Rally
Man kan nästan kalla rally för den svenska nationalgrenen inom bilsporten. Det är här vi har haft våra mest namnkunniga profiler genom åren. Eric Carlsson "på taket" är kanske den störste, som liksom Per Eklund och Stig Blomqvist hjälpte till att sprida Saabs namn över jordklotet. Tom Trana inte att förglömma, som gjorde samma bedrift med Volvo. Björn Waldegård blev den förste världsmästaren i rally år 1979 i en Ford och1984 var det Stig Blomqvists tur i en Audi. Den förste världsmästaren i grupp A var också en svensk. Kenneth Eriksson i en VW Golf år 1987.
Rally körs på vägar, sk specialsträckor, som är avstängda för annan trafik och där det gäller att ta sig från start till mål på kortast tid. Mellan specialsträckorna åker man på transportsträckor och där gäller de vanliga trafikreglerna. De tävlande startar en och en, oftast med en minuts mellanrum på vägar som kan ha både grus- och asfaltsunderlag. Bilarna som används är registrerade standardbilar som körs i olika klasser beroende på trimningsgrad. Lite drygt 300 rallytävlingar arrangerades på ett år och tävlingarna täcker hela året. Du kan tävla i mästerskapsserier på olika nivåer och även i märkescuper. Har du en äldre tävlingsbil finns det säkert en klass för den och är du tjej kan du tävla antingen mot killarna eller mot andra tjejer. Är du intresserad av att ta licens eller bara prata rally, ta kontakt med en motorklubb som har rally på sitt program.
Inom Tidaholms MK har rallysporten fört en tynande tillvaro under senare år. Bertil och Mats Holmvik som tävlar klass Historiska bilar håller klubbens fana högt.
Tidaholms Mk har varit sträckarrangör i Midnattssolsrallyt både 2006 och 2007 och kommer under 2008 att arrangera Back SM för både bilar och motorcyklar.
Frågor?
För frågor hör av dig till:
Bertil Holmvik 0760-489051