Något om 20-åringen ÅMK 1968
Årjängs Motorklubb har gamla anor, före sista världskriget var den redan en aktiv tävlingsarrangör med isbanetävlingar som specialitet.
Travet började intressera Nordmarkingarna, detta intresse påverkade även ÅMK:s medlemmar på ett sätt som gjorde att de aktiva kom att medverka till travbanans upp komst och än i dag sitter gamla ÅMKare i Travstyrelsen. Motorklubben somnade som mycket annat i samband med kriget. Vid krigsslutet dröjde det ett tag innan tankar på motorsport gjorde sig gällande.
År 1948 var det i alla fall klippt, något tidigare hade Årjängs Bilverkstad övertagits av två herrar som hette Gustav Karlsson och Herbert Byfeldt. Dessa hade en svåger som hette Harald Karlsson, en aktiv motorman som tillhörde Säffle Motorklubb. Harald börjad tycka att travbanan skulle vara idealisk som tävlingsarena. Han påverkade Gustav till att ta första steget till återupprättandet av ÅMK. Sammanträde hölls i Centrumlokalen och närvarande motorintresserade beslöt återuppliva klubben. Styrelse valdes med Gustav Karlsson som ordförande, med i styrelsen fanns bland andra Hugo Einarsson och Axel Trell, dessa har under åren kommit att spela en stor roll i klubbarbetet.
1949 var ÅMK mogna för första tävlingen. Tillsammans med Säffle MC gick tävlingen av stapeln med hederliga standardvagnar, specialvagnar och motorcyklar. Folk var hungriga på motor så minst 12.000 personer strömmade till banan, ingen hade beräknat denna väldiga anslutning, insläppen räckte ej till utan när tävlingstiden var inne stormades portarna och flera tusen personer fick på så vis fritt inträde, allt gick alla fall vägen och vi hade fått lite rutin som sedan bättrades på av en man inom SVEMO som heter Lars Silversparre, denne var vår förkämpe i många år.
Tävlandet fortsatte på travbanan tack vare travstyrelsens positiva inställning och blev årligen återkommande.
Några år i slutet på 50-talet dalade intresset och tävlandet inställdes. 1960 kom
ÅMK tillbaka med nya ledare bland de gamla trotjänarna. Bo Danielsson och Sven
Lundqvist drog igång med nya tävlingar, nu i första hand bilar men även MC. Både
SM och landskamper har körts under året. 1962 blev det stora speedcarsåret (FK)
Axel Trell skapade intresse och bana byggdes, den första i Sverige. Tävlingar kördes
på löpande band och ÅMK fick sina första mästare, bland andra Inge Nilsson.
Denna stora sport blev så småningom allt för avancerad och dog ut i Årjäng. 1968 gjordes ännu ett försök med något nytt. Backtävling med speedcars kördes för första gången i Sverige uppför marknadsbacken i Årjäng. Ett lyckat arrangemang som troligen kommer åter i förbättrad upplaga efter erfarenheter som vanns i årets tävling. ÅMK har under åren arrangerat många orienteringstävlingar, tillförlitlighets, samt OT-Special. Klubben har flera duktiga aktiva förare.
När vi nu är samlade till ny tävling så är det en kopia av vår allra första. Bilarna och övriga maskiner har förändrats men det är så lite som möjligt. Vi saknar många trotjänare som gått bort under åren men vi skall ha dem minnet i dag.
ÅMK:s ordförande och eldsjäl 1968 är Klas Edqvist som tillsammans med sin duktiga fru är värda en applåd. Klubben har flera krafter som ej får glömmas, alla skall ha tack för vad ni gör och med vars hjälp vi hoppas att ÅMK kommer att leva vidare.