Allmän information Kiosk
Har ni frågor som inte besvaras av nedan text eller dokumenten kontakta Peter Andersson 0706713263.
Viktiga dokument för hantering av kiosk
Har ni frågor som inte besvaras av nedan text eller dokumenten kontakta Peter Andersson 0706713263.
Viktiga dokument för hantering av kiosk
Kontakta någon av dessa (i första hand Peter Andersson) i god tid innan ni har kioskveckan och stäm av en tid med dem för utlämning av taggen. Taggen hämtas av laget som har kioskveckan och lämnas över inom laget för att återlämnas på söndagen av samma lag.
Laget som har kioskveckan har ansvar för taggen till dess att den är återlämnad.
Ansvarig kiosk:
Peter Andersson, Jupitervägen 72, Tel: 070–6713263
Laguppdrag Kiosk F11:
Kontaktperson F11 Namn saknas
Laguppdrag Kiosk P11:
Kontaktperson P11 Namn saknas
Ledare i hemmalag respektive bortalag ska vid match serveras kaffe om så önskas från kiosken utan kostnad.
Veckovis påfyllning av kioskens varor
Lagen ansvariga för laguppdrag kiosk, P11/F11, ansvarar för att inventera och fylla på kioskvaror under veckan. Det är väldigt viktigt att lagret i HAIF-kiosken alltid är välfyllt då det kan vara stor åtgång vid framförallt seniormatcher och poolspel. ICA ser helst att vi fyller på vårt lager i kiosken ordentligt ett fåtal ggr snarare än att vi behöver hämta varor ofta.
Sortiment kiosk Hagavallen 2023 ska uppdateras
Akut påfyllning vid tillfällig brist i kiosk
Det är laget som har kioskuppdrag (F11 och P11) som i samråd med Peter ser till att det inför varje helg finns tillräckligt med varor i kiosk och lager. Skulle det finnas akut behov kan kioskpersonal hämta ut varor till kiosken på ICA Supermarket Hovshaga. Då frågar man personalen på Ica om Hovshagas gallervagn på lagret och tar varor därifrån. Skulle den eventuella varan vara slut på vagnen, så får man ta ute i butiken. Man behöver inte betala för dessa inköp utan skriver under ett kvitto i butiken på uttagna varor. Säg att ni är från HAIF. Detta kvitto skall lämnas till Peter i samband med återlämning av tagg. Det är bara de varor som är uppskrivna på pappret som hänger på gallervagnen som får säljas i kiosken, inga andra varor.
Toast
Vi kommer att servera toast i kiosken i år. Toastjärnet ska göras rent efter varje avslutat pass. Toasten ska innehålla 2 brödskivor, smör, ost, skinka, ost.
Grill
Vi säljer även grillad korv. All info ang grillkorven står ovanför rullgrillen i kiosken. Tänk bara på att det första ni gör är att sätta igång rullgrillen. Den tar ca 15 min att bli varm och ca 20 min att grilla korven. Är det flera matcher direkt efter varandra behöver ni inte slänga korven som legat på rullgrillen. Den är gjord för att klara minst 2 timmar på grillen.
Vi säljer även padelbollar 89kr/rör (3 st bollar/rör) samt padelgrepplindor 89kr/st samt innebandybollar 15kr/st.
Tidig bemanning av kiosk och entrévakt för inträde
När Herr A och Dam A har matcher i div 3 så ska kiosken vara bemannad en timme innan matchstart.
30 min innan matchstart till 30 min efter matchstart ska kioskansvarigt lag placera en vuxen entrévakt vid genomgången i grinden och säkerställa att inträde swishas av besökare. Bra om entrévakten har matchvärdsväst då personen är en del av matcharrangemanget.
Inträde 2024 Herr A
Aktiva/Ledare/Styrelse och barn/ungdomar under 15 år: 0 kr
Ungdomar 15 år - 17 år: 40 kr
Vuxna 18 år och äldre: 80 kr
Inträde 2024 Dam A
Aktiva/Ledare/Styrelse och barn/ungdomar under 15 år: 0 kr
Ungdomar 15 år - 17 år: 30 kr
Vuxna 18 år och äldre: 50 kr
Priserna gäller oavsett om man är medlem eller ej
Skyltar (förvaras inne i kiosken) med swishnummer/QR-tagg ska då placeras/hängas på staket vid ingången för att underlätta swish av inträde.
Säsongskort Herr A och Dam A
Säsongskortsinnehavare har rätt till gratis kaffe på Herr A- och Dam A-matcher mot uppvisande av säsongskort. Det finns ett 30-tal säsongskortsinnehavare 2024.
Säsongskorten är vanligtvis personliga (namngivna) men vissa säsongskort kan vara skrivna på företag men får då givetvis bara användas av en person per match.
Bollkallar till matcher för Herr A och Dam A
I paus ska alla bollkallar få välja varsin vara i kiosken som är likvärdig med tex kexchoklad.
Alla eventuella inköpskvitton från ICA Supermarket Hovshaga, läggs i Sibyllapärmens plastficka som står i kiosken under fliken INKÖPSKVITTO
Kiosken är kontantfri och tar bara emot swish. Det finns QR koder och swishnummer i och på kiosken. Skulle det vara någon som inte har swish, så kan vi ta emot kontanter, men det gör vi bara i nödfall.
Träningstider
Nytt för from 2024 är att kiosken ska bemannas även under träningstid. Följande tider gäller för träning:
Ibland är det även matcher på vardagar parallellt med ovan kiosktider för träning så det behöver man tänka på när man tillsätter kioskpersonal för veckan som man är ansvarig.
Matcher
Då matcher av olika anledningar kan flyttas under säsongen är det tyvärr svårt att göra ett kioskschema som gäller. Det är därför varje lags skyldighet att kontrollera vilka matcher som spelas den vecka som man ansvarar för kiosken. Aktuellt spelschema finns på HAIF:s fotbollssektions hemsida ”Matcher Hagavallen”:
https://www.svenskalag.se/haif-fotboll/sida/15375/matcher-hagavallen
Det är bara seriematcher där HAIF (from 10 år) spelar som hemmalag som skall bemannas.
Poolspel
Poolspel (7 år – 9 år) hanteras av respektive lag och då används HAIF-kiosken med dess varor. Mer information om detta i anna stycke på sidan.
Matcher som spelas parallellt med poolspel behöver inte ha bemannad kiosk då poolspellagets kiosk är öppen då.
Ansvariga lag för poolspel SKA använda HAIF-kiosken under poolspelet.
Varors som säljs på poolspel ska tas från kioskens lager, varor ska alltså inte hämtas av poolspelslag på ICA.
Egna varor som inhandlats får INTE säljas på poolspel.
Säkerställ med ansvarigt lag för kioskuppdrag att lagret är välfyllt inför poolspel och att allt man vill sälja finns i lager.
Grill
Vill man grilla så finns en gasolgrill med två tuber i rummet med dörr till vänster om kioskluckan (om man står framför kiosk). För tillträde till detta rum krävs huvudnyckel. Hör av er till Jesper Falk (0706357375) för åtkomst i god tid inför användning. Om en tub tar slut så ser man till att tuben fylls på och lämnar kvittot till kansliet. Det ska alltid finnas en fylld tub utöver den som används.
Grillning får absolut inte ske under Klubbhusets takutstick och inte heller i dess närhet. Det finns en brandkabel där takutsticket möter väggen som reagerar på rök. Går brandlarmet och utryckning sker till Hagavallen så kostar detta 7 000 kr.
Kassa
Det är väldigt viktigt att man redogör för samtliga varor som säljs på ett poolspel i följande excelfil:
Redovisning av försäljning vid poolspel
Summan av samtliga varors inköpspris ska vid avslutat poolspel swishas till nummer för HAIF Kiosk och ifylld excellista ska skrivas ut och lämnas till kioskansvarig Peter Andersson efter avslutat poolspel
Intäkten för ansvarigt lag blir alltså mellanskillnaden mellan den totala försäljningssumman och den totala inköpssumman för samtliga sålda varor. Den totala inköpssumman swishar man till HAIF, resterande pengar hamnar i lagets lagkassa.
Övrig information
Toalettpapper, pappershanddukar och städartiklar finns (förhoppningsvis) i tvättrummet som ligger till vänster när man går in i korridoren till domarnas omklädningsrum.Se till att detta finns på toaletter som används och att det är hyfsat städat innan och efter poolspel.
När poolspelet är slut så får man gärna gå en runda och samla upp skräp på och runt planerna. Det är mycket folk på poolspelen och det brukar efterlämnas muggar och godispapper på anläggningen.
Se ALLTID till att det är rent och städat efter er när ni varit i kiosken.
De som är sist på söndagen ser till att skriva ner det som saknas eller håller på att ta slut och sätter in pappret i plastfickan i Sibyllapärmen under fliken BESTÄLLAS TILL NÄSTA VECKA, och att städa iordning lite extra fint efter en veckas försäljning.
Gör vi detta noga kommer klubbhuset stå sig väldigt fint i många år. Så detta ber jag er att göra noga.
TACK!