Begränsat utdrag ur belastningsregistret
Från RFs sida gällande Trygg Idrott (länk till sidan)
På Riksidrottsmötet 2019 togs beslut om att föreningar ska begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt och regelbunden kontakt med barn. Beslutet trädde i kraft den 1 januari 2020. Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.
Föreningen är ansvarig för att kontrollen genomförs. Det är däremot den enskilde ledaren som begär utdrag från Polisen och uppvisar det för sin förening. Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts. Inga utdrag ska arkiveras av föreningen.
Att begära in utdragen är en del av ett förebyggande arbete och något som bör gälla lika för alla, oavsett hur länge en person verkat i en förening eller hur väl man känner varandra.
Sälens IF har tagit beslut på att följande personer i föreningen skall uppvisa ett begränsat utdrag belastningsregistret!
- Anställd personal (gäller även projektanställningar)
- Inhyrd personal
- Huvudstyrelsens ledamöter
- Sektionsstyrelsernas ledamöter
- Tränare/ledare/hjälptränare i samtliga idrotter
Utdraget skall visas upp för föreningens sportchef eller för av sektionen utsedd person som i sin tur informerar sportchef.
Länk till Polisens blankett för utdrag ur belastningsregistret!