Ki Gongs historia
Historia
Ki Gongs historia kan grovt delas in i fem perioder. Under hela Ki Gonghistorian har det funnits flera konstanter. De är betoningen på meditation, andning och rörelser i syfte att uppnå högre nivåer av hälsa och välbefinnande.
Antikens historia
Den första perioden hade mycket lite skriftlig dokumentation och därmed historisk återblick är lite spekulativt. Det är möjligt att Ki principer praktiseras under denna tid eftersom vissa historiska dokument har indikerat att medvetna kroppsrörelser och andningsövningar har övat för att bota sjukdomar. Det är okänt om dessa metoder var relaterade till Ki filosofi eller om de bara hade övat på grund av förverkligandet av ökad hälsa de facto.
Det finns dokumentation av kroppsrörelse och praktik andningskontroll i antikens historia. Den första skriftliga omnämnandet av något som liknar Ki Gong principer var 4000 år sedan i en bok med titeln, på våren och hösten Chronicles av Lu. I den här boken Lu säger att en lång tid sedan folk blev sjuka på grund av stasis av kroppsvätskor som orsakade sjukdomar som liknar den moderna tillstånd som kallas reumatism. Drabbade individer ordinerats en serie av dans som rörelser som var avsedda att lindra stagnation.
Himmel, jord och människa
Den andra perioden kännetecknas av införandet av en bok som kallas Yi Jing (Förändringarnas bok) någon gång före 1122 BC. Denna bok var den första kända för att diskutera förhållandet mellan energi och därmed avser utvecklingen av Ki Gong. I Yi Jing tre naturliga energikällor föreslogs: Tian (Heaven), Di (jord) och Ren (Man). Viktigt var att studera sambandet mellan de tre energier som sponsrade idéer Ki Gong. Varje energi ansågs en kraft och odling av de tre enskilda befogenheter berodde på förhållandet av en till en annan.
Under Zhou dynastin (1122-934 f Kr), den berömda filosofen Lao Tzu skrev Tao Te Ching, där han uppgav att sättet att uppnå hälsa var att koncentrera sig på Ki och uppnå mjukhet. Det fanns också en hel del diskussion om korrekt andning och andningstekniker. Flera andra böcker kom ut under denna tid som diskuterade vikten av medvetna andningsteknik för odling av Ki och därefter ökad vitalitet.
Två typer av Ki Gong utbildning utvecklades under denna period: Religiösa Ki Gong som utövas främst av taoistiska och konfucianska lärda, och Medicinal Ki Gong som tillämpas för att förebygga eller bota sjukdomar. Intressant både religiösa och Medicinal Ki Gong praktiserades för den skull öka hälsan. Båda typerna av utbildning inriktad på det naturliga sättet att optimal hälsa potential. Man trodde att det var omöjligt att motverka effekterna av naturen. Istället naturens krafter användes för att stärka energi i de enskilda Ki Gong-utövare.
Religiösa Ki Gong
Det var under Handynastin (206-502 AD) som Ki Gong började sin tredje period under vilken upplevt mångkulturella dimensioner. Han kejsare var intelligent och snäll. Som ett resultat av den fredliga utbyte av kulturinformation uppmuntrades.Spridningen av buddhismen i Kina fick ske och som sådan indiska meditation och rörelsetekniker godtogs i vissa fraktioner av den kinesiska kulturen. Detta gjorde kulturella och praktisk jämförelse mellan Ki Gong tekniker som lett till större intresse för effekten av Ki Gong på att öka Ki cirkulation.
Det fanns en hel del intresse för de olika religiösa Ki Gong praxis. Tre skolor religiös Ki Gong dominerade perioden: Indiskt buddhismen, tibetanska buddhismen och taoismen. Den hemliga utbyte mellan de olika metoder skapade en möjlighet att djupare undersöka teorin om Ki cirkulation. Generellt sett de flesta religiösa sekter försökte hålla sin praktik hemlighet, men traditionella lärda fortsatte sin forskning och gjort stora bidrag till Ki Gong teori.
En uppsättning Ki Kong rörelser som kallas "The Frolic av de fem djur" har utvecklats av den berömde läkaren Hua Tuo. Dessa övningar baserades på djurförflyttningar och skulle öka Ki cirkulation. De som ville behålla en ungdomlig disposition praktiseras denna klassiska Ki Gong stil.
Martial Ki Gong
Liang dynastin (502-557 e.Kr.) började den fjärde perioden av Ki Gong historia. Före denna tid fanns det mycket litet inflytande Ki Gong i kampsporter. Runt början av det 6th århundradet kejsaren bjudit in en buddhistisk munk vid namn Boddhidharma att besöka Kina från Indien. Kejsaren var intresserad av Boddhidharma stil av buddism, känd som Chan buddhismen. När kejsaren blev trött på Boddhidharma teori han i exil honom. Boddhidharma reste över hela Kina och så småningom fann sig i Shaolin. Han förälskade sig i området kring templet och började undervisa Chan buddhismen till munkarna. Eftersom han valde att inte lära från böcker blev han ombedd att lämna klostret av huvudmunken.
Under sin tid borta han mediterade i en grotta nära klostret. Han fick fullt stöd av Shaolinmunkar och kunde sitta vänd mot en vägg och meditera varje dag i många timmar därför. Hans engagemang för upplysningen gick inte obemärkt förbi och efter 9 år av meditation ombads han att återvända tillbaka in i Shaolinklostret.
Vid sin återkomst noterade han munkarnas dåliga fysiska kondition och bestämde sig för att lära hälsoprinciper genom rörelse och meditation.
Boddhidharma trott att kroppen och sinnet var en och som sådan, för att åstadkomma upplysning en måste träna båda. Sinnet skulle stödja kroppen och kroppen skulle stödja sinnet. En stor del av hans undervisning påverkades av indiska Yoga principer.
Boddhidharma visade två typer av övningar till munkarna. Den första typen var en uppsättning av 12 Ki Gong kallas, Yi Jin Jing (Muskel Tendon Byte). Dessa övningar syftade till att styrka och smidighet. Det fanns två tillämpningar av Yi Jin Jing. Beroende på studentens studienivå skulle de antingen studera yttre styrka (Wae Gong) principer eller den inre styrkan principer (Nae Gong) relaterade till träningsuppsättningar. De avancerade studenter undervisades inre styrka ansökningar eftersom de ansågs en högre applikationsnivå. I det inre applikation studenten uppmuntrades att låta rörelserna sker utan styrkan hos kroppen. Initiering av rörelse kom från energi insidan av kroppen. De yttre styrka principer undervisas som en fysisk träning.
Den andra uppsättningen av övningar var känd som Xi Sui Jing (benmärg Tvätt). Till skillnad från Yi Jin Jing övningar, Xi Sui Jing var helt involverad i utvecklingen av Ki energi genom meditation och kroppsställningar. Dessa Ki Gong uppsättningar inte lärs ut offentligt utan hölls hemlig och reserverade för hög nivå, avancerade studenter. De var svårare att lära sig och kräver intensiv hängivenhet.
Efter Boddhidharma död 536 e.Kr. övningarna som han undervisade fortsatte att praktiseras. Taoistiska präster utvidgas när hälso teorier. Förmodligen på grund av Shaolin inflytande, var Ki Gong-apparater så småningom anpassas studien av kampsport. Före denna tid kampsporter inte ansåg Ki en viktig del av krigare aktivitet. Under de kommande 500 åren har många av de ursprungliga Ki Gong rörelser blev en viktig del av kampträningsrörelser. I själva verket blev Yi Yin Jing Shi Ba Luo Han Shou, som betyder "de 18 händerna på studenter av Buddha." Denna nya anpassning av de ursprungliga rörelserna ansågs utbildning för kampsport kämpar tekniker, även om det varit konsekvent med Ki odling.
Under Songdynastin (1127- 1279) Ki Gong fortsatte sin utveckling. Marshal Yue Fe infört en populär Ki Gong set kallas Ba Duan Jin (8 Pieces of Brocade). Hans avsikt var att bidra till att öka hälsan hos sina soldater. Från Songdynastin fram till slutet av Qingdynastin (1911 AD), har många olika stilar av Ki Gong introduceras och lära sig att allmänheten. Runt denna tid blev många olika kulturer intresserade av hälsa genom Ki Gong och utvecklat Ki Gong-apparater som speglade deras livsstil och kultur. Utvecklingen av kampsport i olika delar av världen bidragit till att utveckla kulturspecifika Ki Gong-övningarna.
Modern Ki Gong
Ki Gong entusiaster har alltid haft nytta av Ki Gong. Den moderna uppfattningen om Ki Gong har blivit en strävan efter vetenskaplig validering. Detta är ett resultat av skillnaden på det sätt som Ki Gong lärs ut. Förr i tiden traditionen var att ha en Master välja student och undervisar på en 1-1 grund. Den period som börjar på 1980-talet "såg en mer öppen offentlig metod för undervisning i västvärlden. Detta i tillägg till utvecklingen av modern kommunikation och forskningsmetodik har lett till en spännande ny era i Ki Gong. Det är viktigt att undersöka effekterna av Ki Gong på hälsan hos individer så att det kanske det blir en positiv effekt på hälsan hos vårt samhälle i allmänhet. Trots att modern studieteknik kan underlätta förståelsen av Ki cirkulation, är det viktigt att fortsätta att överväga de historiska delarna av Ki Gong vetenskap, konst och filosofi.