Information till föräldrar
Vi vill först och främst hälsa dig som förälder till ett barn som spelar eller som vill prova på handboll, välkommen till oss i Ala IF!
Vi är en förening som är i en stor tillväxt åt alla håll och vårat medlemsantal ökar för varje år.
Vi strävar hela tiden efter barnens bästa i föreningen och satsar mycket på att det ska vara roligt att idrotta och att tillhöra en gemenskap. Därav vill vi även involvera föräldrarna så mycket det går också!
Och som förälder till ett barn i en idrottsförening så krävs såklart engagemang, samarbete och en del ideellt arbete i föreningen. Här nedan har vi sammanställt lite information för vad som förväntas av dig som förälder när det kommer till ideellt arbete med matcher, skjutsar, aktiviteter i föreningen mm.
Kontaktuppgifter till respektive ledare hittar ni bland annat på era lags egna sidor.
TRÄNINGAR/MATCHER
Som förälder ansvarar du för att ditt barn kommer i tid till träningen och att skor mm är med. Om ditt barn inte kan träna så meddela lagets ledare i god tid.
Om du vet att ditt barn inte kan närvara på någon match, så meddela det i tid till er ledare. Det kostar otroligt mycket pengar att flytta matcher för sent så vi är väldigt tacksamma om du hör av dig i tid.
FUNKTIONÄR/MATCHVÄRD
På varje match som spelas i föreningen måste det finnas funktionärer och matchvärdar och det är föräldrarna som är dessa.
Från F/P12 och uppåt krävs särskild EMP utbildning för att få sitta i sekretariatet och sköta matchklockan.
För F11/P11 och yngre krävs det funktionärer att starta klockan och fylla i papper och skicka in, men det behövs ingen utbildning för detta utan bara en enklare genomgång med ledarna.
Det är även krav att det ska finnas minst en matchvärd där det spelas barn- och ungdomshandboll. Man får en gul väst som det står matchvärd på och huvudsyftet är att hålla ordning och reda i hallen och att alla håller trevlig ton. Det krävs ingen utbildning för detta utan bara en genomgång med ledarna.
Det är föräldrarnas ansvar att bemanna dessa poster i respektive lag. För lag som behöver funktionärer med EMP utbildning (F/P12 och uppåt) så behöver 4 stycken föräldrar gå utbildning som är ca 3h.
Anmäler sig ingen frivillig i laget så kommer lottning att ske bland föräldrarna.
Detsamma gäller att upprätta ett schema för bemanningen av sekretariat och matchvärd till varje hemmamatch - Anmäler sig ingen frivillig så lottar vi.
KIOSK VID MATCH
Som förälder så bemannar man även kiosken på hemmamatcherna. Föräldrarna som står i kiosken bakar också till den matchen man står på.
I kiosken kommer det att finnas info om vad som ska göras.
Två föräldrar per lag ansvarar för att upprätta ett kioskschema och är kontaktperson för eventuellt byte av pass.
Anmäler sig ingen frivillig så kommer lottning att ske bland föräldrarna.
RESOR TILL MATCH
Till bortamatcher behövs det skjutsar och vi hoppas såklart att du vill följa med och heja på ditt barn!
Det är lite olika hur det fungerar i lagen, i vissa fall vid längre bortamatcher kan minibussar komma att användas.
I varje lag ansvarar 2 föräldrar att upprätta körschema och dessa är också kontaktpersoner vid eventuella byten. Anmäler sig ingen frivillig så kommer vi att lotta även här.
Vi hoppas såklart att ni ändå vill följa med och stötta och heja påmera barn även på bortamatcherna!
Internt inom lagen brukar vi göra så att man betalar 100:- till den som kör.
Vid längre bortamatcher eller sammandrag/poolspel/cuper ansvarar du också som förälder att ditt barn har med sig något att äta/mellanmål/lunch, eller har med sig pengar till mat på hemvägen.
Kolla med dina ledare vad som är inplanerat om du är osäker.
LEDARE
I varje lag strävar vi efter att det ska finnas minst 1 utbildad ledare men gärna fler. Vi ligger just nu ganska högt med utbildade ledare vilket vi är jätteglada för.
Ledarna upprättar egna planeringar och huvudsyftet i alla åldrar är att det ska vara kul, lite väntetid och att vi ska ha så många barn kvar så länge som möjligt.
För dig och ditt barns trygghet så lämnar varje ledare in ett utdrag ur belastningsregistret från polisen varje år.
OVERALLER/KLUBBKLÄDER
Vi har en egen flik för klubboveraller, väskor, träningskläder mm på första sidan. Man beställer och betalar sina kläder på Team Sportia i Söderhamn.
Håll utkik på nyheterna på hemsidan när det finns möjlighet att beställa.
FÖRSÄLJNING/AKTIVITETER
Vi har länge strävat efter att minska ner på försäljningen så mycket vi kan under åren och nu tycker vi att vi har hittat en lösning som fungerar väldigt bra. Det är dels att vi brukar arrangerar Skrotsamlardagar på hösten eller våren samt att vi säljer Andelslotter.
Vi brukar också ha en gemensam försäljning i föreningen varje år.
Där förväntas det att alla föräldrar hjälps åt så gott vi kan för att ge våra barn dom bästa förutsättningarna.
Skrotsamlardagar
Vi samlar in skrot i containrar under två lördagar på hösten och 2 lördagar på våren. Föreningen delar ut lappar och marknadsför detta och personer får sedan höra av sig om dom behöver hjälp med hämtning.
Din uppgift som förälder är att delta på en dag på våren och en på hösten (obligatoriskt) och hjälpa till och hämta/lämna skrot. Har man eget skrot hemma eller hos nära och kära kan man hämta det på sitt pass, vi har listor på saker som ska hämtas samt att man står och hjälper folk som vill kasta i containern.
Andelslotteri
Se mer info under fliken Andelslotteri
Övrig försäljning
Aktiviteterna ovan gör att vi kan minska ner på försäljningen men är deltagarantalet lågt kan det komma att bli försäljningar ändå.
Internt inom lagen är det tillåtet att sälja ifall ni exempelvis vill göra något extra eller åka iväg på något.
Så länge det inte är samma saker som föreningen säljer eller att det påverkar den försäljningen. Kolla med någon ur styrelsen innan ni drar igång en försäljning.
ANDRA AKTIVITETER
Julskyltning - Föreningen brukar närvara på någon julskyltning per år (antingen Ljusne eller Söderhamn). Där brukar ett lag ansvara för bemanning, något lag bakar och samtliga I föreningen köper paket.
Julavslutning - Varje år har Ala IF en gemensam julavslutning på hallen där alla lag är med och det spelas matcher utklädda, dansas kring granen, hinderbanor samt att vi bjuder på fika och tomten kommer förbi med en godispåse. Väldigt uppskattat av barn som vuxna!
Cuper
Varje år åker föreningen på en gemensam större cup för alla lag som är i seriespel. Det är oftast en helg med övernattning på hårdförläggning. Detta är oftast en jättehäftig upplevelse för barnen och en viktigt grej i föreningen för att att få till sammanhållning lagen och föreningen emellan.
Föreningen brukar stå för kostnaden av en stor gemensam buss och varje spelare betalar deltagarkorten (övernattning, mat)
Vi uppmuntrar gärna föräldrar att följa med och heja på barnen. Vi brukar kunna hjälpa till med tips på boende
Dom yngre barnen brukar även åka iväg på någon lokal endagscup
Fredá på hallen
Vår nyaste satsning där vi håller Ljusne idrottshall öppen under fredagkvällarna som en mötespunkt/ungdomsgård för både barn och vuxna. Tanken är att uppmana barnen till spontanidrott men även att skapa en naturlig mötesplats och få ut handboll ännu mer. Man behöver givetvis inte spela handboll för att komma. Vi har kiosken öppen och vi är alltid i behov av ideella krafter. Så är du intresserad att hjälpa till någon fredag så hör av dig till din ledare eller Mikaela Olsson, mikaela@alaif.se
I övrigt så ansvar damerna för bemanningen på Fredá på Hallen.
Distriktslag/SUL Läger
När spelare, som har åldern inne, vill åka på förbundets SUL läger där uttagningar görs till bland annat vilka som spela Sverige Cupen så betalar föreningen kostnaden för detta.
USM
Från F/P14 och uppåt så får man åka iväg och spela Ungdoms SM. Det är oftast en jättehäftig upplevelse för barnen att åka iväg, övernatta och möta andra lag.
MEDLEMS- OCH DELTAGARAVGIFTER
Varje aktivt barn måste betala medlems- och deltagaravgifter för att spela handboll. Det är viktigt att dessa betalas bland annat för att ditt barn ska vara försäkrad ifall det händer något
Medlemsavgifterna faktureras i början av varje år och och medlemsavgifterna sept-nov. Se mer info och kostnader under fliken medlems/deltagaravg
ÖVRIGT
Vi hoppas att du är aktiv under säsongen och kommer och hejar på hemma- och bortamatcher som ditt barn spelar. Vi uppmuntrar även att åka ut på andra lags matcher för att heja på och stötta.
Vi håller alltid en trevligt ton i hallen, både på träningar och match. Det är ledarna som ansvarar över gruppen och har du några invändningar så ta det direkt med ledaren och inte offentligt bland barnen.
På matcher är det domarna som dömer och vi vill inte ha föräldrar på läktaren som skriker på domare och spelare/ledare. Endast trevlig ton och glada hejarrop vill vi ha!
Tänk på att det är BARN och UNGDOMAR som spelar och vi vill att dom ska få en bra upplevelse och tycka idrott är kul! Vi vill ha så många barn i rörelse så länge som möjligt!
-
Vi söker alltid lagledare, tränare och övriga ideella krafter i föreningen. Vill du hjälpa till så hör gärna av dig till oss!
Vid övriga frågor, kontakta kansli@alaif.se