Ljudregler för bankörning
Sammanfattning
LMS bedriver tillståndspliktig verksamhet på motorbana. Det har inkommit klagomål till miljökontoret vilket lett till att ytterligare kontroller behöver göras.
Om riktlinjerna för buller inte uppfylls kommer verksamhet att ställas in.
LMS har utrustning för att mäta buller vid motorbanan och funktionärer ska använda sig av denna för att säkerställa att riktlinjerna hålls.
Bakgrund
Naturvårdsverket har riktlinjer för att bedöma bullerbegränsning vid motorbanor. Det LMS har att förhålla sig till är framförallt maximal ljudnivå vid närliggande bostäder. Följande gäller
- max 60 dBA. Helgfri måndag till lördag kl. 07-19
- max 55 dBA. Kväll kl. 19-22 samt söndagar och helgdagar
- Övrig tid inget buller.
Mer information och ytterligare gränsvärden finns på länken:
Vägledning om buller från motor- och bilprovningsbanor (naturvardsverket.se)
Givet de riktlinjer som tagits fram av Naturvårdsverket har Svenska Bilsportsförbundet fastställt krav på mätning av buller samt gränsvärden. Följande gäller för Racing och Rallycross vid motorbanan
- Enligt beslut från Förbundsstyrelsen 2011-11-18, ska alla klasser inom Racing och Rallycross (alla fasta motorbanor) följa normen, 95 dB LAF max vid fullgasaccelerationspassering vid 10 meters mätavstånd från fordons centrum, från säsongen 2014. Detta gäller tills annat meddelas.
- Mätare ska alltid vara på motorbanan där det mesta ljudet förväntas uppnås vid fullgasaccelerationspassering. Det är dock viktigt att funktionärs säkerhet kan garanteras.
Se mer information under tekniska regler:
TR_Tekniska_Regler 2024_1-FINAL.pdf (sbf.se)
För att uppfylla det hårda kravet om max 55 dBA vid närliggande bostad behöver vi alltså säkerställa att maximal ljudnivå på 10 meters avstånd från fordons centrum är lägre än 95 dBA. Mätmetoden LAF max innebär att utrustningen inte ska medelvärdesbilda utan det är maxvärde som ska mätas.
Miljökontoret i Linköpings kommun ansvarar för uppföljning. Det har inkommit klagomål som enligt lag måste följas upp. LMS kommer därför att framöver genomföra en mätkampanj där buller mäts även hos motorbanans grannar. Mätningarna kommer att rapporteras till miljökontoret och komplettera de mätningar som redan samlas in vid motorbanan. Exakt var mätning sker kommer inte att delges.