Registerutdrag-2025
Krav på registerutdrag
Sedan 1 januari 2020 ska föreningar begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt och regelbunden kontakt med barn. Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.
Beställ begränsat registerutdrag Beställ registerutdrag
- Förening/förbund ska begära utdrag av alla från 15 år i dess verksamhet som arbetar med eller på annat sätt har direkt och regelbunden kontakt med barn.
- Barn är alla under 18 år.
- Utdraget visar endast grova brott; mord, dråp, grov misshandel, människorov, sexualbrott, barnpornografibrott eller grovt rån.
- Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts.
Att kontrollera utdraget
När utdrag begärts till privatpersons digitala brevlåda: Enbart utdrag som inte innehåller någon belastning skickas ut som digital post. Utdrag som innehåller en belastning skickas som fysisk post. Kontroll av utdraget gör föreningen via Polisens Kontrolltjänst för digitala registerutdragLänk till extern webbplats.
När utdrag begärts till privatpersons fysiska brevlåda: Kontroll av utdrag i pappersformat behöver kontrolleras fysiskt av föreningen. När utdraget kontrolleras är det är viktigt att utdrag visas av den enskilde i original och återlämnas direkt.
Ledare mellan 15-18 år behöver målsmans hjälp för att beställa ett utdrag. För att förenkla kontrollen kan förening/förbund bestämma ett antal tillfällen då ledare har möjlighet att visa upp utdraget.
Inga utdrag ska sparas av föreningen. Föreningen ska endast dokumentera att en kontroll av personen är genomförd.
Notera att kontrollen av utdragen är en förebyggande åtgärd som tillsammans med andra insatser ökar tryggheten i er förening. Prata gärna med en idrottskonsulent hos distriktsidrottsförbundet för tips och stöd i arbetet med trygg och utvecklande barn- och ungdomsidrott.
Föreningen är ansvarig för att kontrollen av ett begränsat registerutdag genomförs. Det är däremot den enskilde ledaren som begär utdrag från Polisen och uppvisar det för sin förening. Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts. Inga utdrag ska arkiveras av föreningen.
Att begära in utdragen är en del av ett förebyggande arbete och något som bör gälla lika för alla, oavsett hur länge en person verkat i en förening eller hur väl man känner varandra.
Nytt från september 2023
Nu är det möjligt att få sitt utdrag från polisens belastningsregister som digital post till sin digitala brevlåda. Samtidigt införs en kontrolltjänst där den som tar del av utdraget kan kontrollera utdragets äkthet via en e-tjänst på polisen.se. Det är enbart utdrag som inte innehåller någon belastning som skickas ut som digital post. Utdrag som innehåller en belastning skickas som fysisk post.