5 mot 5
Lila Tråden - Uttagning till match
8-9 år 5v5 Fotbollsglädje:
- Grundinställningen är att alla spelare har betalt lika mycket i medlemsavgift och därför ska de ha samma rätt att träna, spela match och delta i föreningens verksamhet.
- För att vara en del av laget rekommenderas spelarna att träna någorlunda regelbundet, detta för att skapa samhörighet i laget, samt att det underlättar dialog mellan föräldern och ledarna. För att förtydliga det hela kan man säga att matchen skall ses som en del av träningen och därför ska vara tillgänglig för alla som vill spela. I detta åldersspann finns inga procentsatser eller antalet träningar benämnda av den enkla anledningen att detta inte ska räknas.
- Är man en del av laget, spelar man även match. Det innebär att ledarna anmäler tillräckligt många lag till sammandrag och cuper så att alla som vill får lov att delta i matchspelet.
Lila Tråden - Matchspel
8-9 år 5v5 Fotbollsglädje:
Dagar innan match:
- Kommunicera med andra lagets ledare om era lag så att förutsättningar för en jämn och utvecklande match uppnås.
- Se till att ni har tillräckligt med spelare för att genomföra matchen
- Försök planera speltiden så att spelarna får lika mycket speltid baserat på ork.
Som ledare kan du påverka ditt lags slagstyrka på många olika sätt. Tänk speciellt på hur du använder:
- Anmälningsnivån på serien
- Spelare från 1:a- och 2:a-lag
- Dispenser: Över- och underåriga spelare o Positioner – vana och ovana
- Avbytare och byten o Spelsystem, arbetssätt och principer
Innan matchen:
- Hälsa på spelare, ledare och domare och gå återigen igenom förutsättningarna för matchen.
- Ledare och spelare står på ena långsidan, föräldrar och publik på andra.
- Hemmalaget ansvarar för att spelplanen följer angivna regler för den aktuella spelformen. Säkerställ speciellt att mål som inte används finns på behörigt avstånd från spelplanen så att ingen spelare kommer till skada.
- Ledarna och spelare är enhetligt klädd i föreningens färger.
- Prestation är viktigare än resultat.
- Sätt upp mål för matchen utefter vad ni tränar efter på. Tex spelvändningar. Har ni som mål att göra fyra spelvändningar så tänk på det under matchen.
Under matchen:
- Fair Play och Nolltolerans gäller!
- Respektera domarens och spelarnas prestationer.
- Varje spelare skall spela minst 2 av 3 eller 1 av 2 perioder/halvlekar.
- Vilka instruktionsmetoder ger en trevlig atmosfär på planen och är effektivast för utveckling och lärande?
- Ge positiv feedback ex bra mottagning och bra hårdhet i pass.
- Prestation är viktigare än resultat.
- Tänk på era mål ni satt upp för matchen. Tex spelvändningar. Har ni som mål att göra fyra spelvändningar så tänk på det under matchen.
Efter matchen:
- Lagen och domaren tackar varandra för god match!
- Utvärdera och diskutera gärna matchen i efterhand utifrån erat mål med matchen att ta tillvara på erfarenheter och öka lärandet. Varför lyckades vi? Varför gjorde vi ej det? Vad var bra? Vad kan vi göra bättre? Det är frågor som alltid bör ställas.
- Tänk på hur ni skriver eventuella matchreferat på era hemsidor.
- Det är fler än era egna spelare och föräldrar som läser dessa.
- Notera speciellt att det inte är tillåtet att redovisa matchresultat eller kora segrare för matcher upp t.o.m. 12 år.
- Avvikelser från matchguiden rapporteras till oss i FIF och GFF.
- För att skapa en god relation med domaren uppmuntrar vi till att:
- Kontakta domaren dagarna innan match och gå igenom förutsättningarna.
- Hälsa på och önska domaren välkommen innan match!
- Gå än en gång tillsammans igenom förutsättningarna innan matchstart och säkerställ att:
- Ledare och spelare står på ena långsidan
- Föräldrar och publik på andra.
- Att planen uppfyller den aktuella spelformen.
- Ledarna och spelare är enhetligt klädd i föreningens färger.
- Under matchen respekteras domarens prestation.
- Efter matchen tackar alla domaren och varandra för god match.
Allmänt:
- Positioner - vana och ovana
- Genom att matcha spelare i vana och ovana positioner kan du påverka lagets slagstyrka.
- Det är självklart svårare att prestera i en ovan position, men många gånger mer lärorikt.
- Generellt bör vi låta spelarna spela i flera olika positioner även om det påverkar lagets kortsiktiga prestation negativt!
- Avbytare och byten
- I Göteborgsfotbollen tillämpar vi speltidsgaranti. Den garanterar varje spelare att spela minst 2 av 3 eller 1 av 2 perioder/halvlekar.
- Spelsystem, arbetssätt och principer
- Spelarutbildning är långsiktig i sin natur. När du lär dig nya saker tar det en tid innan man behärskar dom. Detta kan ibland motverka att vi vill lära oss nya saker.
- Att använda ett spelsystem som man behärskar gör ofta laget starkare i det korta perspektivet.
- Att prova ett nytt ger förmodligen mer på lång sikt.
- Liknande resonemang kan även appliceras på arbetssätt, principer och positioner (se ovan). T.ex. kan en match där laget är överlägset må gott av att man ändrar arbetssätt i försvar från högt försvarsspel till lågt försvarsspel. Det ger ju motståndarna möjlighet att få spela lite mer anfallsspel än vad annars vore fallet.
- Svensk barn- och ungdomsfotboll Fotbollens Spela, Lek och Lär (FSLL) är Svenska Fotbollförbundets tolkning av ”Idrotten Vill”. FSLL är alltså svensk fotbolls policydokument som beskriver inriktningen och mottot för all barn- och ungdomsfotboll i Sverige.
- Där framgår bland annat att det viktigaste inte är att vinna! Att ha roligt och utvecklas som fotbollsspelare är mycket viktigare! Låt detta genomsyra ledare och föräldrars sätt att agera vid träningar och matcher.
- Svenska Fotbollförbundet har också tagit fram en spelarutbildningsplan och ett flertal olika tränarutbildningar. Allt detta hittar du på: Fotbollsportalen - svenskfotboll.se/utbildning