Försäljningspolicy SIF
Som alla föreningar är de ideella insatserna och extra försäljningsaktiviteter avgörande för att kunna få ekonomiskt utrymme för underhåll och det lilla extra till spelarna, lagen och föreningen som bland annat spelar- och ledarutbildningar, föreläsningar, extra träningsmaterial och sociala aktiviteter för barn och ungdom.
Föreningen har en fastställd central försäljningspolicy. Syftet är att få ökade intäkter till föreningen och till lagen genom ökat antal försäljningsinsatser. Policyn innebär också att det är obligatoriskt för alla lag med försäljningsaktiviteter.
Föreningsförsäljning:
Som central försäljningsaktivitet har föreningen beslutat att sälja sitt alldeles eget unika rabatthäfte
"SIF häftet". Utgivning av SIF häftet sker två gånger per år - tre häften på våren och tre på hösten. Fakturering för dessa sker vår och höst.
Dessutom försäljning av Folkspels Bingolotto till Uppesittarkvällen den 23/12. Denna försäljning sker under november/december och avser 5 st lotter per medlem, för eget bruk eller att säljas vidare.
Lagförsäljning:
Policy och regler för lagets försäljning är framtagna för att skapa en hållbar verksamhet i föreningen. Alla intäkter från lagförsäljning som produkt- och fikaförsäljning tillfaller till 100% till det egna laget. Lagkassan administreras av föreningen.
En självklar förutsättning är att försäljningen följer föreningens värdegrund.
Lagsponsring:
Sävedalens IF har en regel som innebär att 25% av den totala sponsorsumman som ett enskilt lag erhåller skall gå till föreningen som klubb (75/25-regel).
Detta innebär att om ett lag t ex får ett sponsorbidrag på 10.000 kr så ska 2.500 kr tillfalla föreningen. Föreningen upprättar ett avtal och fakturerar sponsorn och sätter in beloppet på lagkassan.