Dela nyhet
Så har GBK fungerat 2023
15 mar, 12:00 0 kommentarer
På avslutningsfesten i höstas fick jag frågan vad vi i styrelsen gör för något. Skämtsamt svarade jag att vi träffas och fikar en gång i månaden, vilket visserligen inte är någon osanning men uppdraget som styrelseledamot innebär förstås betydligt mer än. När vi dessutom är en knapp vecka ifrån årsstämman kanske det faktiskt är på tiden att berätta lite mer vad som faktiskt gjorts i föreningen under det senaste året och öka transparensen av vad ett styrelseuppdrag i GBK innebär. Dessutom skadar det inte att uppmärksamma många av dem som lägger ner mycket av sin fritid på att Gripenbergs BK ska vara en så bra förening som bara möjligt. För, som alla förhoppningsvis förstår, är vi som en mindre idrottsförening helt beroende av ideellt arbete.
Högst upp i organisationen har vi sedan fjolårets årsmöte en styrelse bestående av nio ledamöter (innan dess utgjordes den av åtta). Styrelsen utgörs av Leif Andersson, Oscar Nyström, Jerry Johansson, Albin Göransson, Frida Wass-Ribbefors, Olivia Nilsson, Andreas Lindqvist, Markus Ekvall och mig själv (Jonathan Nordstrand). En väl fungerande konstellation, om jag får säga det själv, som består av naturliga representanter för alla föreningens sportsliga delar. Styrelsemedlemmarna har också kunskap inom olika områden och kompletterar därmed varandra väl. I och med det vill jag tro att vi har goda möjligheter att lösa eventuella problem på ett bra, snabbt och effektivt sätt.
Under det gångna året har den absolut största frågan handlat om hur vi ska få B-planen (gamla grusplanen) att bli så bra som möjligt och hur dessa åtgärder ska kunna finansieras. Det finns en beslutad plan som vi tror starkt på. För mer detaljer rekommenderar jag att närvara på årsmötet.
Övriga förbättringar av anläggningen och upplevelsen kring matcher har diskuterats och som ett första steg anskaffades en digital matchklocka/resultattavla till a-planen inför säsongen. I år tänker vi ta nästa steg för att öka matchupplevelsen ytterligare.
Nerfarten till parkeringen vid klubbstugan har under året fått belysning efter önskemål från damklubben.
Under året har vi även bytt leverantör av varorna till kiosken till ICA Nära Gripenberg. Ett sätt att gynna den lokala butiken och ge tillbaka till en av föreningens generösa sponsorer.
Vi beslutade även under hösten att anordna en julgransplundring efter årsskiftet eftersom vi numera har en fin gran utanför klubbstugan under juletiden. Själva eventet blev en gemytlig tillställning. Om det blir en ny julgransplundring nästa år så tror jag vi kan göra det ännu bättre nu när vi skaffat oss lite erfarenhet.
Gripenbergsrallyts vara eller icke vara har också diskuterats vid ett antal styrelsemöten under året. Under 2023 anordnades som bekant inget evenemang, men i maj 2024 är mopedrallyt tillbaka i en något ny tappning.
I december beslutade styrelsen att föreningen ska delta vid lanseringen av Folkspels nya digitala prenumerationslott – JOYNA. En ny form av lott som vi tror kommer kunna ge bra intäkter till klubben under en längre tid, men som endast kräver en kortare periods ansträngning för att sälja dem.
I övrigt har det mesta som diskuterats och beslutats om mer varit mer återkommande ärenden som exempelvis sponsorer, bidrag, uppesittarlotterna, cruisingvärdar etc.
Styrelseledamöternas arbetssysslor
För att kunna arbeta effektivt finns en uttalad ansvarsfördelning inom styrelsen (utöver de roller som väljs i samband med årsmötena), men i slutändan är det ett pågående samarbete där alla är mer eller mindre delaktiga i samtliga områden. Försökte till en början att skriva ner samtliga ledamöters sysslor och uppgifter i löpande text, men det blev väldigt långt och troligtvis också rätt rörigt. I stället hittar du dem här sammanfattade i punktform.
Leif Andersson (ordförande och firmatecknare):
- ser till att styrelsen följer föreningens stadgar och formalia kring styrelsemötena
- uppgiftsfördelning inom styrelsen
- beslutsuppföljning
- avtalsförhandling
- bidragsansökningar
- arenaskötsel
- sponsring
Oscar Nyström (kassör och firmatecknare):
- huvudansvarig över ekonomin
- löpande bokföring och bokslut
- materialfrågor
- inköp
- fakturering
- medlemsregister
- sponsring
- bidragsansökningar
Oscar är dessutom med som ledare för herrarnas u-lag vid matchsammanhang och det händer fortfarande att han själv snörar på sig skorna ifall det behövs.
Jerry Johansson (sekreterare):
- för protokoll under styrelsemötena
- ansvarar över arkivering av handlingar
- skriver verksamhetsberättelse inför bokslut
- herrutskott
Albin Göransson:
- huvudansvar för lotteri- och marknadsföringsutskottet
- huvudansvar för anläggningsutskottet
- skötsel och nybyggnationer
- herrutskott
- sponsring
Förutom att själv spela i herrlaget har Albin även hand om herrarnas lagkassa.
Frida Wass-Ribbefors:
- huvudansvarig för ungdomsfotbollen och därmed bollplank mellan styrelse och ungdomsledare
- startar upp nya ungdomslag
- löpande hjälp/stöttning till ungdomsledare vid behov
- implementering av SmFFs matchvärdararbete
- materialfrågor
Därutöver är Frida själv med som ledare för P/F13–15. Hon är också med i SmFFs tävlingskommitté och därmed delaktig vid sammansättningarna av förbundets alla serier samt beslutsfattandet i tävlingsärenden så som exempelvis avbrutna matcher, överklaganden osv.
Andreas Lindqvist:
- anläggningsfrågor
- planskötsel
- samordnare av team för löpande arenaskötsel (bevattning etc)
- samordnare av plankritarlaget
- delaktig i arbetet med julgranen på Smévallen
- sponsring
Andreas är också med och hjälper till på ungdomssidan då sambon är ungdomsledare och barnen spelar i föreningen. Vintertid är Andreas också delaktig i arbetet kring isbanan uppe vid skolan.
Markus Ekvall:
- anläggningsfrågor
- arenaskötsel
- medlemsregister
- sponsring
Markus är även ledare för P10–12.
Olivia Nilsson:
- damutskott
- kioskansvarig
- sociala medier
- sponsring
- matchevenemang
Olivia är styrelsens enda aktiva spelare i damlaget och har hand om damernas lagkassa.
Jonathan Nordstrand:
- administration av hemsida
- sociala medier
- årskortsförsäljning
- matchevenemang
- lotterier
- kiosk- och entréschema
- ungdomsdomarna
Utöver att vara spelare i herrlaget sköter jag även nyhetsrapporteringen på hemsidan kring herrlaget. Därtill hjälper jag till med diverse övriga ärenden som exempelvis bokning och planering av vårens träningsläger.
Styrelsearbetet hade inte varit mycket värt om det sedan inte funnits folk i alla hörn av föreningen som ställer upp för GBK. Alla ledare och tränare för ungdoms- och seniorlagen. Alla föräldrar som ställer upp och skjutsar till bortamatcher, står i kiosken på hemmamatcher och säljer lotter. Seniorspelarna som står i kiosken, entrén och städar klubbstugan. Ungdomsdomarna. Alla som hjälper till på arbetsdagarna. Damklubben som stöttar ungdomsfotbollen ekonomiskt och hjälper till när det behövs. Klubbhuskommittén som ansvarar lite extra för att klubbstugan ska vara i gott skick. Linjekritarna och planskötselteamet. Åke Bremer som har hand om robotgräsklipparna. Och sist men inte minst Daniel Göransson och Sigrid Hörberg som gör väldigt mycket för föreningen. Daniel, som utöver sin ledarroll, bidrar med exempelvis matchprogram, rekrytering av ledare och vad som än behöver göras. Sigrid med sin delaktighet i det mesta som rör damlaget, GBKs sociala medier och inköp. Ni är alla guld värda!
Ledare under 2023 har varit Johan Pauli, Daniel Göransson, Andreas Svensson, Oscar Nyström, Mattias Svensson, Martin Jansson, Henric Henning, Ann-Charlott Forsberg, Jenny Andersson, Fredrik Talestig, Markus Ekvall, Frida Wass-Ribbefors, Pavol Gavrecky, Stefan Soleskog, Sara Hjelte, Johan Nilsson, Andreas Johansson, Christoffer Hultman, Albin Carlsson, Mattias Karlsson och Elin Olofsson. Ber om ursäkt om jag råkat missa någon.
Suppleanter är Sigrid Hörberg och Nellie Henning.
Klubbhuskommittén består av Samuel Norin, Simon Pauli och Daniel Göransson.
Teamet som sköter den löpande arenaskötseln består av Andreas Lindqvist, Markus Ekvall, Leif Andersson, Samuel Norin, Henrik Lindqvist, Johan Fransson, Mikael Ekwall och Tomas Gustafsson.
Teamet som sköter linjekritningen består av Andreas Lindqvist, Jessica Svensson och Stefan Lundgren .
Valberedningen består av Samuel Norin och Elenor Göransson.
Vi ses på årsmötet nu på torsdag den 21 mars med start kl 18:00!
Text: Jonathan Nordstrand
Kommentarer