Dela nyhet
Information från föräldramötet 3/5
12 maj 2023 0 kommentarer
Hej!
Nedan kommer en summering av det som informerades om på föräldramötet 3/5.
Ansvarsområden ledare
- Huvudtränare: Johan och Andreas E – ansvarar för att det finns att träningsupplägg finns på varje träning. Andreas E kallar spelare och ledare till matcher.
- Assisterande tränare: Magnus, Sofia, Anton, Andreas D, Mattias, Dennis, Daniel – både träningar och matcher
- Lagledare: Sofia, t.ex. kontaktperson mot andra lag, administrera FOGIS, mm.
- Materialansvarig: Andreas E
- Ekonomi/Försäljning: Malin B
- Kommunikationsansvarig: Dennis
- Svenska lagssidan: Dennis och Anton
- Administration och uppstyrning planering: kioskplanering, cuper etc. – Andreas D
Träningar
Träningarna sker denna säsong måndag och onsdag kl 17.15-18.45. Ledare och bollar finns på plats från kl 17 om spelare vill komma tidigare.
Att tänka på:
- Tänk på att spelarna har bra kläder på sig om det är risk för kyla eller regn. Träningsoverall, långärmad tröja, handskar, mössa, regnkläder vid behov. Ta även med vattenflaska.
- Kom i tid
- Se till att barnen har ätit ordentligt mellis eller tar en frukt innan träningen så att de orkar
- Svara på kallelser i så god tid som möjligt så att vi ledare kan planera bra träningar
Matcher
- Matchkallelser till helgen kommer att skickas ut efter träningen på onsdag kväll. Svar önskas senast torsdag, annars kallas andra spelare in. Vet spelare/förälder redan innan helgen att de har förhinder bör ledare (i första hand Andreas E) meddelas.
- Andreas E kommer vara kontaktperson, så han ska kontaktas i första hand vid frågor om matcher.
- Vid bortamatcher kommer vi samåka från Hellgrenshagen och uppmanar till gemensam dusch efter match (dock frivilligt). Vi vill att spelarna kommer ombytta till samlingen för att inte behöva samlas för tidigt och lägga för mycket arbete för oss ledare med att få på strumpor, benskydd och knyta skor.
- Skriv i matchanmälan om ni avser köra och kan ta kan ta medpassagerare samt om ni behöver skjuts. Vill man åka direkt till matchen vill vi att även det anges i matchanmälan så att vi inte behöver vänta på er i onödan.
- 2 matchvärdar (föräldrar) kommer att behövas vid varje hemmamatch. Antingen kallas/informeras ni via kallelse i Svenskalag eller blir tillfrågade vid samlingen. Längst ned står vad matchvärdarna ansvarar för.
- Vi har denna säsong tre anmälda lag i seriespel 7 mot 7, 1 lag i ”nivå medel” och 2 lag i ”nivå lätt”
- Ca 10-11 spelare kallas till varje match, vilket innebär ca en match per helg för alla spelare
- Samtliga spelare kommer att spela i lagen på ”nivå lätt”.
- Spelare som vi ledare bedömer har träningsnärvaro, bra inställning på träning och match (både att lyssna och följa instruktioner, men också att ”kämpa”) samt orkar och klarar av ett högre tempo och tuffare spel kommer kallas till matcher i medelserien. Alla spelare som vill kommer att få testa på att spela i medelserien under säsongen.
- På matcherna spelar vi i våra vita matchtröjor och de kommer delas ut till alla spelare (när vi har ett komplett ställ) och sedan samlas in efter säsongen. Shorts och fotbollsstrumpor (svarta) står föreningen inte för.
Att tänka på:
- Svara på matchkallelsen direkt du får den, men senast torsdag. Ange om ni kör, behöver skjuts eller åker direkt.
- Kom ombytt i tid till samling.
- Medtag egen matchtröja eller meddela om ni saknar.
- Spela gärna i svarta strumpor och svarta shorts (OBS! detta är ej ett krav)
- Medtag vattenflaska
- Medtag handduk och ombyte vid bortamatcher.
Cuper
Vi kommer i år att delta med två lag i Finspångscupen, minst ett lag i Fotbollsfesten (Norrköping) och MAIK-cupen (Malmslätt). Intresseanmälan till dessa syftar till att utreda hur många lag vi ska anmäla. För att täcka anmälningsavgift och i vissa fall deltagaravgift behöver vi ta ut en avgift per spelare. Eventuellt överskott av insamlade pengar hamnar i en gemensam lagkassa som kan användas för liknande aktiviteter i framtiden.
Att tänka på:
- Svara på intresseanmälan i tid.
- Om en anmälningsavgift erfordras, se till att betala den så fort som möjligt enligt instruktion
Försäljningsinsatser, kiosktjänst mm.
Under året kommer ett antal insatser krävas av vårt lag för att föreningens ekonomi ska gå ihop sig. Vi behöver hjälpas åt för att lösa dem tillsammans på bästa möjliga sätt. Mer info om respektive försäljningsinsats skickas ut vid respektive tillfälle. Följande tror/vet vi kommer under året:
- Fixardag (klart för året)
- Bemanning kiosk (ett antal tillfällen under året)
- Pantinsamling under våren (så spara pant till dess)
- Bemanning MAIK-cupen
- Troligtvis en försäljning, t.ex. julkalender
Att tänka på:
- Svara på kallelser/utskick så snart som möjligt och ställ upp när ni har möjlighet. Hjälp era varandra att byta tider så att de som inte kan ta sin tilldelade tid får hjälp.
Svenskalag.se
Appen och hemsidan för svenskalag är den primära kanalen för lagets kommunikation. Det är också via denna sida som vi håller ordning på lagets medlemmar och kontaktuppgifter. Det är viktigt att ni ser till att era egna uppgifter är korrekta på den sidan. Det får gärna finnas telefonnummer till barnets båda vårdnadshavare så att vi kan nå er om något skulle hända i samband med match eller träning.
Att tänka på:
- Kontrollera/komplettera era kontaktuppgifter
Läger/extraträningar
Ett antal läger/extraträningar/aktiviteter kommer att anordnas under året, för våra spelare är följande aktuella:
- Lira Blågult MAIK v 25 (typ fotbollskola), födda 2013-2016, men åldersindelat - flera spelare är redan anmälda till detta, vilket är kul!
- Sportis Camp v 33
- ”Bollis”
- För åldrar 10-15 år, två block, första kl 15.15-16.15
- Start i maj och håller på under sommarlovet
- Ingår mellis
- Unga ledare
- Extraträning efter skolan
- 6 tillfällen, med start i maj
- Fredagar 15.15-16.15 (2012-2013)
- Fokus är individuell träning
- Kostnad 450 kr/deltagare
Matchvärd
Alla lag MAIK ska ha 2 s. matchvärdar till sina hemmamatcher med huvuduppgift att välkomna domare och motståndarlag till matchen. Matchvärden ska tillsammans med ledarna även bidra till att matchen spelas i en trygg och glädjefylld miljö för alla domare och spelare. Matchvärden skall vara på plats samma tid som hemmalaget samlas så att man är på plats när motstånderlag och domare kommer till Hellgrenshagen.
- Var iklädd matchvärdsväst för att vara synlig och identifierbar för alla. Finns i matchgarderoben, bollförrådet.
- Hälsa domarna och gästande lag välkomna. Domare skall vara på plats vid bollförrådet minst 30 minuter innan match.
- Visa dem omklädningsrum och lämna övrig information om matchen.
- Lägger ut 3 matchbollar, 1 bakom varje mål och ge 1 till domaren, se till att alla 3 bollar finns tillgängliga inför varje ny period.
- Inför alla matcher läser en representant för hemmalaget (ex. en ledare för MAIK) upp punkterna på Respekt i Fotboll.
VI RESPEKTERAR MOTSÅNDARE
VI RSPEKTERAR DOMAREN
VI RESPEKTERAR SPELET
Efter det genomför båda lagen ”high five”/handhälsning tillsammans med domaren.
- Under match bör lagen vara placerade på ena långsidan och publiken på den andra.
- Medverka till att matchen genomförs i god anda. Spelare, funktionärer och åskådare bör uppträda juste gentemot motståndare och domare.
- Försök få publik, föräldrar och ledare att förstå att vi måste vara rädda om våra ungdomsdomare – tillåt dem göra några misstag.
- Påminn ledarna att prata även med domare i periodpauserna om du inte vill göra detta själv.
- Om något skulle inträffa under matchen försök på ett lugnt och diplomatiskt sätt få publiken att uppträda juste.
- Rapportera ev. händelser till ledare som i sin tur rapporterar detta till föreningens styrelse för ev. åtgärd.
- Efter match tackar lagen varandra och domaren för god match. Lagens tackramsor bör vara ett tack till motståndaren och domaren och inte en hyllning till det egna laget
- Efter matchen erbjuder man ledarna sin hjälp med att plocka in matchbollarna, hörnflaggor mm.
- Kolla av båda lagens omklädningsrum och dess status efter matchen om de används.
Kommentarer