Dela nyhet
Uppdatering försäljning
25 sep, 12:22 13 kommentarer
Då vi fått mycket klagomål på försäljning av toalettpapper så har vi backat på detta och kommer inte sälja toalettpapper denna omgång. Vi har fått många frågor och ska försöka besvara dessa. Det är jättedyrt att vara med i cuper och göra vissa aktiviteter för barnen vilket gör att vi måste samla in pengar för att kunna vara med/ utföra dessa. Ca 10000 kr gick åt bara för att vara med i cuperna i sommar. Sedan har vi haft utgifter för inhandling till sammandrag och avslutning + bowlingen som landat kring 12000 kr vilket gör att mer pengar måste in om vi ska kunna fortsätta med detta. Ska de i framtiden åka på cup och sova över kostar det minst 1000-1500 kr / person för övernattning sedan tillkommer cupavgift, resekostnader och mat vilket gör att en cup skulle kunna landa på ca 45000 kr.
Toalettpapper blev det då F2015 skulle sälja och frågade om vi ville vara med igen då det ger bra med pengar och vi minskar kostnaden när vi är många som skulle sälja. Det är också bra avkastning på toalettpapper men vi tar gärna emot förslag på annat som funkar att sälja. På föräldramötet i våras så meddelade vi att två försäljningar skulle göras under detta år och självklart hade man då möjlighet att påverka det beslutet. Då vi nu kunnat backa ur försäljningen innebär det att F2015 kommer att få en mindre vinst per såld bal vilket såklart känns mindre bra.
Lira-häftena är ingenting som vi tjänar några som helst pengar på, det är lira som bestämt att dessa ska säljas, alla försäljningsintäkter går till Lira som klubb och det är inget vi kan påverka. Vi har alltså bara haft en försäljning som genererade några intäkter till laget förutom sammandraget.
Om man inte spelar längre måste man höra av sig så vi kan avregistrera spelaren, annars kommer vi anta att spelaren fortfarande är med i laget och därmed också med vid försäljningar, avslutningar och andra aktiviteter. Man kan välja att gå på vissa träningar och utesluta matcher men man räknas ändå med i laget och får därför både sälja och göra roliga aktiviteter. Vi kan inte göra skillnad på barnen i det avseendet.
Vår mening är inte och har aldrig varit att idrott ska var otillgängligt för någon. Om vi inte skulle ha försäljningar finns stor risk för en mycket högre spelaravgift. Det skulle göra idrotten mer otillgänglig för alla.
Det är såhär föreningsliv fungerar.
Vill man framåt vara med i föräldragruppen eller annars engagera sig är man varmt välkommen att vara med, det är mycket planering som krävs när det är många grabbar men vi gör det frivilligt och för alla grabbarnas skull.
Kom gärna på framtida föräldramöten för att kunna ta del och påverka kring upplägget under nästkommande år.
Kommentarer
Nadine Harmouche 25 sep, 14:14
Ni är bäst! Bra jobbat 💕
Petter Lindmark 25 sep, 16:28
Bra förtydligande och sammanfattning! En minskad försäljning i år blir förmodligen en extra under nästa sommar/semester. Alternativet är att göra mindre aktiviteter med laget och det tror jag ingen vill. Fotbollssäsongen är kort jämfört med andra sporter och det är därför inte konstigt att vi behöver sälja även den här tiden på året, om vi inte vill sälja mer under sommarn/semestern.
Ellen 25 sep, 17:28
Jättebra sammanfattat!
Jag funderar på varför fotbollen har så höga krav på försäljning och annat arbete, jämfört med andra sporter (basket, innebandy, gymnastik och dans jämför jag med då). Vad ska vi som har barn som inte vill spela matcher, och än mindre cuper, göra? Ska vi sluta med fotbollen därför att vi föräldrar inte mäktar med att göra det som krävs? Ska vi starta en egen fotbollsförening för de som bara vill ses och spela lite fotboll? Fotboll är ju en enkel och tillgänglig sport egentligen men jag upplever att det görs väldigt krångligt och stort i det här laget.
Jag har försökt lyfta det på föräldramöten men har inte mött något gehör från de som jobbar kring laget eftersom dessa utgörs av de som brinner mest för fotbollen.
Jag är själv engagerad som lagledare/tränare i två basketlag och gör allt jag kan för att hålla nere kraven på pengar och tid, just för att alla ska kunna vara med.
Tyvärr upplever jag inte att det känns så himla kul kring fotbollen utan det går ut olika krav på arbete/försäljningar, och jag tycker inte att det skulle behöva vara så.
Henrik Örtenvik 25 sep, 17:51
Ellen
Du sätter fingret på något.
I P12 har det varit Lirahäften, toapapper och att man förutsätter att man vill sälja Ullmax för att dra in pengar till kassan. Utöver lagavgiften.
Det är inte så bara att kränga, särskilt inte för alla ensamstående.
Jag tycker det skaver och jag förstår att det skaver för andra.
Johan Lejonklou 25 sep, 18:07
Håller helt med Ellen. 🎯
Daniel Karlsson 25 sep, 18:08
Ambitionen hos alla barn samt föräldrar är såklart olika, men faktum är att för att genomföra låt säga 8 säsonger med detta lag så kommer det kosta åtskilliga pengar. I den åldern våra barn är nu så kostar inte saker och ting super mycket och arbetsinsatsen vi behövt lägga till denna grupp anser inte jag varit särskilt hård, om jag ska jämföra det med resan vi gjort med ett äldre barn så är det så att insatsen i arbeten samt försäljningar stegrar varje år för att kunna göra säsonger som innehåller diverse cuper och andra aktiviteter. Det finns många sätt att göra fotbollsutbildningen på. Dom roligaste minnen vi skapat har varit just på cuper och event. Barnen i allmänhet men även vi föräldrar samt ledare har allt som oftast roligt ochså vidare. fullt förståeligt att alla familjer har olika förutsättningar att genomföra och mäkta med en säsong. Men som någon skrev tidigare i ett info mail, ta med de åsikter och förslag på hur vi kan göra för att det ska passa så många som möjligt. Försäljningar och arbeten är ju i synnerhet för att sprida möjligheten att så många barn som möjligt har råd och möjlighet att åka med på cup.
Det är inte detta lag som i praktiken väljer att familjer ska jobba och sälja, utan modellen vi har i Sverige med kostnader för deltaganden samt logistik och boenden om man vill fara på aktiviteter.
Staben runt laget försöker så bra man kan under förutsättningar möjliggöra för så många som möjligt att kunna deltaga på samma villkor.
Sara Hjärtberg Östholm 25 sep, 18:17
Jag håller med dig Ellen om att det blir inte så inkluderande i slutändan om vi redan i den här åldern förväntas jobba upp en lagkassa som ska täcka framtida övernattningscuper.
Jag tycker man ska vara försiktig med obligatorisk försäljning där familjer förväntas kunna köpa grejer för stora summor. Med flera barn i Lira och få köpare i ens egna nätverk, så blir det ju oftast en ganska hög kostnad man får ta själv. Förstår samtidigt att det kan behövas lite push och ”krav” men skulle önska att vi kan lägga ribban lite lägre och där alla sen försöker bidra med det man kan.
Tycker det låter jättebra med ett föräldramöte i början av nästa säsong där vi kan prata vidare om många bra saker som kommit upp nu. Jag tror det är svårt att hitta den perfekta försäljningsplanen som alla tycker är toppen, vi har ju alla olika förutsättningar och barn med olika engagemang för fotbollen. Men vi kan säkert hitta en bra kompromiss som gör att lagkassan ändå kan fyllas på i en takt som täcker behoven just nu.
Tack till ni som fixar med allt kring sälj, sammandrag och lagaktiviteter! Det uppskattas massor såklart!!!
Niklas 25 sep, 18:18
Bra att detta kommer upp till ytan tänker jag! En modell vi kan fundera över är om det ska vara möjligt att vara med endast på träning och då slippa vara med på några försäljningar. Problemet jag kan se är om barnet i framtiden ändrar sig plötsligt och plötsligt vill vara med och spela matcher och cuper.
Det ska också sägas att Lira har en fond där man kan få hjälp att betala avgiften och dylikt (anonymt).
Sara Strömberg 25 sep, 18:26
Det är fint att det finns sånt engagemang för barnen och det ska alla som bidrar vara stolta över, men vad jag kan utläsa är det ingen som har varken kritiserat eller ifrågasatt just det. Det som tas upp är att det är väldigt stort fokus på just cuper/sammandrag. Det känns väldigt tråkigt att till exempel försäljning för att finansiera sådana aktiviteter och omkringarbete är det som blir avgörande för om barnen kan eller inte kan fortsätta med fotboll när fokus borde vara på att de har kul, rör på sig och får med sig andra viktiga erfarenheter som lagidrotter kan ge.
Nadine Harmouche 25 sep, 18:59
Bra, nu har vi massor att diskutera på nästa föräldramöte. Så nu släpper vi detta tillsvidare! 😊
Andreas Berg 25 sep, 19:16
Vi ledare har försökt titta på vad tycker vi är roligt och vad tycker barnen är roligt. Vi själva har många fina minnen från att åka på cuper och vill kunna ge detta till våra egna och alla er andras barn.
Att mycket fokus är på sammandrag och cuper är naturligt, det är det som gör idrotten. Vi märker även på kallelser att intresse och närvaro är störst på just cuper och sociala aktiviteter. Det blir ett kvitto för oss att fortsätta på den vägen.
Man måste skilja på vad föreningen och vad laget ber om i arbete. Det enda från vårat lag har varit att hjälpa till med matcharrangemang och att ha 2 st försäljningar till lagkassan på denna säsong. Det sticker inte ut mot andra idrotter (jämför med ishockey och innebandy där mina barn är aktiva)
Vi har ett stort upptagningsområde med barn från många olika bostadsområden och de går i olika skolor. Här har vi pratat mycket om hur vi ska skapa lagkänsla och hur ska vi skapa kompisar över "klassgränser".
Att åka på cuper tillsammans, kickoffen med bowling och ha avslutningar och andra sociala aktiviteter ser vi som nyckeln till att lyckas med detta. Kanske någon fortsätter spela pga kompisar även om själva sporten inte är det roligaste?
Att ha pengar i lagkassan till dessa aktiviteter är enligt vårat synsätt ett sätt att göra det tillgängligt för alla - laget betalar, istället för att förälder ska lägga ut för t.ex. Bowlingen vi körde i våras.
Vi har sökt folk till Föräldragruppen sedan uppstart och intresset har varit svalt. De som ställt upp där har gjort ett hästjobb denna sommar, och att då mötas av denna både överraskande och omfattande kritik är ett bra sätt att tappa ork och engagemang.
Och utan engagerade ledare blir idrotten verkligen otillgänglig.
Johan Öhman 25 sep, 20:37
Henrik Örtenvik - Till lagkassan har det sålts toapapper i år. I förtydligandet här ovanför görs det klart att Lira-häftena inte tillfaller lagkassan med ett enda öre. Lira-häftena säljs för att det är krav att göra så när en spelar i klubben. Oberoende av vad vi i laget tycker och tänker om dessa så ligger det beslutet ovanför våra huvuden och om du är kritisk mot häftena bör kritiken riktas mot klubben.
Till övriga som kritiserar
Vi har ca 40 barn i laget. Ett fåtal av dessa barn har föräldrar som engagerar sig aktivt i laget för att sitt och alla andras barn ska kunna spela fotboll. Jag tycker det är fruktansvärt orättvist att kritisera dom få som faktiskt engagerar sig. Det är rent av hånfullt att trycka på att det stjäl av er fritid när ni tvingas sälja toapapper. De som engagerar sig aktivt i laget säljer lika mycket toapapper som oss andra på sin fritid. Utöver det lägger dessa personer ner timmar av sin övriga fritid för att allas våra barn ska kunna spela fotboll. Det är det här som är föreningslivet. Alla bidrar ideellt med det dom kan för att göra det så tillgängligt som det bara går. Det är därför det inte behöver kosta 5-10 000 kronor i spelaravgift att spela fotboll om finansieringen ordnas på andra sätt. Som någon av tränarna var inne på här ovanför så är det tävligen, matcherna, cuperna som är målet för de allra flesta vilket syns med all sin tydlighet i närvaron på sammandrag kontra träning. Dessvärre kommer dessa aktiviter med kostnader och dessa behöver finansieras.
Sara Hjärtberg Östholm 25 sep, 22:00
Innan vi lämnar den här frågan för säsongen så tänker jag att det är viktigt att komma ihåg att det är sakfrågan som många har frågor och synpunkter om här i tråden och att det verkligen inte är kritik mot någon person. Dvs. vad är en lagom nivå på försäljning och när på säsongen det görs bäst. Vilket är en jättebra fråga att ha dialog om på ett f-möte nästa år :)
Vi föräldrar förstår och är tacksamma för att ni är ett stort gäng tränare och lagledare som engagerar er i laget. Det tror jag vi alla är överens om.