I en artikel i Runner's World nr 11 2016 kan man läsa följande:
I takt med att det har skurits ned på skolgymnastiken, i förmån för andra ämnen i skolan, har skolresultaten i övriga ämnen inte förbättrats, som man kanske skulle kunna tro.
Tvärtom visade 2013 års Pisa-undersökning att svenska skolelever inte bara hade tappat rejält i resultat i jämförelse med resten av världen, de var sämre än OECD-genomsnittet och var dessutom sämst bland övriga nordiska länder. Pisaundersökningen mäter 15-åringars förmåga i skolan och används för att jämföra elevers skolresultat runtom i världen. I 2013 års mätning såg man att svenska elevers kunskaper i matematik, naturvetenskap och läsförståelse var särskilt dåliga. Och mest anmärkningsvärt var att svenska elevers resultat hade rasat mest sedan förra mätningen.
Politikerna pratar om vikten av disciplin och ordning och reda, och visst kan man väl fokusera på det, men klokast vore att lägga fokus på fler idrottstimmar och att få skolbarnen i rörelse. Det menar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till boken Hjärnstark.
– Fler idrottslektioner skulle förmodligen ge enastående resultat i skolan, eftersom det inte bara är själva skolarbetet som påverkar inlärningen och resultaten, fysisk aktivitet är oerhört viktigt för att förbättra hjärnans kapacitet, säger Anders Hansen.
För drygt två år sedan gav han ut boken Hälsa på recept, Bonnier Fakta, som handlade om hur fysisk aktivitet påverkar hela vår fysiska hälsa. Boken blev mycket uppmärksammad, vilket sedan ledde till uppföljaren Hjärnstark som kom ut i augusti och handlar om hur konditionsidrott, och löpning i synnerhet, stärker våra hjärnor.
Intresset för Anders Hansens nya bok har inte heller låtit vänta på sig, artiklar om honom och hans bok delas flitigt på sociala medier och han är nu återkommande expert i Malou på TV4.
I Runner’s World har han intervjuats upprepade gånger de senaste åren och han har även skrivit artiklar om hjärnan och träning i tidningen. Vad gäller ämnet barn och träning, så är det en av hans hjärtefrågor, då en ganska liten förändring i träningsmängd kan göra enorm skillnad.
– Det är märkligt att inte idrotten prioriteras mer i skolan, med tanke på all forskning som visar hur avgörande kondition är för inlärningsförmågan och koncentrationen och alla andra kognitiva förmågor.