FORSSA BOLLKLUBB
Vi utvecklar starka individer för att skapa långsiktigt vinnande lag på och utanför planen. Som FBK:are är vi och ses vi som förebilder. Vi ska alltid agera enligt våra värderingar:
- Ambition
Med ambition och mod når vi framgång. - Glädje
Genom positiv attityd och underhållning skapar vi glädje. - Fair Play
Vi följer regelboken på̊ och utanför planen. - Klubben är störst
Klubben är större än laget. Laget är större än individen. - Människan före spelaren
Vi skall alltid sätta det sociala i fokus.
Forssa BK är en del av det svenska samhället och den svenska idrottsrörelsen och delar de värderingar som ligger till grund för idrotten i Sverige och för samhället i stort. Det innebär att:
- Forssa BK är en demokratisk och öppen förening där alla som delar föreningens mål och värderingar kan bli medlemmar.
- Forssa BK är och ska alltid vara en förebild och föregångare.
- Forssa BK följer samhällets lagar och regler och idrottsrörelsens mål.
- Forssa BK vill väcka och sprida den glädjen fotbolls- och idrottsutövning innebär.
- Forssa BK värnar om en storslagen inramning runt matcherna med hög stämning och en varm och inbjudande atmosfär för alla.
- Forssa BK bemöter funktionärer, motståndare och gästande publik med vänlighet och respekt.
- Forssa BK hyllar ärlig och rättvis tävlan och möter både nederlag och seger på ett sportsligt sätt.
- Forssa BK är en integrerad del av samhället och en positiv social kraft som arbetar för att skänka stolthet och glädje till människorna i den region och de miljöer vi verkar.
- Forssa BK värnar om ungdomars sociala fostran med fokus på laganda, gemenskap, samarbetsförmåga och respekt för andra.
- Forssa BK tar avstånd från rasism, våld, hot och andra former av verbala, fysiska, nedvärderande och andra angrepp på̊ människor.
- Forssa BK hyllar principen om allas lika värde och tar avstånd från diskriminering.
- Forssa BK värnar om integrationen av människor med olika kulturell bakgrund i samhället.
Utgångspunkten är att alla i Forssa BK:s verksamhet bemöter sina medmänniskor med vänlighet och respekt inklusive att vi behandlar alla människor på detta vis oavsett ålder, kön, bakgrund, nationalitet, religion, hudfärg, sexuell läggning eller lagtillhörighet. Vi hälsar alltid på̊ alla människor vi träffar och värnar om föreningens egna varumärke genom att alltid agera som den förebild vi som klubb är för många människor.
Alla evenemang gäller samma principer som ovan. Vid matcher hälsar vi alltid våra motspelare, domare och funktionärer välkomna och respekterar deras arbete som gör evenemanget möjligt att genomföra. Efter matchen tackar vi alltid motståndare, domare och hemmasupportrar.
Vid representation såsom vid möten, konferenser och liknande gäller också̊ ovanstående principer. Vi respekterar tider, kommer väl förberedda och är alltid pålästa om agendan. Vi deltar alltid aktivt när tillfälle ges, för anteckningar och knyter kontakter.
Vi behandlar alltid media med respekt och vänlighet, varje tillfälle med media är en möjlighet att marknadsföra sig själv och föreningen. Vi är alltid ärliga och kommenterar alltid efter föreningens kommunikationspolicy (punkt 9).
Forssa BK:s verksamhet präglas av uppfattningen att alla har och ska tillförsäkras lika värde oavsett kön, nationalitet, etnisk eller religiös tillhörighet, trosuppfattning eller sexuell läggning. Detta ska återspeglas i vår dagliga verksamhet och vid rekryteringar.
Vår målsättning är att alla ska känna sig trygga i vår miljö. Vi är angelägna om att tillmötesgå önskemål och att göra anpassningar grundade på t.ex. religiösa eller etniska hänsyn. Det är viktigt för oss att aktivt motverka alla former av trakasserier.
Alla medarbetare i Forssa BK ska tillförsäkras lika rättigheter och möjligheter och därmed lika värde. Medarbetarna ska känna att deras insats i arbetet är betydelsefull och att de har ett ansvar för att medverka till goda arbetsförhållanden.
Forssa BK godtar inte sexuella trakasserier, d.v.s. uppträdande grundat på kön eller sexuell natur som kränker en arbetstagares eller annan persons integritet.
Forssa BK godtar inte trakasserier på grund av nationalitet eller etnisk eller annan grupptillhörighet, d.v.s. uppträdande som kränker en arbetstagares eller annan persons värdighet och som har samband med nationalitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning.
Forssa BK godtar inte trakasserier på grund av funktionshinder. Med funktionshinder avses varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga till följd av en skada eller en sjukdom som fanns vid födelsen, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå.
I samtliga fall är det den trakasserade som avgör vilka handlingar eller beteenden som är kränkande.
Det innebär att Forssa BK inte godtar:
- Nedlåtande ord,
- pornografiska bilder,
- ovälkomna sexuella anspelningar, blickar, gester eller tilltalsord,
- tafsande eller annan ovälkommen medveten kroppsberöring,
- könsförnedrande historier och tillmälen,
- ovälkomna förslag på sexuella tjänster eller ett tilltvingat sexuellt förhållande,
- främlingsfientliga eller rasistiska budskap,
- nedsättande tillmälen, kommentarer eller budskap som framförs på annat sätt grundade på eller med anspelning på kön, nationalitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning eller en persons funktionshinder,
- medvetet undanhållande av arbetsrelaterad information,
- medvetet saboterande eller försvårande av arbetets utförande,
- förolämpande utfrysning eller negligering av arbetstagaren eller mobbning,
- andra åtgärder eller beteenden som kränker en arbetstagares eller annan persons värdighet och som har samband med kön, nationalitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning eller en persons funktionshinder.
3.2. Åtgärder vid misstänkta trakasserier
Det åligger varje medarbetare att aktivt verka för att trakasserier inte förekommer på arbetsplatsen. Åliggandet inkluderar ett ansvar för att anmäla misstänkta trakasserier till närmaste chef eller någon annan i ledningen.
Den som upplever sig utsatt för trakasserier i någon form ska alltid ha möjlighet att ta upp det med närmaste chef eller någon annan i ledningen. Chefen ska därefter, antingen själv eller tillsammans med den utsatta, konfrontera den eller de som trakasserar.
Vid minsta tendens till ovan nämnda handlingar ska respektive chef omedelbart när det kommit till dennas kännedom utreda frågan och agera på lämpligt sätt. Det är viktigt att saken får en snabb och konfidentiell behandling.
Om trakasserier förekommit ska åtgärder vidtas i varje enskilt fall, t.ex. – allvarliga samtal av varningskaraktär, – uppföljning, – omplacering av den som trakasserar eller mobbar.
Ytterst ansvarig för frågor som rör trakasserier är klubbchefen.
Forssa BK:s verksamhet ska präglas av alkohol- och drogfrihet. Det är inte tillåtet att komma påverkad till arbetsplatsen eller att på̊ arbetsplatsen bruka alkohol eller droger. Om någon är påverkad av alkohol eller droger är alla anställda skyldiga att omedelbart anmäla det till sin närmaste chef som ansvarar för att nödvändiga åtgärder vidtas.
Företrädare för Forssa BK är förebilder även utanför arbetstid och ska inte använda droger och vara måttfulla med alkohol. Spelare i Forssa BK får endast i speciella undantagsfall och i måttfull mängd använda alkohol under säsongen och även i övrigt vara mycket restriktiva med alkoholkonsumtion.
En del av Forssa BK:s verksamhet kan ha indirekta kopplingar till alkoholutskänkning.
Forssa BK ska aktivt arbeta för att detta sker på̊ ett kontrollerat sätt. Vid representation kan ibland alkohol serveras. I dessa fall ska service och konsumtion ske med måttlighet och med beaktande av innehållet i denna policy.
En god och säker arbetsmiljö är en viktig strategisk fråga för Forssa BK. Målsättningen är att skapa en fysiskt, psykiskt och socialt sund och utvecklande arbetsplats för alla medarbetare, där risker för arbetsskador och arbetsrelaterad ohälsa förebyggs och som förhindrar att olyckor uppkommer.
Organisationen ska löpnade utvärderas ur ett arbetsmiljöperspektiv. Arbetets krav ska anpassas till människans förutsättningar i såväl fysiskt som psykiskt avseende. Åtgärder som förbättrar arbetsmiljön ger positiva effekter för såväl den enskilda som föreningen.
Arbetsmiljöverksamheten är en för föreningen och de anställda gemensam angelägenhet som ska bedrivas i samverkan där alla har ansvaret att medverka. Arbetsmiljöproblem ska i huvudsak lösas på arbetsplatsen genom ett kontinuerligt och nära samarbete mellan föreningen och de anställda. Åtgärder för att förändra arbetsmiljön ska präglas av en helhetssyn på alla de faktorer som påverkar människan i arbetet.
Bevakning och kontinuerlig utveckling av arbetsmiljön ska utgöra en naturlig del i alla verksamheter inom föreningen. Personalen ska inte bara veta vilka risker som kan finnas utan också kunna undvika riskerna.
Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön. Det är arbetsgivaren som är skyldig att vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga risker för ohälsa och olycksfall och i övrigt skapa en god arbetsmiljö.
Styrelsen har det övergripande ansvaret för arbetsmiljön och ska tillse att ansvar och befogenheter förs ut i föreningen på sådant sätt att arbetsmiljöarbetet kan bedrivas verkningsfullt.
Avdelningschefer har inom sina respektive avdelningar ansvar för att ett aktivt arbetsmiljöarbete bedrivs och att förutsättningar ges för att så långt som möjligt lösa arbetsmiljöfrågorna på̊ den nivå där de uppkommer.
Alla anställda har ett arbetsmiljöansvar i form av att följa säkerhetsregler och skyddsföreskrifter och påtala risker eller brister i arbetsmiljön för sin närmaste chef.
För att uppnå̊ en arbetsmiljö som motsvarar målet gäller följande:
- Ingen anställd ska utsättas för kränkande särbehandling som t.ex. mobbning, psykiskt våld, social utstötning eller trakasserier.
- Arbetsanpassnings- och rehabiliteringsfrågor ska ingå som en viktig del i arbetsmiljöarbetet. Målet är att den anställde så snart som möjligt ska kunna komma tillbaka till sin arbetsplats. Vid behov ska extern expertkunskap anlitas.
- Alla anställda ska ges de kunskaper, färdigheter och praktiska möjligheter som krävs för att aktivt medverka i arbetets utformning.
- Den enskilde erhåller, så långt möjligt, utvecklande och stimulerande arbete med tillfälle till omväxling och variation och ges ansvar efter sina förutsättningar.
- Ansvarsfördelning och befogenheter är klart formulerade och kända.
- Konkreta åtgärdsprogram för arbetsmiljöarbetet ska upprättas, genomföras och utvärderas.
Forssa BK:s verksamhet och arrangemang ska utformas på ett sätt som underlättar för funktionshindrade att leva på samma villkor som andra.
Relevanta handikappfrågor ska beaktas i allt policy- och planeringsarbete.
Forssa BK ska säkerställa att funktionshindrade får en bra upplevelse vid besök på̊ våra matcher genom stöd och service till besökarna. Alla medarbetare i Forssa BK ska ha en hög grad av medvetenhet om vikten av att ge god service till alla, oavsett handikapp, och uppvisa en positiv attityd och ett gott bemötande gentemot personer med funktionshinder.
Om person med funktionshinder är anställd i eller på annat sätt representerar Forssa BK ska arbetsuppgifter och den fysiska miljön anpassas för att göra det möjligt för personen med funktionshinder att utan svårighet delta i arbetet.
Med utgångspunkt i Forssa BK:s verksamhet och de affärsmässiga och etiska krav som ställs på̊ verksamheten angående IT-frågor, gäller följande övergripande regler för medarbetarnas IT-användning.
- Användningen får inte strida mot Forssa BK:s värdegrund eller verksamhetsmål.
- Forssa BK äger all information som behandlas inom föreningens IT-system.
- Privat användning av e-post och privat surfning är tillåten men får inte inkräkta på arbetstid och ska ske sparsamt och med gott omdöme. Alltför stor privat användning av Internet tar arbetstid i anspråk och kan kräva onödiga datorresurser, förorsaka merkostnader och störa funktionaliteten i det gemensamma nätverket.
- Vid privat surfande på Internet lämnar medarbetaren elektroniska spår efter sig, bl.a. på besökta webbplatser. Det är särskilt viktigt att medarbetaren tänker på hur användning av Internet och e-post sker eftersom användningen sker i Forssa BK:s namn.
- Lagar och regler om upphovsrätt gäller även material som finns på Internet. Det är inte tillåtet att använda information från Internet på ett sätt som kränker upphovsrättsinnehavarens rättigheter (t.ex. genom felaktig användning av bildmaterial eller nedladdning av musik, film eller piratkopierad programvara).
- Det är inte tillåtet att delta i diskussioner med Forssa BK som avsändare eller att delta i diskussioner, skriva inlägg eller liknande där oklarhet kan uppstå om huruvida man företräder Forssa BK eller inte. Det är inte heller tillåtet att delta i diskussioner för annat än arbetet.
- Det är självklart otillåtet att besöka webbplatser som förknippas med pornografi, rasism, nynazism, terrorism, uppmuntran till våld eller andra webbplatser vars innehåll är olämpligt utifrån Forssa BK:s värdegrund.
- All information i Forssa BK:s informationssystem kan komma att kontrolleras, exempelvis för att spåra eventuella virus- eller hackerangrepp. Även kontroller av vilka webbplatser som besöks kan komma att ske. Medarbetare får ej försvåra sådan kontroll genom t.ex. kryptering.
- Privat e-post och andra privata texter är inte skyddade från behörig insyn i Forssa BK:s IT-system. Föreningen har rättslig skyldighet att kontrollera sina informationssystem, bl.a. genom bestämmelser i dataskyddsförordningen, lagen om elektroniska anslagstavlor och upphovsrättslagen.
- Det är olämpligt att skicka känsliga personliga uppgifter eller annan känslig information med e-post eftersom det kan leda till att obehörig utanför föreningen kommer åt informationen. Med rätt kunskaper är information i e-post lätt åtkomlig och även lätt att ändra eller förvanska.
- Installation och eventuell förändring i datormiljö̈ och datorutrustning får endast utföras av behörig personal. Det är inte tillåtet att spara ner programvara från Internet utan att först ha godkännande från behörig personal. Vid nyinstallation av program ska program bara installeras om de har en direkt koppling till användarens aktuella arbetssituation.
Jämställdhetsarbete ingår som en naturlig och integrerad del i vår verksamhet. Det gäller för alla nivåer och även för lednings- och beslutsorgan. Undantaget är de fall där verksamhetens natur inte tillåter jämställdhet, exempelvis ”pojkfotboll” och ”flickfotboll”.
Kvinnors och mäns förutsättningar, rättigheter och utvecklingsmöjligheter ska vara lika inom hela föreningen. Arbetsförhållanden och utvecklingsmöjligheter ska inte vara beroende av kön eller ursprung.
Utgångspunkten är att blandade arbetsplatser med både kvinnor och män ska eftersträvas. Detta gäller för alla nivåer och även för lednings- och beslutsorgan.
För att uppnå̊ rekryteringsmålen ska vi:
- använda jämställdhetsskrivningar i samband med platsannonsering (t.ex. "vi ser gärna kvinnliga/manliga sökande"),
- prioritera underrepresenterat kön vid lika meriter,
- sträva efter att intervjugrupperna är sammansatta av både kvinnor och män.
För att undvika osakliga löneskillnader mellan män och kvinnor ska vi:
- genomföra årligen återkommande lönekartläggningar,
- värdera arbetsuppgifter könsneutralt,
- vid jämställdhetsutbildningar särskilt fokusera på jämställda löner.
8.3. Föräldraskap och förvärvsarbete
Vi ska underlätta för föräldrar att förena föräldraskap och arbetsliv. Vårt mål är att arbetsförhållandena ska vara sådana att föräldrars arbete kan förenas med deras ansvar som föräldrar avseende exempelvis arbetstider, personalkonferenser, sammanträden, utbildning och resor. Av särskild vikt är att både kvinnor och män ges full möjlighet att vara föräldralediga eller ta ut ledighet för vård av barn.
För att uppnå våra mål ska vi:
- ge medarbetare som är föräldralediga tillgång till information och lika möjlighet till utbildning under frånvarotiden,
- i möjligaste mån anpassa förläggning av möten, konferenser och liknande efter föräldrars behov,
- vid tjänstetillsättningar se föräldraledighet som en merit.
Kommunikation är det viktigaste verktyget för att skapa goda relationer med alla våra intressenter – medlemmar, samarbetspartners, supportrar, andra klubbar, media och samhället i stort. I kontakter med omvärlden ska Forssa BK alltid uppfattas som tydliga, öppna, ärliga och vänliga. Vid varje kontakt finns en möjlighet att skapa en positiv bild av föreningen, att värva en supporter eller samarbetspartner och att vinna någons respekt.
- All kommunikation ska utgå från Forssa BK:s värdegrund och policy.
- Kommunikationen ska så långt det är möjligt utformas så att Forssa BK är avsändare för budskapet och inte enskilda personer inom Forssa BK.
- Kommunikationsansvarige ansvarar för och samordnar all kommunikation.
- Målet med Forssa BK:s kommunikation är:
- att vara den främsta källan till information om föreningen,
- att kommunicera om allt som händer i föreningen,
- att kommunikationen ska vara korrekt, saklig och informativ,
- att skapa en positiv bild av föreningen,
- att väcka och sprida intresse för föreningen,
- att skapa intresse för föreningens arrangemang,
- att kommunicera föreningens ståndpunkt i olika frågor,
- att kommunicera brett med alla olika intressenter i åtanke.
Forssa BK:s officiella kommunikationskanaler är vår hemsida, sociala media, våra presskommunikéer, våra medlemsutskick och programblad.
Grunden för en bra kommunikation ligger i en god intern kommunikation. Alla anställda ska få information om och känna till vad de olika delarna i verksamheten består av, vilka aktiviteter som pågår samt vilka beslut som fattas och varför. Interna informationsmöten ska hållas regelbundet.
Styrelsens ordförande ansvarar för att informera klubbchefen om styrelsens arbete och beslut. Klubbchefen ansvarar för att informera styrelsen om det operativa arbetet.
Klubbchefen ansvarar för att informera ledningsgruppen om styrelsens arbete och beslut. Klubbchef ansvarar för att organisationen informeras om vad som händer på övergripande nivå i föreningen. Respektive avdelningschef ansvarar för att informera sin avdelning om det som beslutas på ledningsgruppsmöten och att föra vidare annan relevant information till avdelningens medarbetare.
Avdelningscheferna ansvarar för att sprida information till övriga delar av organisationen så fort beslut fattas, åtgärder vidtas, aktiviteter planeras eller om vid uttalanden i media om något som är av större vikt eller som berör andra i organisationen.
9.4. Personligt informationsansvar
Var och en ska hålla sin omgivning och chef informerad om sitt arbete och sin arbetssituation. Det ligger också på̊ var och en att kontinuerligt ge all sådan information till chefer och kollegor som behövs för att de ska kunna utföra sitt arbete på ett bra och effektivt sätt. Även om huvudprincipen är att information ska förmedlas till dem som berörs ligger det också på var och en att aktivt söka information om vad som händer i klubben och sådant som är relevant för ens arbete.
9.5. Extern kommunikation – officiella uttalanden
Forssa BK ska tala med en gemensam röst utåt. Det skapar trovärdighet och igenkänning och ger oss kontroll över vad som sägs och hur det sägs. Därför är det viktigt att rätt personer uttalar sig om rätt saker vid rätt tillfälle. Officiella uttalanden ska stämmas av med kommunikationsansvarig i förväg.
- Styrelsen har rätt att uttala sig i alla frågor som rör föreningen. Dock ska fokus ligga på frågor av strategisk karaktär.
- Styrelsen uttalar sig genom ordföranden. I enskilda frågor kan styrelsen utse särskilda styrelseledamöter att uttala sig. Styrelseordförande och Klubbchef ska ha nära kontakt i all kommunikation.
- Klubbchef är föreningens officiella talesman och kan uttala sig i alla frågor. För strategiska frågor (långsiktiga, ideologiska eller på annat sätt av vikt för föreningens verksamhetsinriktning) ska svaren vara förankrade hos styrelsen. Klubbchef och styrelseordförande ska ha nära kontakt i all kommunikation.
- När klubbchef inte är anträffbar träder respektive avdelningschef in utifrån vems verksamhetfrågan berör. Vid tveksamhet eller samordning av olika frågor träder kommunikationschefen in.
- Klubbchef kan överlåta åt andra personer i organisationen, företrädesvis avdelningschefer, att uttala sig i enskilda frågor. Normalt sett kan respektive avdelningschef uttala sig i frågor som specifikt rör avdelningens verksamhet. När respektive avdelningschef inte är anträffbar träder klubbchefen in. Om uttalanden kan förmodas vara känsliga eller direkt eller indirekt påverkar andra delar av organisationen ska de stämmas av med klubbchef i förväg.
- Sportchefen uttalar sig för sportorganisationen. När sportchefen inte är anträffbar träder klubbchefen in.
- Huvudtränaren uttalar sig om laget, lagets prestationer och lagets spel. Huvudtränaren kan, om frågan eller situationen motiverar det, överlåta åt andra i ledarstaben att uttala sig. Om huvudtränaren inte är tillgänglig träder annars sportchefen in.
- Huvudtränaren kan delegera till föreningens läkare eller sjukgymnast att uttala sig om spelarskador. Uttalanden ska endast ske efter avstämning med huvudtränare och sportchef.
- Om sportchefen inte är tillgänglig vid frågor om lagets administration och planering träder lagledare in.
- Lagkaptenen är talesman för spelartruppen.
- Akademichef uttalar sig om ungdomsverksamheten och ungdomslag.
9.6. Daglig, löpnade kommunikation – svar på frågor
I den dagliga, löpnade kommunikationen ska Forssa BK svara på frågor och hålla våra intressenter informerade. Med daglig, löpnade kommunikation avses frågor som handlar om saker som Forssa BK tidigare har offentliggjort i den officiella kommunikationen.
Alla anställda ska svara på frågor inom sitt ansvarsområde. Om en fråga berör flera ansvarsområden eller är av känslig art ska övriga berörda konsulteras innan svar ges. Om en anställd får en fråga som inte berör det egna ansvarsområdet ska frågan normalt sett skickas vidare till rätt person. Om frågan avser neutral information och kan besvaras enkelt är det dock mer effektivt att besvara frågan direkt.
Normalt sett ska frågor besvaras inom 24 timmar. Alla frågor ska besvaras inom tre arbetsdagar. Om det tar längre tid att besvara en fråga därför att informationen inte finns tillgänglig ska svar skickas som talar om varför svaret dröjer och när svaret beräknas komma.
Vi svarar inte på frågor från anonyma frågeställare och inte på rena påhopp och frågor av oförskämd karaktär.
Frågor av sekretesskaraktär ska inte besvaras. Klubbchef avgör vilka områden som är sekretessbelagda. (Sekretessbelagda frågor besvaras med ”inga kommentarer” och hänvisning till att vi inte uttalar oss i denna typ av frågor.)
Alla anställda ska vara tillgängliga för att svara på frågor under ordinarie arbetstid. Matchdagar räknas som ordinarie arbetstid.
Tränare och spelare ska vara tillgängliga för frågor i samband med träningar och vid andra tillfällen enligt de regler som gäller i svenska och internationella överenskommelser och enligt en kommunikationsplan som fastställs av klubbchef i samråd med kommunikationschef, sportchef och huvudtränare.
Kommunikationschefen ansvarar för all publicerad kommunikation (som hemsida, Facebook, Twitter, Instagram, pressmeddelande, medlemsutskick, programblad samt andra publikationer). Kommunikationschefen beslutar om hur och när information ska publiceras.
Som klubbens officiella talesman och i egenskap av chef över den operativa verksamheten äger Klubbchef alltid rätt att ta beslut kring publicering efter samråd med kommunikationschefen.
Vårt emblem är vårt varumärke och viktigaste tillgång och ska behandlas aktsamt. All kommunikation kring Forssa BK och vårt emblem ska ligga i linje med klubbens värderingar och följa våra grafiska riktlinjer. Kommunikationsavdelningen ansvarar för att det finns uppdaterade riktlinjer, logotyper och annat material för produktion tillgängligt. All kommunikation och frågor kring producerad kommunikation och samarbeten där Forssa BK:s emblem visas ska stämmas av med kommunikationsansvarige.
Som spelare, ledare eller anställd i Forssa BK är alla aktiva offentliga personer även på vår fritid. Detta gör att även på sidan av det ordinarie arbetet skall vi ha i åtanke hur vi beter oss, vad vi gillar och delar offentligt på sociala medier.
Med sociala medier avses till exempel bloggar, hemsidor, Twitter, Facebook, Linkedln, Youtube, diskussionsforum etc.
Sociala medier är ett effektivt forum att kommunicera med våra nuvarande och potentiella medlemmar och supportrar. Syftet är att sprida information om våra aktiviteter och vår verksamhet, uppmärksamma tävlingar, bildsätta idrotten och vara en aktiv aktör i samtal kring Forssa BK. Utöver detta vill vi genom närvaro i kanalerna skapa överblick och få insyn i vad medlemmarna tycker och tänker i olika frågor. Detta för att bättre förstå vad de behöver och kunna interagera. Det stärker också̊ bilden av organisationen som öppen och tillgänglig. Ytterligare ett syfte är att attrahera sponsorer genom levande kanaler och en växande följarbas.
Kommunikation över internet innebär dock också risker för Forssa BK och dess aktiva genom att det som skrivs och sprids ut kan få stor spridning och vara svårt att stoppa.
Syftet med denna policy är att anställda, spelare, ledare och förtroendevalda ska få riktlinjer så att vi kan använda sociala medier på ett positivt sätt och att ge fler möjlighet att hitta till Forssa BK och dess verksamhet.
Du som person är alltid närvarande som enskild individ, men din medverkan i sociala medier påverkar inte bara bilden av dig själv utan också bilden av Forssa BK.
Du är alltid personligt ansvarig för sådant du publicerar på eget initiativ oavsett om publiceringen skett i egenskap som arbetstagare, spelare, ledare, förtroendevald eller privat. Uppgifter som är till för att skada Forssa BK kan utgöra brott mot lojalitetsplikten.
Visa respekt. Kommentera aldrig någon nedsättande. Var alltid korrekt och använd sunt förnuft. Basera din kommunikation på fakta, inte uppfattningar eller rykten. Var tydlig för att undvika missförstånd. Även om ditt svar är riktat till en viss person kommer det att läsas av många andra.
Respektera dina kamraters integritet – använd inte deras kunnande och referera inte till en viss person utan att informera denne.
Ge er inte in i andras trådar och svara. Ni vinner aldrig över en motståndare i en argumentation på sociala medier.
Använd aldrig andras material utan tillåtelse och ange källan och följ de upphovsrättsliga regler som gäller.
Var noga med vem och var du länkar till och visa tydligt att det är en extern länk. Tänk också på att en länk kan uppfattas som rekommendation från Forssa BK.
Konflikter löses off-line. Det är alltid lättare och det lämnar inte ut konflikten till allmän beskådan. Bemöt gärna med fakta och om du raderar kommentar eller inlägg, förklara sakligt varför.
Dokumentera om något går fel, ta gärna en skärmdump på det som hänt. Den kan gälla kommentarer, spam etc. Anmäl händelsen till det sociala forumet och kontakta kommunikationsansvarige. Kom ihåg att svensk lag gäller även på nätet, den som gör sig skyldig till hot polisanmäler vi alltid.
Beakta dataskyddsförordningens regler genom att vara noga att personuppgifter behandlas på ett korrekt sätt. Detta innebär bland annat att inte publicera kränkande personuppgifter samt att ta bort kränkande personuppgifter.
Debatter på Facebook och andra sociala medier ska ha högt i tak men personliga påhopp, mobbning, ryktesspridning, spekulationer eller medveten publicering av felaktig information ska inte förekomma.
Tänk på att inte föregå beslut som ska tas eller har tagits i föreningen om inte beslut fattats om att dessa ska kommuniceras utanför föreningens kanaler.
I fråga om krishantering ska Forssa BK:
- ha en aktiv beredskapsplan för att hantera krissituationer,
- ha en aktiv strategisk plan för trygghet och säkerhet,
- ha en plan för brandskydd och evakuering som är känd av alla medarbetare,
- se till att utrustning för första hjälpen är tillgänglig och i gott skick,
- se till att personalen har kunskap om hur utrustning för första hjälpen ska användas,
- se till att personalen har rätt kunskaper för sin roll i krissituationer,
- löpnade uppdatera personalen om vilka handlingsplaner som finns för olika krissituationer.
Forssa BK ska i sin verksamhet följa tillämpliga miljöregler och i övrigt vara en del i skapandet av ett uthålligt samhälle.
Forssa BK:s miljöpolicy genomförs i praktiken genom att:
- uppfylla gällande miljölagstiftning och andra aktuella normer och regelverk som kan hänföras till miljöaspekterna,
- använda och hushålla med energi på ett ansvarsfullt sätt,
- ta hänsyn till inverkan på miljön vid upphandling av varor och tjänster och så långt det är möjligt eftersträva det miljövänligaste alternativet,
- återvinna kontors- och förbrukningsmaterial och minimera användandet av engångsartiklar,
- sträva efter begränsad förbrukning av papper och annat kontorsmaterial,
- sträva efter att, där det är möjligt, utnyttja ny teknik för distribution och kommunikation (e-post, videokonferenser etc.),
- ta hänsyn till miljöbelastningen vid val av transportmedel,
- sträva efter att använda miljöbilar,
- sträva efter att använda miljögodkända produkter,
- ta vara på miljörelaterade förbättringsförslag i den dagliga verksamheten,
- aktivt förebygga föroreningar,
- sträva efter att kontinuerligt arbeta med miljöinformation och utbildning i miljöfrågor.
Forssa BK ska vara en attraktiv arbetsgivare både vad gäller att rekrytera ny personal och att behålla och motivera befintlig personal. Därigenom kan Forssa BK attrahera kompetenta medarbetare och bedriva en bra och effektiv verksamhet.
Syftet med rekryteringspolicyn är att maximera förutsättningarna för
- att finna de mest kompetenta och motiverade medarbetarna,
- att agera professionellt mot arbetssökande,
- mångfald och tolerans.
Vem beslutar om anställning?
Beslut om anställning ska följa den s.k. farfarsprincipen, d.v.s. beslut ska alltid fattas på en nivå som ligger två steg över den tjänst som ska tillsättas. Chefen på nivån omedelbart över den tjänst som ska tillsättas ska avge ett utlåtande innan beslut fattas.
Bemötande av kandidater
Alla sökande ska behandlas med respekt. Sökande ska behandlas rättvist och opartiskt och på samma sätt. Ingen ska diskrimineras på grund av etnisk bakgrund, religion, fysiskt eller psykiskt funktionshinder, ålder, kön eller sexuell läggning.
Såvida inte särskilda skäl föreligger ska rekrytering alltid innehålla följande moment.
- Behovsanalys
Innan extern rekrytering påbörjas ska en analys göras för att utvärdera hur det aktuella behovet av arbetskraft ska tillfredsställas, t.ex. genom nyanställning, kompetensutveckling av befintlig personal, inhyrning av konsulter eller inhyrning av personal från bemanningsföretag.
- Kravprofil
En kravprofil ska tas fram. Kravprofilen ska ange befattningens innehåll samt vilka kunskaper och egenskaper den person vi söker bör ha.
- Rekryteringskanaler
Att hitta rätt kandidat kräver rätt rekryteringskanal. I möjligaste mån ska den eller de kanaler/media användas som är inriktade på den målgrupp inom vilken tänkta kandidater bedöms finnas. Rekryteringsföretag får endast användas med klubbchefs:s godkännande.
- Behandling av ansökningar
Ansökningshandlingar ska behandlas konfidentiellt och med respekt för kandidaternas integritet. Alla kandidater ska få bekräftelse på att deras ansökning har tagits emot. Bekräftelsen bör innehålla en översiktlig redogörelse för tidplanen för den aktuella rekryteringen.
Urvalet är ett av de mest tidskrävande delmomenten i en rekryteringsprocess. I ett första steg sorteras kandidaterna i tre kategorier:
1. De som uppfyller kraven i kravspecifikationen och som kan komma att kallas till intervju,
2. De som uppfyller kraven i kravspecifikationen men som vid en första bedömning inte är aktuella för anställningsintervju, 3. De som inte uppfyller de krav som har ställts i kravspecifikationen
- Intervju
- Urval
Syftet med anställningsintervjun är:
- att lämna information om arbetsgivaren, den aktuella avdelningen/enheten, befattningen och utvecklingsmöjligheter,
- att stämma av den sökandes intresse efter nytillkommen information,
- att stämma av/ komplettera de uppgifterna om har lämnats i ansökningshandlingarna,
- att ta reda på kandidatens motiv för att söka anställningen,
- att ta reda på kandidatens personliga egenskaper och utvecklingspotential,
- att ta reda på mer om möjliga referenser,
- att fastställa löneanspråk.
- Referenser
Innan beslut om anställning fattas ska alltid referenser inhämtas från minst två referenter.
- Anställningsbeslut
När beslut har fattats om anställning av en kandidat ska beslut först meddelas till den kandidat som erbjuds anställning. I möjlig mån ska beslutet meddelas i samband med ett personligt möte.
Övriga kandidater ska så snart beslut om anställning är taget informeras om beslutet. Ansökningshandlingar återsänds inte. Om en sökande undrar varför den sökande inte fick jobbet ska vi kunna svara professionellt på frågan. Med det förhållningssättet agerar vi professionellt och de sökande får en positiv bild av Forssa BK som arbetsgivare även om de inte får tjänsten.
Utgångspunkten är att resande som företas i Forssa BK:s regi ska vara säkert, miljövänligt och effektivt.
Grundregeln är att resor alltid ska ske med billigaste färdmedel och biljettalternativ och med beaktande av färdmedlets miljöpåverkan. Vi reser i första hand i turistklass/andra klass eller motsvarande. Hänsyn ska tas till reslängd, tid på dygnet, syfte med resan, säkerhet, miljövänlighet, rimlig bekvämlighet samt pris.
Vid hyra av bil gäller samma som ovan men med speciell hänsyn till säkerhet och väder/väglag.
Vid val av hotell gäller att vi väljer billigast möjliga med rimlig komfort och säkerhet.
Ersättning för kost kan godkännas vad avser merkostnader. Beskattningsbart förmånsvärde kan därvidlag uppstå.
Forssa BK ersätter personal med godkända reskostnader. Redovisning ska ske snarast så att utbetalning kan ske vid ordinarie löneutbetalning. Utan redovisning sker ingen utbetalning.
Inga traktamenten utgår för Forssa BK:s personal.
Utgångspunkten är att Forssa BK alltid skall representeras vid alla sammankomster arrangerade av förbund, kommun, distrikt, kunder, leverantörer och intresseorganisationer kopplade till föreningens verksamhet. Föreningen skall alltid delta för att knyta till sig branschspecifik kunskap, aktuell information och knyta kontakter med andra föreningar, företag och tjänstemän.
- Klubbchef och områdesansvariga är skyldig att alltid representera föreningen vid ovannämnda sammankomster, alternativt skicka någon ersättare om ansvarig har fått förhinder.
- Yttersta ansvaret ligger hos områdesansvarige att anmäla och representera.
- Områdesansvarig ansvarar över sammankomster som ligger under sitt specifika område.
- Vid sammankomster som belastar föreningen ekonomiskt behöver områdesansvarige tillåtelse av klubbchef innan anmälan skickas in.
- Informationen från sammankomsterna skall alltid presenteras vid nästkommande veckomöte.
16. VADHÅLLNING- OCH MATCHFIXING
Forssa BK tar avstånd från all matchfixning och inga av våra aktiva är tillåtna att delta i spel förens de har fyllt 18 år. Matchfixing är ett stort problem inom idrotten och kan vara direkt skadlig för både idrotten såväl som spelarna. Föreningen ska varje år föreläsa om spelmissbruk och matchfixing för våra aktiva i förebyggande syfte.
Riktlinjer för spel och matchfixing:
- Spel innan 18 års ålder är förbjuden i föreningen.
- Spel på matcher där den enskilde individen kan påverka är förbjudet.
- Vid misstanke om matchfixing är spelarna/ledarna skyldiga att rapportera detta.
Föreningen vill ha en bra relation till våra spelares agenter och förmedlare. Om du som spelare blir kontaktad av en förmedlare under dina ungdomsår i Forssa BK så kan du kontakta din närmaste ledare eller akademiansvarig för vägledning. Vi i föreningen kan hjälpa dig i din kontakt med förmedlare och vara ett stöd vid eventuellt avtal. Vi rekommenderar dig att vara försiktig då det finns såväl seriösa som oseriösa förmedlare.
Riktlinjer för agent-/förmedlarverksamhet:
- Forssa BK samarbetar inte med av SvFF ej certifierade förmedlare eller förmedlarbolag.
- Förmedlaren skall alltid kunna påvisa om denne är certifierad av SvFF.
- Forssa BK betalar inte ut ersättning utan ett i förväg signerat förmedlaravtal.
- Forssa BK betalar inte ut ersättning utan att själva beställt en tjänst av en förmedlare eller förmedlarbolag.
- Forssa BK betalar inte ut ersättning utan ett faktiskt arbetsresultat producerat av förmedlaren enligt avtal.
- Ersättning till förmedlare som biträtt förening vid förhandling med spelare ska inte överstiga tre procent av den bruttoinkomst spelaren har rätt till under hela den anställningstid som berört avtal gäller.
- Ersättning till förmedlare som biträtt förening vid förhandling med annan förening om spelarövergång ska inte överstiga tre procent av sådan övergångsersättning som betalats i anledning av övergången