För ledare
Uppdragsbeskrivning ledare Älta IF
Välkommen som ledare i Älta IF. Vi är mycket glada för ditt engagemang! Utan din insats blir det inte någon verksamhet för våra barn och ungdomar.
Detta dokument innehåller en del matnyttig information för dig. Vissa delar är uppgifter som du åtar dig i och med att du är ledare. Andra delar är information som vi bedömer att du har nytta av i din roll som ledare.
Varje stycke är relativt kortfattat och innehåller sedan en hänvisning till ett dokument med mer utförlig information.
Vår verksamhetsidé
(Ur Älta IF’s stadgar 2015-03-19)
Vi vill på alla nivåer bedriva vår idrott så att den utvecklar människor positivt såväl fysiskt och psykiskt som socialt och kulturellt.
Därför vill vi utforma vår idrott så att:
- den i alla led ständigt utvecklas och förbättras till form och innehåll
- alla som vill, oavsett ras, religion, ålder, kön, nationalitet, fysiska och psykiska förutsättningar, får vara med i föreningsdriven idrottsverksamhet
- den ger upplevelser och skapar kontakt mellan människor ur olika samhällsgrupperingar
- de som deltar får vara med och bestämma om och ta ansvar för sin verksamhet
- den ger alla som deltar en kamratlig och trygg social gemenskap.
Policy för sektionsöverskridande samarbete
(Beslut i Älta IF’s Föreningsstyrelse 2008-12-01)
För att våra ungdomar ska kunna utöva flera idrotter strävar vi mot att:
- Utövarna uppmuntras av sina ledare att i möjligaste mån fortsätta med fler idrotter.
- Säsongen styr utövarnas val om matcher/tävlingar krockar. Handboll, innebandy, ishockey, konståkning och gymnastik räknas till vintersäsong, 1/10-31/3. Fotboll räknas till sommarsäsong, 1/4-30/9
- Ledarna kontaktar varandra om de vet att matcher/tävlingar kommer att krocka. Utövare ska inte komma i kläm och känna press från ledarna. Däremot bör utövarens egen önskan påverka deltagandet.
- Berörda sektioner ska underrättas vid träningsläger och cuper som är längre än en halv dag.
- Utövarna, framför allt i yngre år, får tillgodoräkna sig andra Älta IF sporter när det gäller närvaro.
Organisation kring laget i lagsporterna
Kring varje lag behövs en organisation, som minst ska bestå av Lagledare, Tränare samt Kassör. Dessa ansvarsområden beskrivs här.
Lagledare:
- Max två personer.
- Sköter kontakter med föräldrar, sektionsledning samt kansli.
- Administrerar lagets medlemmar i medlemsregistret.
- Ansvarar för att lagets alla aktiviteter redovisas i tid.
Närvarorapportering - Rapporterar lagets samtliga ledare- och tränarmöten.
Dokument: ”Rapportera ledarmöten” - Får attestera utbetalningar från lagkassan.
Attestordning för Älta IF
Policy för lagkassor och försäljningsaktiviteter inom Älta IF
Tränare:
- Leder och planerar träningar. Följer sektionens sportsliga riktlinjer.
Kassör:
- Ansvarar för lagkassan om sådan finns.
- Kontaktperson mot Sektionskassören och kansliet gällande lagets ekonomi.
Policy för lagkassor och försäljningsaktiviteter inom Älta IF - Får attestera utbetalningar från lagkassan.
Attestordning för Älta IF
Värdegrundskontakt:
- Som ett led i Älta IF:s arbete med Tryggare förening och värdegrund, ska det i varje grupp finnas en person som tar extra ansvar för att värdegrundsarbetet i gruppen genomförs
- Som värdegrundskontakt väljer du tillsammans med gruppens övriga ledare hur du/ni vill lägga upp arbetet med Älta IF:s värdegrund.
- Ansvarar för att idrottare och ledare tar fram en överenskommelse om hur alla i gruppen ska vara mot varandra och vilka regler som gruppen ska följa för att det ska bli en trygg stämning i gruppen. (Utgå ifrån foldern).
- Ansvarar för att foldern Tillsammans är vi Älta IF delas ut till alla idrottare och föräldrar.
- Det är du som ser till att värdegrundsarbetet blir av. Det kan vara att ta in en föreläsare eller någon som kommer och har workshops eller något liknande.
- Det är du som håller kontakt med Älta IF:s sektionsövergripande värdegrundsgrupp
- Som värdegrundskontakt kan du under några träningar ha mer överblick på hur idrottarna uppför sig mot varandra eftersom tränarna ofta måste vara koncentrerade på övningarna och kunna ge feedback på det idrottsliga.
Medlemsregistret/hemsidan:
Älta IF har både medlemsregister och hemsida i Svenskalag, www.altaif.se. Funktionerna är sammankopplade, dvs de uppgifter som finns i fliken ”Personuppgifter” för en medlem i ett lag är samma för alla sektioner/lag där personen är med.
Föreningens medlemsregister består alltså av de medlemmar som finns i föreningens samtliga sektioner och lag. Det är därför viktigt att alla uppgifter om respektive medlem fylls i korrekt. Särskilt viktigt är personnummer (12 siffror) för både deltagare och ledare. (Detta för att vi ska kunna ansöka om aktivitetsbidrag).
Lagledare (eller utsedd administratör) ser till att lagets medlemslista är uppdaterad. När en medlem slutar tas denna bort från medlemslistan. Borttagna medlemmar kan lätt återtas. Kontakta kansliet.
Det finns 4 olika behörighetsnivåer för hemsidan/medlemsregistret:
Eget konto: Lägsta nivån. Får endast administrera sina egna kontouppgifter
Skribent: Kan skriva nyheter/texter på hemsidan. Kan också ladda upp filer i ”Dokument” och i ”Bildgalleri”. Kan ses som en journalist. T ex en förälder som ska lägga upp bilder och text från ett läger.
Redaktör: Kan, utöver skribentens behörigheter, även lägga upp och ändra aktiviteter i kalendern, skicka kallelser och registrera närvaro. De flesta i ledarstaben bör ha denna behörighet.
Administratör: Kan, utöver ovanstående, även hantera medlemmarna, dvs lägga till, ta bort och ändra uppgifter om dessa. Även utse skribenter, redaktörer och administratörer. Dvs, kan göra allt på lagets sida. Högst två personer per lag får denna behörighet. Förslagsvis lagledaren och ytterligare en person.
Utdrag ur belastningsregistret
Älta IF har tagit ett styrelsebeslut om att samtliga vuxna (över 18 år) som finns angivna som ledare på sektionernas lagsidor ska visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Beslutet har kommit till som ett led i Älta IF:s arbete med att skapa en trygg förening och genomförande av EU:s direktiv om bekämpande av sexuella övergrepp mot barn, sexuell exploatering av barn samt barnpornografibrott. Som barn räknas alla personer i föreningen under 18 år.
Registrering av närvaro
Två gånger per år ansöker Älta IF om bidrag från staten (Riksidrottsförbundet) och kommunen (Nacka Kommun). Underlaget för ansökan är information om vilka aktiviteter föreningen har arrangerat för barn och ungdomar samt hur många som deltagit i dessa aktiviteter.
Därför är det mycket viktigt att alla föreningens ledare noggrant registrerar alla aktiviteter som respektive lag/grupp deltar i.
Aktiviteterna ska registreras på lagets hemsida (Svenskalag.se) och detta ska göras löpande under terminen. Efter sista juni och efter sista december skickas registreringarna iväg elektroniskt och blir då underlag för Älta IF's ansökan om aktivitetsbidrag.
Medlemsavgifter och sektionsavgifter
För att få delta i sektionernas aktiviteter måste man först vara medlem i Älta IF.
Medlemsavgiften täcker utgifter som rör föreningen centralt. T ex försäkringar, årsmöte, kansli.
Sektionsavgifterna täcker de mer idrottsspecifika kostnaderna. T ex plan-/hallhyror, ledarutbildningar, material, domare.
Fakturor för avgifterna skickas ut av kansliet, i första hand med e-post. Kansliet skickar också påminnelser.
Lagledare håller koll på att alla lagets deltagare har betalat. Föreningens policy är ”No pay, No play”. Spelare som inte har möjlighet att betala enligt faktura ombeds kontakta kansliet. Avbetalningsplaner och andra lösningar kan alltid ordnas!
Lagkassa
Lagkassan tillhör laget och därmed Älta IF. Lagkassan får inte finnas på ett separat bankkonto. Pengarna ska finnas på Älta IF’s bankkonto och bokförs på respektive lags bokföringskonto.
När laget ordnar aktiviteter för att tjäna pengar till lagkassan ska det tydligt framgå att man representerar Älta IF. Ex: föreningsoverall eller föreningsjacka på vid dörrförsäljning.
Anmälan och betalning till cuper och turneringar
Ledare gör anmälan till cup eller turnering och lagledare eller kassör skickar betalningsuppgifter till kansliet som gör betalningen från lagkassan.
När betalningen är genomförd meddelar kansliet detta via mejl.
Resor och läger
När lag eller utövare åker på resor där övernattning ingår ska ansvarig ledare meddela kansliet detta.
Försäkringar
Alla medlemmar är försäkrade i Folksam. Försäkringen gäller vid träning och match samt resor till och från dessa. Skadeanmälan görs direkt till Folksam av spelare eller förälder. Telnr: 0771-960 960. Skador i samband med hockeyverksamhet anmäls till Svedea på telnr: 0771-160 199.
Vi har även en Idrottsreseförsäkring som täcker olycksfall mm för spelare och ledare i samband med t ex utlandsresor.
Försäkringen täcker inte medlemmars tillhörigheter. Kontrollera att alla som åker med har en hemförsäkring som täcker detta.
Uppdragsbeskrivning för ledare
Här kan du läsa om vilka ledare som laget behöver för att verksamheten ska flyta på så bra som möjligt.