Dela nyhet
Brev från styrelsen
27 nov 2023 0 kommentarer
Till medlemmarna i Mora Ridklubb,
Att vi 350 medlemmar inte alltid tycker lika i alla frågor är självklart, och på förekommen anledning vill vi från styrelsen tydliggöra för er om hur vår arbetsgång är inom Mora Ridklubb.
Vår verksamhetsidé är att vi erbjuder utbildning för ryttare och hästintresserade på alla nivåer. Vi hanterar hästen med kunskap och gott omdöme och verksamheten genomsyras av glädje och gemenskap.
Vår kärnverksamhet är ridskolans lektioner som bedrivs varje vecka på Lomsmyren, en anläggning som ägs av Mora Kommun och som vi hyr för vår verksamhet. Utöver lektionerna, som utgör drygt 71 % av klubbens omsättning, har vi ett antal kompletterande aktiviteter och verksamhetsgrenar. Vi hyr till exempel ut ett antal boxar för privatuppstallning vilket står för ca 11 % av omsättningen. Vi har också en aktiv ungdomssektion, med egen sektionsstyrelse, och vi har i dagsläget två kommittéer med inriktningen café och tävling, vilka tillsammans utgör nästan 15 % av omsättningen. Kvar, utöver det som beskrivits, blir ca 3 % i övriga intäkter. Dessa mindre verksamhetsgrenar är bra komplement till vår kärnverksamhet för att skapa både trivsel, samhörighet och utveckling av ridklubben. Vår personal på klubben är anställda för att driva vår kärnverksamhet med ridlektioner samt lovaktiviteter mellan lektionsterminerna samt att ta hand om klubbens hästar, våra kommittéer, ungdomssektionen och styrelsearbetet drivs helt av ideella insatser från våra medlemmar.
Som förening har vi antagna stadgar, vilka även är godkända av Sveriges Ridsportförbund. Stadgarna utgör föreningens ramverk och talar om för oss hur vi ska jobba för vår förening. Utifrån dessa finns ett antal sätt för medlemmar att påverka föreningen. Detta kan göras genom att skicka in motioner till årsmöten eller att be styrelsen ta upp frågor vid styrelsemöten, vilka sker en gång i månaden. Dessa förfrågningar skickas antingen till ridklubbens mejl (info@moraridklubb.se) eller till styrelsens mejl (styrelsen.moraridklubb@outlook.com).
Under styrelsemötena har vi ett antal punkter på dagordningen som vi går igenom, diskuterar och/eller fattar gemensamma beslut om. Styrelsen utgörs av 8 ledamöter/suppleanter och en ordförande. Ridklubben har en tydlig skriftlig ansvarsfördelning vad gäller verksamhetschefen, personalen, styrelsens, US, kommittéernas och medlemmarnas uppgifter inom föreningen, och ansvarsfördelningen utgår ifrån föreningens stadgar.
För att vi ska kunna bedriva en så pass stor verksamhet som den vi har på Lomsmyren krävs det att vi har ett antal olika regler/policys för att få anläggningen och verksamheten att fungera på ett säkert sätt för alla. Nyttjar man vår anläggning så följer man dessa regler kring uppförande – och även våra anvisningar kring betalning. Många små intäkter är viktiga för vår förening, och det bygger mycket på eget ansvar och tillit till våra medlemmar. Det krävs att vi har en sund och god ekonomi i föreningen för att vi ska kunna fortsätta vår verksamhet långsiktigt. Tillsammans är vi starka och kommer kunna fortsätta driva Mora Ridklubb framåt!
Vi vill passa på att önska alla våra medlemmar en fin avslutning på terminen, kom gärna och njut utav Ungdomssektionens julshow 10 dec kl 15.00, om vi inte ses på ridklubben så önskar vi er alla en riktigt God Jul.
Tack för förtroendet /Mora Ridklubbs styrelse
Kommentarer