Dela nyhet
Rutin 50/50-lotteri
2 okt, 22:24 0 kommentarer
Rutin vid försäljning utav 50/50 lotter
6 personer från vårt lag bemannar 50/50-lotteriet. Det är även 6 stycken från ett annat lag och volontärer som säljer 50/50-lotter varje match.
Viktigt! Säljare av lotter måste vara 18 år samt att lotter får endast säljas till personer över 18 år enligt lotterilagen.
Samling och försäljning
Samling 2h och 15 min före matchstart. Ingång sker via Funktionärsingången som är på baksidan av Tegera Arena. I entrén ska man pricka av sig på en lista hos entrévärdarna. Därefter hämtar man en röd 50/50-tröja i funktionärsrummet som är innanför entrén, där finns också möjlighet att lämna ytterkläder (kom ihåg att det råder väskförbud). Samling för samtliga säljare sker utanför funktionärsrummet där man möter upp ansvarig från föreningen. Här får man halsband med swishskylt på samt en magväska för förvaring av kontanter, lotter och tomma lottblock (om man säljer slut på ett block).
Betalning av lotter
Betalning av lotter sker med swish, och i undantagsfall även kontant men då ska det vara jämna pengar.
Placering i arenan
Lottstationer/pulpeter/disk: Det finns några "fasta" lottstationer i arenan till exempel i foajén.
Försäljning vid loger: Vi får sälja lotter i logerna men det är oerhört viktigt att vi först knackar på och frågar om det är okej att vi kommer in och säljer.
"Springare": Utöver de fasta stationerna behöver det finnas "springare" som cirkulerar runt i arenan och säljer.
Försäljning
Man säljer lotter 2 h före matchstart och i första periodpaus. När första matchperioden startar så samlas alla säljare skyndsamt vid 50/50-disken i foajén (närmast Souvenirshopen). Där hjälps ni åt att ”riva lotter” och eventuellt sortera pengar. I första paus, mellan första och andra perioden, säljer man också lotter. När andra matchperioden startar träffas alla säljare igen vid 50/50-disken i foajén. Ni hjälps åt att riva lotter, sortera pengar samt lämnar över pengarna till ansvarig. Ni hjälps även åt att räka hur många lotter det är kvar i de öppnade (men ej slutsålda) blocken och skriver på baksidan av respektive block det antal som är kvar samt dagens datum vid försäljningen. Ni lämnar in halsbandet med swishkortet och magväskan.
När alla lotter är ”rivna”, kvarvarande lotter hopräknade och allt är överlämnat till ansvarig är man klar för kvällen.
OBS! Det är väldigt viktigt att spara lottblocken även om man sålt slut på samtliga lotter i blocket. Detta för att vi ska kunna stämma av antal sålda block och lotter.
Eftersom jag behöver skicka över en lista till föreningen med namn på de som säljer vid varje tillfälle (detta för att ni ska kunna "pricka av" er i funktionärsentrén) så kommer jag att skicka kallelser till berörda personer. I kallelsen vill jag att ni klickar i om ni ska sälja eller inte. Om ni har ordnat så att en annan myndig person ska sälja i ert ställe så klickar ni ändå i att ni kommer men skriver den personens namn.
Har ni frågor eller funderingar så hör av er till mig på 070-358 53 14.
Mvh Malin
Kommentarer