Forum
TillbakaTankar från Kassen |
---|
Hej Gents (och ffa G2), En fördel med att stå i mål - i jämförelse med det verkliga jobb ni andra gör ute på isen - är att man har tid att titta på spelet. Ytterligare en fördel är att man som målvakt spelar i olika lag, och är med på olika träningar, vilket gör att man kan göra jämförelser och dra vissa slutsatser. Jag har försökt att formulera några tankar kring detta och om ni tycker att det ligger någonting i detta kanske vi gemensamt kan genomföra ett par enkla förändringar i hur vi tränar tillsammans. En generell iakttagelse är att matcher då spelet får sin tyngdpunkt i mittzon tenderar att bli rätt tråkiga avgörs av antalet lyckade break outs. När lejonparten av spelet sker i defensiv och offensiv zon, och när lagen spelar strukturerat, så blir det betydligt roligare hockey. Två tydliga framgångsfaktorer hos de lag som dominerar de träningar jag är med på är förmågan att: 1. Accelerera i egen zon och att snabbt transportera pucken genom mittzon: uppspel där pucken passas annat än på diagonalen i mittzon blir sällan bra (det är dessutom rätt svårt att ta emot passningar när man har ryggen mot puckföraren). 2. Hålla ihop laget och att spela på givna positioner: genomgående är det lättare att stå i de lag som spelar strukturerat och det är också undantagslöst de som uträttar mest framåt. Oklara positioner inom laget leder till många felpass, lågt tempo och dåliga avslut. I mina ögon finns det två enkla rutiner som vi skulle köra för att få ännu bättre och roligare hockey: 1. Lägga tio minuter varannan träning på att träna uppspel från bakom egen kasse och sedan vändning till anfall vid egen blå: detta sätter spelmönster som gör att alla vet hur man snabbt transporterar pucken mot motståndarmålet. 2. Genomgående spela med tekningar vid både mål och blockeringar: detta ger styrning att ställa upp i positioner och leder också till att det kostar när vi målvakter väljer att blockera istf att släppa pucken. Jag är övertygad om att när vi inte kommer sänka matchtempot särskilt mycket då alla fått in vanan med att köra tekningsuppställningar. Jag vet inte hur ni andra ser på detta, men om ni tycker att det är vettiga tankar kanske vi kan testa att köra på detta framöver? //Håkansson Per Håkansson 9 okt 2020 |
Svar (6 st) |
---|
Härligt Per, bra spanat! Bra förslag! /Sven |
ja, riktigt bra förslag. jag passar på att lägga till förslag att hålla lagindelningen ngn månad eller två innan det byts för att hinna spela ihop sig lite mer. |
Instämmer med föregående talare! |
Mycket bra spaning -jag röstar för :) |
Bra insikter per och bra förslag att köra uppspelsövningar. Tycker det är en ständig kommentar från pass att just uppspelen inte funkar. Får ta med det till fuchs! |
Snyggt spanat! ;-) |