Föreningens ansvarsområden
Information om ansvarsområden inom Själafjärdens Samfällighets förening.
Styrelsens syfte med denna information är att klarlägga föreningens åtagande gentemot fastighetsägarna/medlemmarna och även
fastighetsägarna/medlemmarnas åtagande gentemot föreningen.
Många fastigheter har bytt ägare från tidpunkten då området byggdes och en del andra saker har hänt, så det kan finnas intresse att på nytt utkomma med färsk information.
Gränsdragning mellan Föreningen / Fastigheten eller andra aktörer
El
Elförsörjningen är en fråga som helt regleras mellan fastighetsägarna och elleverantören, d.v.s. att samfälligheten har inget åtagande.
Avlopp
Alla fastigheter har enskilda avlopp, vilket medför att samfälligheten inte har något åtagande.
Anm.
Fastighetsägarna måste tillse anläggningen så det ej skapar olägenhet för grannarna. Det kan dock sprida sig en viss odör från avluftningen i filtreringsanläggningen, något som vi grannar får acceptera.
Vatten
Vattenfrågan är samfällighetens åtagande. Samfälligheten har avtal med VAKIN (Umeva) som reglerar föreningen åtagande för egna medlemmar samt Glasögerns & Bockholmens vattenföreningar.
Fastighetsägarna är ansvarig för ledningen från tomtgräns / avstängningskran och in till fastigheten.
Vägen och vägområdet i övrigt
Samfälligheten är väghållare och ansvariga mot vägverket som har tillsyn och gör underlag för de stats & kommun bidrag som vi får.
Som väghållare är vi ansvarig för framkomligheten sommar som vinter.
Diken för avvattning ingår i vägområdet som vi också ansvarar för.
Vägbelysningen är helt en fråga för föreningen.
Grillstugan / Hamnen
Samfälligheten är också ägare av hamnen och den grillstuga som finns där.
Anm:
Bryggan, bastun och båthusen som finns ägs av de medlemmar som har bekostat och byggt dem.
Bebyggelse / tomter
Samfälligheten har inget åtagande / ansvar mot fastighetsägarna vad gäller bebyggelse eller andra arrangemang på den egna tomten.
Däremot så gäller gängse regler för bebyggelse närmare än 4 meter från tomtgräns gentemot granne, d.v.s. att samfälligheten är också en granne. (Umeå kommuns regelverk gäller inom samfälligheten)
Övrigt
Samfälligheten har beslutat om en ordinarie arbetsdag för varje fastighetsägare, detta för att hålla nere kostnaderna för samfälligheten.
Not:
Fastighetsägarna är ansvariga för driften av Själafjärdens Samfällighetsförening.
”Fungerar inte föreningen så fungerar inte fastigheten!”