Grön serie 2017/2018
Allmänt
Ett lag blir ”ansvarigt” på varje ställe. Det innebär bygga och riva sarg, grovstäda, samt ta in
och lämna matchtrupper och matchprotokoll till kansliet (detta kan göras vid tillfälle, kan
skickas via brev eller mailas in). Man kan också sälja fika om man har den möjligheten. Det
lag som står som arrangör sitter i sekretariatet på alla matcher på ”sitt” sammandrag.
Dessa serier spelas som sammandrag, ett sammandrag i månaden under oktober, november,
december, januari och februari (sammandraget i mars ingår i Knattespelen, dit är det separat
anmälan och inbjudan går ut kring 1 februari). Varje lag spelar tre matcher (kan bli fyra
någon gång) per sammandrag.
Förutsättningar för att få delta i sammandragen
1) Matchvärdar
Det ska finnas (minst) en matchvärd på varje hemmamatch /sammandrag på Röd, Blå och
Grön nivå.
Förbundet har en informationsträff om matchvärdar innan säsong, och står också för det
antal matchvästar som föreningen behöver.
2) Ledarlicens
Samtliga ledare som står i båset måste ha en giltig ledarlicens.
En giltig ledarlicens på Grön nivå är en grundutbildning (GU Barn/Ungdom) samt en steg 1
Grön.
Vi kommer att göra kontroller i ibis, en efter första seriematchen, en i november och en i
januari, samt stickkontroller under säsong på plats.
Om ledare vid första kontrollen inte har giltig licens, ges en varning och ledare uppmanas att
anmäla OCH gå i tiden närmast liggande kurs.
Vid nästa tillfälle ges 500 kronor i böter och ledare får ej stå i båset förrän denne har en giltig
ledarlicens.
Vi poängterar igen att det är viktigt att SAMTLIGA ledare som är med i båset under
matcherna måste skrivas in i på excelfilerna som används vid varje sammandrag.
Tävlingsregler
De första fyra punkterna är mycket viktiga att efterfölja.
1) Licenser
Alla licenser är individuella. Spelare ska alltid vara licensierad innan första bindande match.
Spelare utan betald licens är oförsäkrad från och med 1 november.
Det är föreningens Föreningsadministratör (FA) som kan licensiera spelare. Meddela denne
vilka som ska licensieras.
2) Spelartrupp i iBIS
Alla spelare ska läggas in i spelartruppen i iBIS. Det ska ni göra som står som ansvarig för
laget (Har ni inte login och lösen ta kontakt med er FA).
3) Dispens för flickor i pojklag och vice versaFlickor får spela i pojklag och vice versa utan att behöva söka dispens om man är född 2012
eller senare.
4) Skyddsglasögon
För alla spelare födda 2008 och senare gäller att utan skyddsglasögon blir det inget spel
under match.
5) Åldersdispenser
Det finns inte längre några åldersdispenser. Man anmäler sig i den serie man anser att laget
hör hemma i och använder sedan spelare efter sunt förnuft och enligt Svenska
Innebandyförbundets nya utvecklingsmodell, SIU.
Det ställer alltså stora krav på förening, lag och ledare att detta sköts.
6) Speciella undantag från regelverket
I dessa serier gäller två undantag. 1) Spelare får spela både som målvakt och utespelare i
samma match och 2) Om spelare inte står med på sammandragstruppen så renderar detta
inte i någon utvisning, spelaren skrivs bara in i truppen och får spela vidare.
7) Spelform
Spelformen i alla Gröna serier är 3 mot 3 med målvakt. Spelformen följer Svenska
Innebandyförbundets handbok för nationella spelformer.
8) Matchtid
Matchtiden är 2x14 minuter med tre minuters paus. Speltiden är rullande (tiden stoppas
endast vid pipbytena, skada, och när domaren av någon anledning stoppar spelet) och det är
inte tillåtet att ta ut målvakten eller att ta Time Out.
9) Pipbyten
Matcherna spelas med pipbyten. Pipbytena är två minuter långa. Sekretariatet blåser av vid
pipbyten. Efter avblåsning för pipbyte sätts spelet igång på målpunkten, och försvarande lag
där bollen var vid avblåsningen sätter igång spelet.
10) Planstorlek
Matcherna spelas på planer med måtten 20x12m med små målburar (120x90 cm).
11) Laguppställning och ”matchprotokoll”
Ni får en excelfil mailad till er för spelartruppen där ni fyller i alla spelarna som ska spela
under aktuellt sammandrag och det får ligga kvar i sekretariatet hela tiden.
Inga matchprotokoll kommer att användas. Däremot får ni excelfil mailad till er där ni ska
fylla i datum, hall, serie samt de sex till åtta matcher som spelas (hemma- och bortalag) samt
resultatet i dessa.
Som arrangör för sammandraget har man ansvar för de två ovanstående och skickar in till kansliet
efter avslutat sammandrag. Antingen via post, eller så scannar man in dokumenten och mejlar in
dom.
Information och regler Gröna serier (födda 2015-2017)
Resultat och rapportering
Vi eftersträvar att ha så lite tävlings- och resultatets som möjligt på denna nivå.
1) Tabell och resultat
Serierna spelas utan tabell och resultat på tavlan.
2) Rapportering
Under matcherna skrivs resultatet endast in på dokumentet med alla matcher samlade på, och skall
INTE rapporteras på nätet. Däremot är det en viktig och bra hjälp för distriktet när vi tittar på
serieanmälan för säsongen 25/26.
Domare
Förbundet tillsätter domare.
Avgifter och betalning
Förbundet lägger ut pengar för domare under säsongen. En samlad uträknad summa för
domarkostnader kommer att tas ut på en separat faktura (utöver serieavgiften) som skickas efter
sista sammandraget i mars och ska betalas senast sista april.
Detta faktureras föreningen från förbundet. Ni behöver alltså inte hantera några pengar under
säsongen.