Forum
TillbakaTräningar v43 |
---|
Varför har vi bara 3 isträningar denna vecka och Rasmus bara en träning? Vi ska väl ha tillgång till 4 ispass varje vecka?
Anna Karlberg 23 okt 2023 |
Svar (6 st) |
---|
Känns lite märkligt att inte någon har svarat på min fråga från igår???? Någon av er tränare borde väl sitta inne med svar och orsak? |
Hej! Vi var bara tilldelade 3 ispass av Hv 71 denna veckan. Det varierar mellan 3-4 ispass per vecka beonde på hur andra lag tränar och spelar match. |
Jag hade köpt den anledningen rakt av om A-laget hade spelat match på torsdag, men det är säkert ovanstående orsak. Men när man får svar från Rasmus att träningen är inställd för att ungdomarna behöver återhämtning börjar jag verkligen fundera. De barn som blir kallade till 3 matcher/helg kanske behöver återhämtning men de barn som bara spelar en match/helg har jag svårt att se att de behöver extra återhämtning. Det är de som blir drabbade och får mindre istid. Det ställs krav på att ungdomarna planerar sin tid utanför isen och då kanske man kan ställa krav på att ledarna kallar till jämt antal matcher/ungdom. Då ska det inte behövas extra återhämtning. |
Vi reagerade också på att det var färre träningar denna vecka. Vi har ingen fakta kring bakomliggande orsak men om det är så att vissa behöver återhämtning pga för mycket matcher så här tidigt på säsongen så har vi ju verkligen ett problem på flera plan! Våra grabbar och tjejer är 13 år och tillhör U14, där ska huvudfokus ligga. Självklart förstår jag att vissa behöver mer utmaningar och har kommit längre, men det handlar inte enbart om skicklighet med klubba/puck och bra skridskoteknik. Det handlar lika mycket om det mentala tänket (t ex passa i rätt läge) och absolut att orka fysiskt, vilket vi isf har ett tydligt exempel på att inte alla gör… Vi kan absolut förstå att en individuell spelare behöver återhämtning, vila, fokusera på skola eller något annat och inte kan gå på alla träningar men det ska absolut erbjudas lika mycket träningar och matcher för samtliga spelare! |
Hej! Förstår att det reageras i att det är mindre träningar denna vecka, precis som Magnus tidigare skrivit så är målsättningen 4 ispass, men matcher och träningar gör att något/några ispass kan försvinna. Målsättningen är även att fysen ska ligga i samband med isen, vilket det tyvärr inte har gjort på torsdagar. Enligt grundschemat ska U14 ha is torsdagar, vilket är anledningen till att det ligger ett fyspass med mig där, men på grund av a-lagsmatcher har det ispasset utgått. Fyspassen kommer ligga kvar de flesta tillfällena, men just denna vecka valde jag att ta bort passet på grund utav flera veckor utan is på torsdagar, där min tanke var att man kan få en helt ledig kväll från ishallen då som sagt, målsättningen är att vi ska ha fys i samband med is så många gånger som möjligt. Det har alltså ingenting med att vissa enskilda individer behöver återhämtning, utan att gruppen kunde få en kväll ledig. Har full förståelse för om ni tycker det är fel, men ta gärna kontakt med mig i framtiden om det är något ni undrar över hur jag planerar fysen för ungdomarna :) |
Som föräldrarepresentant har jag fått flera samtal/Mail/sms förra veckan gällande att det varit mycket träningar. Detta har kommit från föräldrar både vars barn som har spelat 3 matcher en helg och lika mycket från föräldrar vars barn spelat en match. Så jag tror inte detta handlar om att just vissa barn som spelat mycket behöver återhämtning utan snarare att det är viktigt för en 13-åring att även ha tid över för annat. Önskemål har funnits om att ungdomarna behöver en vardag i veckan då man inte behöver vara i ishallen och enligt grundschemat ser det så ut. Som Rasmus skrev så har det blivit lite oturligt att det ”bara” varit fys på torsdagar och extra is har lagts på onsdagar. Detta har resulterat i att de inte haft någon ledig dag från ishallen. Flera har dessutom långt att åka till hallen och då ser vi ju helst att is och fys ligger samma dag. Sen att det inte alltid går att lösa har nog alla förståelse för. I Blå vägen står det att målsättningen är 4 ispass i veckan. Det innebär inte att vi alltid kommer att ha det eftersom det styrs dels av A-laget men även hur andra lag har sina matcher. Just denna vecka ligger det massa matcher inlagda varpå vi bara fick 3 ispass. Vad gäller antal matcher och att det varit en ojämn fördelning så är det en annan fråga. Som flera utav er har blivit informerade så har frågan lyfts vidare. Millimeterrättvisa kommer det aldrig bli men självklart ska man i U14 eftersträva att ungdomarna får spela hyfsat lika mycket matcher. |