Poolspel eller "sammandrag" innebär att flera föreningars lag i en viss årskull samlas hos en arrangerande förening och spelar matcher mot varandra -- antingen två eller fyra matcher samtidigt beroende på ålder.
Här är en enkel checklista med "bra att tänka på" (inget måste men lite tips):
- Laguppställning – vilka ska vara med.
- Matchtröjor och damasker
- Målvaktsutrustning
- Förbandslåda
- Verktygslåda med skruvar och muttrar till hjälmarna.
- Samling ca 1 timme före match. Viktigt att det inte blir stressigt och rörigt innan man går på
isen. - Skapa vid behov ett körschema så att alla barn och ledare har koll på hur dagen skall genomföras.
Exempel på roller som är bra att ha vid ett poolspel:
- (Vid U9 och U10) Domare (eller egentligen matchledare). De första två åren är det arrangören själv som tillsätter matchledare, oftast är det ledare eller föräldrar. Från U11 och uppåt tillsätts domare via föreningens domaransvarige (DAIF), men ni behöver ändå kolla att systemet verkligen har fungerat och att det finns en tillsatt domare i Cleverservice/TSM. Reglerna i anpassade spelformer är väldigt enkla, men läs på inför match så att alla matchledare vet vad som gäller.
- Sekretariat. Någon måste sköta matchklockan, den startas när matchledarna släpper pucken.
U12 kör med flygande byten, men i yngre åldrar stoppar automatiskt efter 90 eller 60
sekunder beroende på ålder. Inför match hälsar man gästerna välkomna i via mikrofon/högtalare i arenan och när man byter motståndare efter matchen är det bra att man säger vem som ska spela
var. I pauserna spelar man musik. - Kiosk. Det är trevligt att kunna erbjuda ett enklare kioskutbud för våra gäster.
Förutom ovanstående så är det bra att tänka på följande:
- Omklädningsrum. Kolla så att det finns omklädningsrum (antingen i arenan eller på Siljansvallen) och informera egna laget/-n samt gästerna i god tid.
- Målburar. I U9 och F10 ska det vara fyra matcher samtidigt, vilket betyder att det måste
finnas hela åtta målburar på plats. Kolla detta inför poolspelet. - Klockan. Glöm inte att testköra klockan, så att det inte ligger kvar felaktiga inställningar från
förra gången den användes. Instruktion för hur klockan fungerar skall ligga i sekretariatet. - Sargbygge. Inför match hjälps alla föräldrar som inte har andra uppgifter åt med att lägga ut
sargen. Viktigt att sargen läggs där den ska vara enligt reglementet. Se länkar nedan. - Bänkar – spelarna sitter på bänkar som ordnas i samband med sargbygget.
- Isskrapa. Kontakta vaktmästaren och ordna fram minst två stora isskrapor, som man efter
behov plogar bort snön med i pauserna mellan matcherna. Den som är isskrapare bör ha
skridskor (valfritt) med sig, så går det fortare att ploga. - OVR-rapportering och godkännande av match. Efter matcherna ska matcherna markeras
som färdigspelade i OVR.
Kolla alltid med era ledare i laget, eller ungdomsansvarig om något är oklart.