Välkomna till Växjö BK F12

Lagfotografering
10 feb
Ny ordförande i Växjö BK
29 jan
Lagfotografering
16 jan
Vinterträning
21 okt 2024
Fotbollsskolan 2024
27 jun 2024
4 feb, 11:39 1 kommentar
Nu kan vi äntligen presentera vår nya ledarstab och vi tycker att vi har hittat en fantastiskt spännande lösning! Äntligen får vi in lite kvinnligt på ledarsidan. Mathilda kommer att kunna vara med på de flesta träningar medan Louise är med i mån av tid. Med fyra ledare kommer vi att kunna vara 2-3 på plats varje träning.
Ledarteamet 2025:
Martin Olander
Kom in hösten 2024 när Mattias slutade. Har tidigare tränat Växjö BK F10 och även spelat i klubben.
Mathilda Andersson
22 år, ursprungligen från Malmö, studerar Coaching & Sports Management på Linnéuniversitetet. Har spelat fotboll sen hon var 6 år.
Louise Wånehed
Har tidigare tränat Växjö BK P09 och kommer in med erfarenhet av att träna både 9v9 och 11v11.
Johan Ekström
Har överlevt tränarrollen sen första året då tjejerna var 5 år…
Lite längre fram kommer en lite djupare presentation av ledarteamet.
28 jan, 18:59 1 kommentar
Här följer en sammanfattning av det som togs upp på mötet 27/1.
Läget i laget
Vi har tappat 6 spelare och två ledare. Tre spelare har bytt klubb. Vi informerade vad som gäller vid provträning och övergångar. Viktigt här är att alla parter är informerade. Värvningar är ej tillåtet upp till 14 år. Värvning räknas det som när den nya klubben tar första kontakt.
Vi har 13 spelare i truppen. Iza ska operera knät och blir borta stora delar av säsongen. Vi kommer att ta hjälp av både F11 och F13 på match och träning.
Vi har två tränare, en hjälptränare behövs. Om vi inte hittar en permanent lösning är ett rullande schema aktuellt. Vi kollar också möjligheterna med en student på Coaching & sports management på Linnéuniversitetet och där har vi en kontakt som vi jobbar med. Vi tror att detta kan vara en bra lösning.
Vi behöver även hjälp med fler uppgifter inom laget. Exempelvis
Ta hand om lagkassa/försäljning
Göra ett körschema till bortamatcher
Göra ett Kioskschema
Ansvara för BK-häftet
Hjälpa till vid matcher, t ex i omlädningsrum (ev skapa ett schema för detta)
Boka/hålla i lagaktiviteter
Informera ut nyheter - t ex skriva denna text…
Kommunikation
Vi kommunicerar i första hand via hemsidan.
Vi rekommenderar appen Svenska Lag för att svara på kallelser och ha koll på aktiviteter.
I appen Min fotboll kan man följa lagets matcher, och även all svensk fotboll.
Träning
I januari-februari tränar vi inomhus på Katedral lördagar, Cirkelträning på Nordic Wellness Teleborg på söndagar samt möjlighet till deltagande på F11-träningar på onsdagar på Sportfältet.
24 februari börjar vår ordinarie fotbollsträning utomhus på Sportfältet måndagar och torsdagar.
I maj öppnar gräsplanerna och då kan det bli nya träningstider.
Både F11 och F13 kommer att fylla upp våra torsdagsträningar för att få en lämplig träningsgrupp samt erbjuda extra träning för dessa spelare.
Match
Seriespel börjar runt 1 maj och pågår till september. Här behöver alla hjälpas åt för att köra till bortamatcher (har man inget körkort eller bil kan man hjälpa till på annat sätt).
Samling sker 1h innan match och det råder då mobilförbud för spelarna. De byter om tillsammans både före och efter match. Vi kommer att samla in mobilerna och de får tillbaka dem efter matchen när alla är ombytta och klara. På detta sätt vill vi stärka gemenskap, ingen ska heller vara rädd för att det tas bilder i omklädningsrummet.
Cup
Årets sommarcup blir Sölvesborgscupen 13-15 juni. Vi kommer behöva samåka för att ta oss dit. Det kan ev bli aktuellt att låna in ett par spelare. Både F11 och F13 ska delta i Eskilscupen som är i augusti och har därmed möjlighet att hjälpa oss.
Det kan också bli aktuellt att F11 behöver låna spelare av oss till Eskilscupen.
Försäljning/lagaktiviteter
Det finns i dagsläget ca 12 000 kr i lagkassan. Vi bestämde att någon form av insats ska göras för att dra in pengar till lagkassan. Gärna något som engagerar tjejerna, ett förslag var att samla in pant. Ett annat förslag var Kaffekassan eller sälja toapapper.
Vi vill ha några aktiviteter under året där vi jobbar med att stärka gemenskap och laganda. Det kan vara träningsläger med övernattning, men det kan också vara något helt annat som inte är fotboll och det kan vara enklare saker som inte behöver kosta pengar. Har man förslag eller kontakter är man välkommen att höra av sig.
24 jan, 10:01 0 kommentarer
Här kommer lite nyheter kring vad som händer framöver.
Träning
Inomhusträningen är igång, samarbetet med F13 fungerar bra. Vi kan nu erbjuda ytterligare träning tillsammans med F13 i form av cirkelträning med inriktning på uthållighet. Detta blir på Nordic Wellness Teleborg under ledning av instruktör. Det blir fyra pass på söndagar 15:30-16:30 med start 2/2.
Onsdagar kl 18-19 kommer vi kunna erbjuda några platser på F11 fotbollsträning på Sportfältet. Vi kör en gemensam uppstart 29/1 där alla är välkomna. Om det sedan är stort intresse får vi göra ett rullande schema.
Vår ordinarie fotbollsträning på Sportfältet börjar 24 februari. Vi kör då måndag och torsdag, med möjlighet till extra på onsdag med F11.
Vi kan alltså redan från och med nästa vecka erbjuda upp till tre träningspass i veckan, och från 24/2 upp till tre fotbollsträningar i veckan!
Lagfoto
Lördag 5 april är det lagfoto i Teleborgshallen. Vi återkommer med tidpunkt, men notera gärna redan nu datumet.
Sölvesborgscupen
Årets sommarcup blir Sölvesborgscupen som spelas 13-15 juni på Svarta Led i Sölvesborg. Notera datumet!
Föräldramöte
Mer information om detta och annat viktigt om säsongen får ni på föräldramötet på måndag. Det är få anmälda och många som inte svarat, vi ser det som viktigt att det kommer en förälder för varje barn så gå in och svara på kallelse.
14 jan, 14:19 0 kommentarer
Vi har inte haft ett föräldramöte på länge men känner att nu är det dags. Därför har vi bokat klubbstugan måndag 27/1 kl 18. Det är ganska kort inpå men vi känner att vi behöver ha det här mötet så snart som möjligt.
Vi har tappat ett par ledare och kommer behöva rekrytera nytt. Fundera på om just du kan hjälpa till med någon funktion. Det kan vara tränare/hjälptränare, lagledare, lagkassa, administration mm.
Kallelse kommer att skickas ut, svara på den så vi vet vilka som kommer. Vid dålig närvaro kanske vi måste skjuta på det. Vi ser helst att minst en förälder för varje barn närvarar.
Agenda
1. Läget i laget
2. Årsplanering
3. Rekrytering av ledare
4. Info om föreningen
5. Träning
6. Matcher/cuper
7. Försäljning/lagaktiviteter
8. Övriga frågor
13 jan, 11:21 0 kommentarer
Vi kommer att spela Åryds Cup i Tipshallen 9/2. Det är en mindre cup som upptar ungefär en halvdag där vi möter Åryd, Hovmantorp och Växjö DFF F13 i spelformen 9v9. Matcherna är 25 min långa. Tabell görs och segrare utses.
Följande tider gäller
Samling 11:15 i Tipshallen
11:55 Match 1
13:32 Match 2
14:23 Match 3
Vi tror att det här kan vara lämpliga matcher för oss. Eventuellt försöker vi få till en eller två träningar utomhus för att öva 9v9 innan cupen.
Kallelse kommer att skickas ut. Kan bli så att vi tar en liten avgift för att delta, 50-100 kr
Tor 27/2
17:00-18:00 |
Träning
11-manna konstrgräs |
Lör 1/3
09:30-11:00 |
Inomhusträning
Katedralskolans gymnastiksal |
Mån 3/3
19:00-20:00 |
Träning
9-manna konstgräs |
Tor 6/3
17:00-18:00 |
Träning
11-manna konstrgräs |
Mån 10/3
19:00-20:00 |
Träning
9-manna konstgräs |
Tor 13/3
17:00-18:00 |
Träning
11-manna konstrgräs |
Mån 17/3
19:00-20:00 |
Träning
9-manna konstgräs |
Tor 20/3
17:00-18:00 |
Träning
11-manna konstrgräs |
Sön 23/3
13:00-14:30 |
Prel träningsmatch borta mot Älmhult
Älmhult |
Mån 24/3
19:00-20:00 |
Träning
9-manna konstgräs |