Frågor & svar
För vem kan jag ansöka om medlemskap?
Vad finns i registret?
Hur uppdaterar jag mina uppgifter?
Jag vill sluta att vara medlem. Hur gör jag?
Vem kan jag välja att avsluta medlemskapet för?
Vad händer med mina uppgifter när jag slutar?
Kan jag få reda på vilka uppgifter ni har om mig?
Vad händer om jag inte har betalat medlemsavgiften?
Jag har betalat träningsavgiften men inte medlemsavgiften. Vad händer då?
Jag har bara betalat en träningsavgift, kan vi träna hela året?
Hur betalas avgifterna?
Varför har vi medlemsregistret?
Vi behöver föra registret för att ha kontroll på vilka personer som är medlemmar i föreningen.
Medlemsregistret finns på två olika platser, dels här hos våran tjänsteleverantör (Svenska lag) och delar av det finns även hos Idrottonline.
I registret som finns hos Idrottonline finns bara de som är aktiva på något sätt i föreningen.
Alltså de som utövar någon av våra idrotter samt ledare. Ni finns i två register för att vi ska kunna ansöka om LOK-bidrag. Även ni som har någon form av uppdrag i föreningen utöver ledare finns i båda.
Har ni varit medlem innan vi gick över till Svenska lag (november 2022) så finns ni med i ytterligare ett register, Fortnox där vi tidigare skickade ut medlems- och träningsavgifterna ifrån.
För vem kan jag ansöka om medlemskap?
Du kan ansöka om medlemskap för dig själv och för ej myndigt barn.
Även om myndigt barn bor hemma hos föräldrarna och det är de som betalar avgiften så är det myndigt barn som ansöker om sitt egna medlemskap.
Vad finns i registret?
Det som finns i medlemsregistret är bland annat följande:
- Namn
- Personnummer
- Adress
- Eventuell alternativ faktureringsadress
- E-post
- Telefonnummer
- Användarnamn
- Anmäld allergi
- Anmäld funktionsnedsättning (ifall speciella krav ställs)
- Barn/målsman
- Vilka grupper man tillhör
- Sekretessuppgifter
- Dölja eller inte dölja kontaktinformation på hemsida/app.
- Dölja eller inte dölja profilsida.
- Personer med rätt behörighet kan fortfarande se dessa uppgifter även om de är dolda.
- Godkännande om publicering av foton.
- Vilka roller man har i föreningen.
- Noteringar om licenser. Ex skidskyttekort, tävlingslicens.
- Aviseringar (vilka aviseringar man vill ha och hur)
- Vilka aktiviteter man har deltagit i.
Hur uppdaterar jag mina uppgifter?
För att uppdatera era uppgifter i medlemsregistret så loggar ni in med det användarnamn ni fick i välkomstmailet när vi gick över till Svenska lag från Idrottonline eller när ni blev medlem.
Har ni inte fått inloggningsuppgifterna eller tappat bort lösenordet så kan ni maila till medlem[at]soderkopingssk.se så skickar vi ett nytt välkomstmail eller så återställer vi lösenordet (du väljer ett nytt).
Det vi behöver då är: Ditt namn (för- och efternamn) och personnummer.
Ni kan även maila uppgifterna ni vill ändra på samma mailadress. Men vi föredrar att ni ändrar uppgifterna själva.
Jag vill sluta att vara medlem. Hur gör jag?
Om ni är aktiva i en sektion så pratar ni med huvudledarna. Det går även bra att maila oss på medlem[at]sorderkopingssk.se så meddelar vi ledarna.
Om ni inte är aktiv i en sektion så mailar ni till medlem[at]sorderkopingssk.se för att säga upp erat medlemskap.
Vi skulle gärna få feedback på varför ni väljer att avsluta erat medlemskap, detta för att kunna utveckla föreningen.
Vill ni inte prata med en ledare om orsakerna till att ni vill sluta så går det bra att maila till medlem[at]sorderkopingssk.se eller info[at]sorderkopingssk.se
Säger ni upp erat medlemskap via mail så behöver vi veta vem det gäller. Så ange för- och efternamn och gärna födelsedatum.
Vem kan jag välja att avsluta medlemskapet för?
Du kan avsluta medlemskapet för dig själv och dina ej ännu myndiga barn.
Efter att barnet har fyllt 18 år är det bara de själva som kan avsluta medlemskapet även om de fortfarande bor hemma och det är ni föräldrar som betalar avgifterna.
Vad händer med mina uppgifter när jag slutar?
Det normala är att vi sparar uppgifterna till årsskiftet nästkommande år.
Förklaring:
Avslutar ni medlemskapet under 2025 så tar vi bort uppgifterna vid årsskiftet 2026-2027.
Detta gör vi för att kunna föra statistik och enkelt kunna återaktivera ett medlemskap om ni åter skulle vilja bli medlem igen under den perioden.
Ni kan även begära att bli "glömd" då tar vi bort era uppgifter direkt.
Undantag för dessa tidsintervaller är för båda fallen uppgifterna som hör till den ekonomiska sidan där det finns andra krav på spårbarhet och dylikt.
Kan jag få reda på vilka uppgifter ni har om mig?
Självklart kan du det, kom in med en begäran om att ni vill ha ett utdrag ur registret.
Du kan begära utdrag för dig själv och ej myndiga barn.
Kravet är att du står registrerad som målsman för barnet.
Begäran skickas till medlem[at]sorderkopingssk.se.
I begäran vill vi ha en medskickad bild på en giltig ID handling.
Men det enklaste sättet för att få tillgång till era handlingar är att själva loggar in på hemsidan (soderkopingssk.se) och ta del av era uppgifter. Där finns allt utom äldre ekonomiska uppgifter (innan vi bytte till Svenska lag) och ekonomiska uppgifter för er som har hyrt Petersburgsstugan.
Jag har betalat träningsavgiften men inte medlemsavgiften. Vad händer då?
Har du inte betalat medlemsavgiften så klassas du inte som medlem och är därför inte berättigad att delta i våra aktiviteter oavsett om du har betalat träningsavgiften och kan därför stängas av från aktiviteten.
Ledarna kan se om medlems- och träningsavgifterna är betalda.
Betala omgående medlemsavgiften med fakturan du har fått på mail.
Hittar du inte fakturan så maila till ekonomi[at]soderkopingssk.se eller medlem[at]soderkopingssk.se så skickar vi en kopia av fakturan. Ange för- och efternamn samt personnummer samt begär en kopia.
Du hittar även fakturan om du loggar in på hemsidan eller i Svenska lag-appen.
Jag har bara betalat en träningsavgift, kan vi träna hela året?
Träningsavgiften är uppdelad i en vår- och en höst avgift.
Har ni bara betalat träningsavgiften för vårterminen (januari - juni) så har ni inte rätt till att delta i aktiviteterna under höstterminen.
Hur betalas avgifterna?
Både medlems- och träningsavgifterna betalas efter att ni mottagit en faktura.
Fakturan för medlemsavgiften och vårterminens träningsavgift skickas normalt ut i slutet på föregående år eller i början av januari innevarande år som medlemskapet ska gälla. Avgifterna kommer på samma faktura om ni är aktiva i en eller flera sektioner.
Är ni bara medlem så kommer bara medlemsavgiften på fakturan.
Höstterminens träningsavgift faktureras normalt sett i mitten eller slutet av augusti.
Söker ni medlemskap under året så faktureras ni medlems- och eventuell träningsavgift så fort vi hinner.
Hur stora avgifterna är kan ni läsa under medlemskap.