungit tar du väskan och går till duschen. De våta kläderna och skorna lägger du i plastkassar. Nu är det skönt med torra rena kläder!
Komihåg-lista
- Kompass
- Sportidentbricka (med samma nummer som anmälts)
- Kontrollbeskrivningshållare
- Vattenflaska
- Lite pengar till mat
- Ombyte och varma kläder
- Extraskor/stövlar (kanske lerigt TC)
- Duschartiklar
- Handduk
- Påse för smutsiga skor och kläder
Tävlingsklasser
I orientering finns det tävlingsklasser för alla.
Miniknat
Innan du kan börja springa i en tävlingsklass finns det för de allra yngsta något som kallas för miniknat. När du sedan blir lite äldre, tidigast vid 6-7 år så kan du börja med att prova med en inskolningsbana. En inskolningsbana läggs på max 2.0 kilometer. Tanken är att de som inte klarar av att delta i någon tävlingsklass på egen hand ska kunna springa en inskolningsbana tillsammans med en ledare eller förälder. Vid vägval markeras rätt väg med glad gubbe, fel väg med ledsen gubbe på gult/vitt papper med svart text. Pappersgubbarna placeras på så långt håll att de inte syns från kontrollen.
U-klasser
U står för utvecklingsklasser för ungdomar, och innebär att även äldre ungdomar kan springa lättare banor. Du får springa dessa klasser fram till det år du fyller 16 och du får också ta med dig någon som hjälper till i skogen. U1 är lättast möjliga banor, U2 motsvarar HD10.
Ungdomsklasser
Ungdomsklasserna är från D10, H10 (D = Damer, H = Herrar, till och med det år du fyller 10 år) och uppåt. Ungdom är du till och med HD16 och du tävlar i tvåårs-intervaller, så alla som fyller 11 och 12 under året springer i H12 eller D12. Sedan blir det klasserna H och D 14 samt H och D 16.
Utöver det finns även klasserna H12 kort och D12 kort, H14 kort och D14 kort samt H16 kort och D16 kort. Banlängderna och svårigheten i dessa klasser motsvarar klassen yngre och lämpar sig till dem som tycker att 12, 14 respektive 16 är lite för tufft.
Stafetter
En orienteringsstafett kallas ibland budkavleorientering. Det går till ungefär som på en vanlig tävling. Oftast växlar du genom att du först lämnar din egen karta när du kommer i mål, sedan hämtar du nästa löpares karta och ger den till honom/henne som ett slags stafettpinne.
Budkavlar är roligt och inte krångligare än en vanlig tävling. På ungdomsbudkavlar är det vanligt att du har en eller flera sträckor där flera löpare får springa parallellt och förste löpare i mål av dessa växlar över till nästa sträcka.
Öppna motionsklasser
Öppna motionsklasser är ytterligare ett alternativ ute på stora tävlingar. Öppna klasserna är inte heller åldersindelade, utan du väljer en bana som har en längd och svårighetsgrad som passar med din egen nivå. Du kan anmäla dig direkt på plats på tävlingen. Sportidentbricka kan du hyra. Fungerar för övrigt utmärkt även för föräldrar!
Klasser, svårighetsgrad och banlängd
Klassindelningen på orienteringstävlingar är ordnad efter ålder, kunskapsnivå och fysisk kapacitet. Svenska orienteringsförbundet har en sammanställning som visar hur åldersindelningen ser ut samt vilka klasser som finns inom respektive ålderskategori, preliminära banlängder, samt vilken kunskapsnivå du bör klara för respektive klass.
Kunskapsnivåerna symboliseras av färger som anger vilka tekniska orienteringskunskaper som fordras.
Dessa färger är i ordning för svårighetsgraden: grön, vit, gul, orange, röd, violett, blå och svart.
Grön är den enklaste som finns på inskolningsnivå och U1-nivå. Vit nivå/svårighetsgrad finns i HD10-klasserna. Gul i HD12 osv. till de allra svåraste banorna som är svarta.
Mer information om klassindelningen finns på Svenska orienteringsförbundets hemsida. (www.orientering.se)