Regler vid klungkörning
-
Hjälm är obligatoriskt
-
Vi cyklar oftast i tvåpar, ligg sida vid sida med den du har jämte dig. Ibland behöver vi gå på ett led, ett fingrar upp i luften. Viktigt att ligga i raka led, ligg rakt bakom cyklisten framför dig
-
Sträva efter ett jämnt tempo
-
Vi roterar platser och det är den som ligger i paret längst fram på vänsrter sida går fram o lägger sig först efter det att högerledet sänkt farten något, resten av ytterledet följer efter
-
Vi gör byten ofta, ca 1 min ligger man i täten, först på ena sidan sedan på den andra, kortare tid om man är trött.
-
Vi håller igen uppför så att alla hänger med
-
Trampa i nedförsbacke om du ligger först
-
Vi gör tecken som börjar hos paret längst fram och upprepas av alla bakåt i ledet
-
Vanliga tecken som vi går igenom är: stopp, höger, vänster, rakt fram, sakta ner, låsa klungan, hål, grus, hinder h sida, hinder v sida, fartgupp. (Detta går vi igenom och visar)
-
När man roterar säger den som ligger längst fram till höger:”klart” när det är klart att gå in och längst bak säger man ”sist” när man roterat förbi den siste i ledet.(detta tränar vi på)
-
Ha alltid blicken långt fram
-
Titta inte bakåt (om du inte ligger sist)
-
Undvik inbromsningar
-
Inga snabba rörelser i sidled
-
Håll lagom avstånd, längre avstånd i nedförsbackar
-
Ligg ALDRIG omlott på framförvarande bakhjul
-
Dricker, äter o snyter sig gör man längst bak
-
Man kan meddela när man ställer sig upp i uppförsbacke
-
När det blidas en lucka ropar vi ”lucka” eller ”håll igen”
-
När vi passerat korsningar, krön, rondeller m.m. skickar siste man framåt i ledet att det är ”klart bak” när alla är med
-
När frågan ”är alla med?” Kommer framifrån ska den skickas hela vägen bak i ledet och det är bara sista paret som då kan skicka fram ”Klart bak” om de är med i klungan
-
Slappna av i armar och axlar, armarna lätt böjda
-
Det är den som ligger längst fram till höger som bestämmer farten på hela klungan, öka INTE farten då du går fram utan håll farten
-
Vi gör inga byten uppför eller i branta nedförsbackar
-
Vi ropar inte lucka eller håll igen nedför utan samlar ihop klungan efteråt
-
Man håller sin plats i ledet både uppför och nedför i alla lägen om inte ledaren uppmanar till ”fri fart” uppför eller på någon raksträcka
-
VI FÖLJER ALLA TRAFIKREGLER OCH STANNAR ALLTID VID STOPP OCH RÖDLJUS viktigt att visa bilister hänsyn
-
Vi hjälps åt och ser efter varandra och peppar när det behövs!