METOD
* Genom lekfull träning, anpassad efter spelarnas förmåga, stimulera och utveckla funktionell fotbollsteknik och spelförståelse.
* Lära spelarna att ta hänsyn till varandra och att respektera regler.
* Teori genom lärgrupper: laganda, rätt och fel, stress och press, spelarutveckling och anfallsspel.
* Utbildningskrav för tränarna: se ledarsidan.
* Stimulera föräldrarna till ett fortsatt aktivt stöd för verksamheten.
* Huvudledaren ansvarar för gruppindelning, där spelarens trygghet är prioriterat
* Ombildning av grupper sker, på grund av byte av spelform samt tillkomst av nya spelare, avhopp av spelare och ledare, samt att spelarna ska lära känna övriga barn i gruppen.
RIKTLINJER
Träning
* Två gånger i veckan med laget.
* Från 10 år erbjuds spelarna som vill träna mer, ett extra teknikpass/vecka tillsammans med andra årskullar.
* Betoning på funktionell teknik och anfallsspel enligt SAIS utbildningsplan.
* Introduktion i försvarsspel enligt SAIS utbildningsplan.
* Grupper om högst tio spelare/tränare.
* Högst fem utespelare och en målvakt i varje lag under spel.
* Bollstorlek fyra.
* Individanpassning kan förekomma i träningen.
* Instruktionen har som utgångspunkt träningsperiodens tema enligt SAIS utbildningsplan.
* Uppmuntra till träning hemma.
Match
* Sju mot sju - utan serietabell.
* Sju mot sju i lokal serie.
* Jönsbergska Cup.
* Distriktscuper och regionala cuper.
* Instruktionen har som utgångspunkt träningsperiodens tema.
* Den ”gyllene åldern” för motorisk inlärning och utveckling av tekniska färdigheter!
* Spelarna börjar förstå att spelet fungerar bättre om de samarbetar!
* Bollhållaren försöker att vara rättvänd och medspelarna söker upp öppna ytor för att kunna ta emot passningar efter marken!
* Det kollektiva spelet med få spelare som är nära varandra börjar ta form!
* De flesta målen görs vid frilägen efter djupledsspel och vid 1 mot 1-situationer eller vid distansskott!
* Försvarsspelet karaktäriseras fortfarande av att flera spelare jagar bollhållaren, det sker spontant och utan större planering eller samarbete!
* Sträva efter att skapa en känsla av trygghet hos spelarna så att de vågar missa och vågar försöka – först då kan de ju lyckas och därmed utvecklas på ett positivt sätt!