Att starta en förening
För att starta en förening finns det ett antal arbetssteg och administrativa steg att utföra. En nedladdningsbar checklista kommer tas fram som stöd för nedanstående steg:
Bilda och registrera förening
- Håll uppstartsmöte
- Formulera syfte
- Ta fram stadgar (Mall)
- Håll konstituerande möte
- Håll konstituerande styrelsemöte
- Registrera föreningen (Skatteverket)
- Ansök om medlemskap i Specialförbund (SF) (Riksidrottsförbundets plattform)
För mer info se https://www.rf.se/bidragochstod/bildaidrottsforening/ och www.foreningsinfo.se
Uppförandekod
- Det är ett krav från Riksidrottsförbundet att samtliga idrottsföreningar ska ha en uppförandekod. Dessa finns och kan kopieras och anpassas för föreningens syfte.
Skaffa bankkonto, PlusGiro, Swish och bokföringstjänst
Starta föreningens ekonomi, som bygger på en kombination av:
- Medlemsavgifter
- Spelaravgifter (täcker kostnader för träning, material, matcher etc.)
- Deltagaravgifter för resor och läger
- LOK-stöd (statligt bidrag för deltagare upp till och med 25 års ålder samt ledarträffar)
- Försäljning
- Andra sökbara bidrag för uppstart från t.ex. Svenska Rugbyförbundet
- Sponsring, om möjligt
Se Ekonomi och inkomster
Man kan med fördel teckna en bokföringstjänst som är kopplad till bankkontot, där samtliga transaktioner registreras automatiskt för manuell kontering, t.ex. www.speedledger.se eller Fortnox som finns integrerat i IdrottOnline.