Dela nyhet
RTPK Göteborg besökte Aeroseum 240220
23 feb, 18:07 0 kommentarer
Tillträde förbjudet! Vakten skjuter!
Detta hotfulla anslag mötte besökarna till Göta flygfottilj, F9, på 40-talet. Det är betydligt mer välkomnande idag, när 23 RTPK:are från Göteborg besöker, Aeroseum, den gamla bergshangaren i Säve.
Med anledning av kärnvapenhotet färdigställdes hangaren 1955 mitt under det kalla kriget vid dåvarande Göta Flygfottillj, F9, i Säve utanför Göteborg. Den världsunika anläggningen ligger 30 meter under marken och består av ett underjordiskt bergrum på 22 000 kvadratmeter. Här förvarades stridsflygplanen och här fanns också en stridsledningscentral. Under det kalla kriget var detta en superhemlig försvarsanläggning.
När F9 lades ner 1969, togs också flyghangaren ur bruk men i slutet av 90-talet tyckte chefen för helikopterdivisionen i Säve, Roger Eliasson, att det gigantiska bergrummet borde kunna utnyttjas till något. Han föreslog att det skulle bli museum för flygintresserade och så blev det. År 2000 invigdes Aeroseum, som idag är ett aktivitetscentrum, där man kan uppleva miljön och känslan av flygande farkoster med alla sina sinnen. I Sveriges största simulatorhall kan man uppleva hur det känns att flyga. Här kan man också se alla våra stridsflygplan och helikoptrar. Dessutom visas flygets historia och utveckling.
Det är hit till Aeroseum som RTPK Göteborg tagit sig denna regniga och lite kyliga februaridag; lämpligt då att tillbringa några timmar i ett varmt bergrum. Vår guide är Lasse Tjörnvik, en entusiastisk och kunnig volontär vid Aeroseum. Lasse berättar vilda historier om vad som hänt i bergrummet under åren.
Ett av många märkliga uppdrag var att transportera den skyldige till ambassadmordet i Stockholm till Paraguay i Sydamerika. Detta hände på 70-talet. Mördaren hade avtjänat sitt straff och skulle utvisas ur landet tillsammans med sin familj. Det ytterst hemliga uppdraget gick till Säveflottiljen, som transporterade den skyldige i en husvagn och hans familj i en annan. De fick nämligen inte ha någon kontakt under resan. Så kördes de bägge husvagnarna in i ett jättelikt Herkulesplan för vidare transport till Paraguay; ett något annorlunda uppdrag, givetvis.
Lasse Tjörnvik berättar och visar upp alla Sveriges stridsflygplan.
-J 29 Tunnan var som en anka på marken men som en svan i luften, hävdar Lasse. Den betedde sig klumpigt på marken men var väldigt effektiv i luften.
-Därefter kom Lansen, som nog var världens vackraste flygplan, en smäcker och fin maskin.
-J 35 Draken var det sista planet, där det gällde att verkligen kunna flyga, påstår Lasse. Sedan kom Viggen och Gripen, där det mest handlar om datorer.
Vi RTPK:are får också en lång utläggning om hur en pilot kan slungas ur sin flygstol om det händer en olycka. Det sker på drygt två sekunder via en katapultstol.
Vi får också se en mängd olika helikoptrar, som finns på Aeroseum. Här finns räddnings- och spaningshelikoptrar, som har använts i Afghanistan, vid ishavsexpeditioner och under Estoniakatastrofen. Alouette, en fransk helikopter, transporterade Ingemar Johansson från Torslanda till ett fullsatt Ullevi, efter det att han blivit världsmästare i tungviktsboxning 1959.
Efter Lasse Tjörnviks rundvandring, träffar vi en gammal kollega, Bengt Johannesson, som tidigare var mixer vid SVT i Göteborg. Nu är han med i Göteborgs veteranflygsällskap, som restaurerar och renoverar gamla flygplan i Aeroseum. Det handlar bl a om två plan som byggdes på Götaverken på 30-talet. Dessutom håller gänget på att restaurera ett gammalt stridsflygplan från 2:a världskriget.
-Det planet ska vi nog kunna flyga igen, hävdar Bengt med ett finurligt leende.
Efter 2, 5 timmar i bergrummet sitter det fint med fika i Markan. Vi är alla överens om att Aeroseum är ett intressant och spännande utflyktsmål för både unga och gamla. Vi måste genast tipsa våra barn och barnbarn.
text: Ulf Caresten foto: Göran Jemtsjö